Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx

Hej!
Dom här två GPS-erna har ju så vitt jag kan se ungefär samma funktioner. Den största skillnaden verkar vara noggrannhet (+ för 60CSX) samt batteritid (+ för Vista) sen är ju Vistan både billigare och lättare.
Så till mina funderingar:
Hur mycket skiljer det i noggrannhet och hur stor praktisk betydelse har den skillnaden (med skärmupplösning, vägbredd irl/karta, stigbredd etc)?
Skiljer det något i karthantering och datorkommunikation mellan dom?

Tänkta användningsområden:
Fjällvandring
Geocaching
Fartkameravarnare :)
 
Ska jag bara svara på dina frågor så är svaret i princip att det inte skiljer mycket mellan dom på dom punkter du tar upp.
Däremot så är 60CSX ett antal generationer nyare och har mycket högre känslighet t ex. I 60CSX kan du även med stor fördel hantera dina kartor på lösa minneskort microSD.
Så när jag bytte från Vista till 60CSX så var det ett riktigt lyft!
 
Tack för din input!
Det är väl i det här fallet som så ofta annars, man ska snåla och man blir missnöjd med funktionen. Sedan köper man det vill ha och det blir dyrare än om man köpt det man ville ha på en gång.

En till fundering:
Kan man överföra lantmäteriets digitala kartor på något sätt till gps-en
 
Några fler skillnader

Nyare eTrex har bara USB interface. 60CSx har både seriekommunikation och USB.

60CSx har uttag för extern antenn, vilket eTrex saknar.

Per Brune
 
UsedToBeNice; sa:
Kan man överföra lantmäteriets digitala kartor på något sätt till gps-en
Bara i den form som tillhandahålls av Garmin (Sportmanship), dvs Friluftskartan (Pro). Övriga konsumentinriktade digitala kartor från Lantmäteriet kan inte hanteras, då dessa är i rasterformat.
 
UsedToBeNice; sa:
Tack för din input!
Det är väl i det här fallet som så ofta annars, man ska snåla och man blir missnöjd med funktionen. Sedan köper man det vill ha och det blir dyrare än om man köpt det man ville ha på en gång.

En till fundering:
Kan man överföra lantmäteriets digitala kartor på något sätt till gps-en

Utan att lägga någon aspekt på ekonomi o dyl så är mitt råd att köpa 60CSX om du står och väljer mellan dessa modeller, det kommer du inte att ångra! :)
 
När det gäller en Vista CX klarar även den kartor på minneskort. Det är det som X står för.

Det ryktas ju om att det kommer Vista HCx nu, med högre känslighet även där. Vore väl bättre att vänta ut den, i så fall, om du tvunget vill ha det mindre formatet.

Själv har jag eTrex Vista (monokroma ursprungsmodellen) och 60 CSx. Ska man gå i någorlunda öppen terräng fungerar de lika bra. Så fort det tjocknar till har Vistan inte en chans i jämförelsen.

Anders
 
Vista Cx

Själv har jag Vista Cx och är mycket nöjd. Jag var medveten om 60CSx när jag började med geocaching. Men valde Vista Cx pga praktiska storleken, lätt och framför allt - bra batteritid. Nu har jag tagit över 300 cachar och det är sällan jag har problem med mottagningen. Även under träd så hittar jag burken.

Man lär sig att tyda pilen om det inte funkar bra. Pilen pekar alltid mot ett visst håll och där kan man tyda. Ibland blir pilen knäpp och snurrar runt, då stänger man av elektroniska kompassen. Det händer även 60-serien. Ju flera cachar man tagit desto mer skarpare blir mina ögon så oftast hinner jag se cachen eller hitta den innan GPS:en nollar.

Jag använder också till fjällvandring och man går ju på öppet kalfjäll eller över trädgränsen. Jag reser ofta runt i Sverige av olika orsaker, då är det praktisk med Vistan som får plats i ficka i skjorta. En annan sak, eTrex-serien är ergonomiskt genomtänkt - man kan styra och trycka på knappar, allt på en hand tack vare lilla joysticken och så knapparna på sidan.

Jag använder även Vistan till cykling, jättekul! Lika bra som en cykeldator och bra cykelfäste också.

Man får inte glömma att även om du har bästa GPS på marknaden, är det ändå DU som får leta upp burken, eller använda papperskartan eller nån viktig information. GPS är bara en elektronisk vägledare men en oerhört praktisk sådan!
 
Handhållet är det bra med knappar på sidan, men om man har en sån här mojäng som (nöd)navigator i bilen är det bättre med knapparna på ovansidan, á la 60 CSx.

Anders
 
Konfigurerbarhet

En fördel med 60CS (som jag har), och därmed säkert också 60CSx, är att det går att konfiguera nästan allt efter egen önskan.

Det går att välja (bland en nästan oändlig mängd parametrar) vad som ska visas i varje datafält. Nästan ännu viktigare är att man kan konfiguera vilka sidor som ska visas när man "cirkulerar" med page-knappen, och dessutom i vilken ordning de ska visas.

Jag har t ex valt att ha sidorna färddator, mottagna satelliter och karta i denna ordning så jag lätt kan växla mellan dem. Några andra sidor har jag tagit bort (och därför glömt att jag har...).

AndersLj
 
Re: Konfigurerbarhet

ALj; sa:
En fördel med 60CS (som jag har), och därmed säkert också 60CSx, är att det går att konfiguera nästan allt efter egen önskan.

Det går att välja (bland en nästan oändlig mängd parametrar) vad som ska visas i varje datafält. Nästan ännu viktigare är att man kan konfiguera vilka sidor som ska visas när man "cirkulerar" med page-knappen, och dessutom i vilken ordning de ska visas.

Jag har t ex valt att ha sidorna färddator, mottagna satelliter och karta i denna ordning så jag lätt kan växla mellan dem. Några andra sidor har jag tagit bort (och därför glömt att jag har...).

AndersLj

Det kan man också göra med Vista Cx. Inga problem alltså! Jag har också färre sidor och använder mer genvägar med sidoknapparna.
 
Däremot går det inte med gamla eTrex Vista. Där är ordningen fast. Å andra sidan kan man i en meny välja ett direkthopp till vilken sida som helst.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Bossel Garmin GPS etrex vista Navigering 2
Ambulansmannen Snart stolt ägare av Garmin etrex vista Navigering 4
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
biting 10 st Garmin etrex Vista Navigering 14
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
Marvel Svensk handbok till Garmin Etrex Venture Navigering 4
the explorist garmin etrex tålig Navigering 2
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
dabac kartor till garmin etrex venture? Navigering 4
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.