Garmin GPS 62st

Jag funderar på att skaffa en gps och är lite intresserad utav en Garmin 62 st. Men är den förinstallerade kartan nåt som är användbart, den ska ju vara lite bristfällig över Sverige. Jag ska inte leta skatter eller nåt utan det är väl mest som ett komplement till vanlig papperskarta.
 
Om man läser om produkten från denna butik så ska den vara förladda med en topografisk karta. En vild gissning är att denna inte duger till så mycket., dom vill ju faktiskt sälja fler kartor. Nu har jag inte sett denna men jag gissar att den kan vara väl detaljerade på vissa håll men att stoppa in en bra topografisk karta för hela europa, det tror jag inte på.

Om du ska ha den för att vandra längs E4:an så kanske den duger men jag skulle planera för att köpa till en karta för din del av landet.
 
Hej.
Du behöver installera kartor om den ska vara till någon nytta
Har en 62s själv

Men 62s kommer ju utan denna topografiska karta..

Är den topografiska kartan som följer med 62st verkligen helt värdelös? Hade funderingar på att inhandla en sådan som komplement till kartor vid tillfällen med ex tjock dimma.

Har någon som äger 62st möjligtvis lite mer info och evt foto på hur bra / dålig kartan är? :)
 
Jag har en 62st och jag tycker den medföljande kartan är helt ok, beror naturligtvis vad man ska använda den till. Jag använder den medföljande när jag turistar i andra städer / länder eller ska någonstans som min Fri. Pro V3 inte täcker.

Ska du ut i skog och mark eller fjällen är det Friluftskartan Pro V2 eller V3 som gäller.
 
Men 62s kommer ju utan denna topografiska karta..

Är den topografiska kartan som följer med 62st verkligen helt värdelös? Hade funderingar på att inhandla en sådan som komplement till kartor vid tillfällen med ex tjock dimma.

Har någon som äger 62st möjligtvis lite mer info och evt foto på hur bra / dålig kartan är? :)

Har förvisso ingen 62st, men väl en Oregon 550t, så jag kan ge lite feedback på den medföljande topografiska baskartan i Oregon (vilket bör vara ungefär samma som i 62st).

Denna topografiska baskarta är förvisso betydligt bättre än den s.k. baskartan, men också betydligt sämre än FriPro V2 och framför allt Friluftskartan Prime. Den topografiska baskartan uppdateras inte.

I mina hemtrakter saknas bl.a. en ca 10 meter bred å och en del andra mindre vattendrag, som är omöjliga att hoppa över (åtminstone för mig). Vidare så kommer de inritade vägarna ifrån Navteq, varför dessa vägar på landsbygden kan vara behäftade med stora fel. (Vissa inritade småvägar plöjdes upp för ca 30 år sedan...). Å andra sidan finns gatunamnen ofta utskrivna, vilket funkar bra vid t.ex. kortare stadsvandringar.

Sammanfattningsvis vill jag hävda att den medföljande topografiska kartan knappast duger för långa fjällvandringar och dylikt. Däremot funkar den ganska bra på resor utomlands, när man har 1-2 timmars fri tid i staden innan turistbussen avgår till nästa destination.
/Niklas
 
Jag tackar och bockar för svaren och om det blir nån GPS så köper jag en 62s och kartorna separat, för det är i skog och fjäll som jag kommer att använda den.

/Dennis
 
Ganska nybliven T62 ägare, något knapplås har jag inte sett ännu iaf. Har inte behövts heller då knapparna kräver ganska mycket kraft.
Ang. kartor kan jag tipsa (som finns i annan tråd) http://frikart.no/.
Dugliga kartor, dock långsammare än friluftskartan.
 

avslutad210712

Gäst
Där jag bor är den inbyggda kartan helt värdelös

Knapplås behövs inte
 
Fick hem min 62ST igår. Alltså den inbyggda kartan är många gånger bättre än den som är standard på de andra, men också mycket sämre än friluftskartan.

Är det någon som vet om det finns screen protector, sådana plastfilmer som är ämnade för denna? Eller om jag ska köpa en till en mobil och klippa till istället.

Fick nämligen en repa på min Dakota 20 som kan vara lite irriterande, så tänkte förhindra detta med min nya.
 

avslutad210712

Gäst
Är det någon som vet om det finns screen protector, sådana plastfilmer som är ämnade för denna? Eller om jag ska köpa en till en mobil och klippa till istället.

http://www.mytrendyphone.se/shop/garmin-gpsmap-62st-55694p.html

[Ändrat]

Tyvärr ser jag nu

ARTIKELNUMMER: 50498
LAGERSTATUS:
LAGERSTATUS: Ej i lager.
Obekräftat leveransdatum

Har dock hittat det utomlands men vet inte vad frakten blir då.

http://www.zagg.com/invisibleshield...es-screen-protectors-covers-skins-shields.php
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
torpet Live tracking via Garmin GPS? Navigering 1
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
veni Garmin GPS 62stc Navigering 1
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
bosseiskogen Garmin GPS vägnavigator med RT90 Navigering 30
lizardking Garmin GPS karta över Nepal Navigering 2
moosehunter GPS Hero/Garmin vilsen Navigering 8
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
Karlaugust Garmin GPS Map 60 Cs Navigering 13
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
AlexBer Topografisk Garmin GPS karta för Alperna Navigering 2
niking Garmin köper Sportmanship Navigering 16
HMR Tokbillig Garmin bil-GPS Navigering 5
Jägarna Ladda karta till Garmin - gps? Navigering 9
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
BerntI ”Fastighetskarta” för Garmin GPS Navigering 9
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader , v2 Navigering 7
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader Navigering 8
carro1976 Gps Garmin 60cx Navigering 3
lagerstrom Proximity warning fungerar ej i Garmin GPS Map 60 CX Navigering 8
lagerstrom Garmin GPS Map 60Cx hänger sig Navigering 8
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
GPSExpress GPS Garmin TourGuide Navigering 2
Ronny 1 konvertering fra gps mus til garmin n-route Navigering 1
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
Stående Garmin GPS 12 Navigering 3
olhe Service på Garmin GPS Navigering 2
johsjo Garmin BT GPS Navigering 1
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
bsandborgh Garmin GPS ID Navigering 5
matte_upp GPS(Garmin) och radio Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.