Garmin eTrex 10

Jag såg den i verkligheten första gången på vildmarksmässan. Smidigt format. Jag har gamla Etrex-modellen, mycket nöjd, bra batteritid, bra skärm och robust. Den nya Etrex-serien är nog inte sämre men jag skulle hellre ta minst en Etrex 20. Om jag behöver 30:a eller kan klara mig med en 20:a, är nog mera impulsstyrt. 10:an är för basic och begränsad för mig.

thomas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Avsaknad av detaljkarta känns mindre trevligt. Med Etrex 20 eller Etrex 30 kan du köpa till detaljkarta, som gör mottagaren betydligt trevligare.
/Niklas

Jag har ägt gamla eTrex C och HCx och har nu en eTrex 30. Mycket nöjd med funktionaliteten och tycker nog att 10:an är lite för begränsad.

Vad gäller 20 vs 30 så är det ju bara elektronisk kompass och möjlighet att trådlöst föra över data. Kompassen tycker jag är trevlig att ha men har ju alltid med en "manuell" också. https://buy.garmin.com/shop/compare...774&compareProduct=87771&compareProduct=87768

Vid närmare eftertanke så tycker jag inte alls att du ska köpa en 10:a. Svartvit lågupplöst display och ingen möjlighet att lägga till kartor känns inte roligt alls.

Lutar väl mer åt att det blir 20:an isåfall.
Om man köper den måste man köpa till nåt då eller är det bara att trycka på "On knappen och följa pilen" ?
Knappar man in Start och Mål och bara följer pilen?
Som ni säkert förstår så kan jag ingenting om Gps :-/

Hmm, kartor ingår inte så du kommer bara att ha en s.k. baskarta med typ E4:an och större vägar på skärmen. Dvs. du kommer att behöva köpa till antingen Friluftskartan för skogen och/eller Garmin City Navigator för att få kartor att navigera på väg med.

Här kan du läsa lite om Friluftskartan Pro v3 http://www.garmin.com/se/friluftskartan_pro_v3

Här var en inte helt suverän Review som visar lite hur eTrex 20 ser ut: https://www.youtube.com/watch?v=xlgtE8AL_04

Hmm nu blev det ju ganska dyrt direkt :-( när den inte kommer användas jätte flitigt . blir nog att försöka lära sig karta och kompass :-/ Hur svårt kan det va egentligen? :)

Du får väl se till att använda din blivande kart-GPS flitigt, så att du får god valuta på investeringen. :)

Allvarligt talat, så lirar en kart-GPS med detaljkarta i en egen division. Har man väl testat, så känns det öken att behöva gå tillbaka till en koordinatvisande GPS + papperskarta.
/Nikas

Hmm nu blev det ju ganska dyrt direkt :-( när den inte kommer användas jätte flitigt . blir nog att försöka lära sig karta och kompass :-/ Hur svårt kan det va egentligen? :)

Ta ett besök till bukten där piraterna trivs, sen kopierar du bara dina fynd på ett minneskort och placerar i GPS:en så funkar det :)

Etrex 30 + karta

Hej.
Köpte en Etrex 30 och är helnöjd. Har kört en hel del i Danmark och använder Velomap som är en gratis OSM karta som funkar kanon. Sök på nätet och velomap.

/jimmy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips