Garmin Etrex Legend + RT90 ???

För att fatta mig kort..

Jag har en Etrexlegend med alla kartor till..
Har ställt in (vad jag hittar) på att den skall
visa RT90.. Men icke.. :(

Står jag på balkongen så visar den
N 55 41.680
E013 10.624

Men om jag vill att den ska visa X och Y?

Och hur gör jag om jag för exempelvis skall
navigera till 6166984 1322751 som är i Malmö..
Kan inte mata in den typ en av X och Y i min
gps :(

Hjälp! /Ö

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ska Positionsformat verkligen stå på Rikets nät och inte RT 90? Troligen får man väl iofs X-Y på bägge inställningarna, men skiljer sig värdena på något sätt.

Teknikarv; sa:
Ska Positionsformat verkligen stå på Rikets nät och inte RT 90? Troligen får man väl iofs X-Y på bägge inställningarna, men skiljer sig värdena på något sätt.

Öhhh. Intressant fråga. Har ingen aning, men nej jag har min på "riktes nät".

Väljer man Rikets nät får man automatiskt kartdatumet RT 90. Så var det från början.
Sen kom någon slug varelse på LMV på att man kunde ange ett användardefinierat koordinatsystem som hade bättre noggrannhet än den transformation som Garmin använde. Detta var naturligtvis pinsamt för dem, så de införde en modifierad Rikets nät. Slugt nog kallade de den för RT 90, trots att detta egentligen är ett kartdatum, inte ett koordinatsystem.
Men slutsumman av detta är att idag ska man ställa in på RT 90, varvid kartdatumet ska följa med och bli RT 90 (kolla för säkerhets skull).

Sen är det en annan sak att i ett brett informationsfönster kan man visa sin position på två olika sätt. Antingen alltid i hddd mm.mmm, oavsett vilken inställning man har, eller i det format man ställt in. Alternativen finns ovanför varandra i listan.

Anders
[Ändrat av apersson850 2007-05-22 kl 13:59]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips