Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Jag såg den i verkligheten första gången på vildmarksmässan. Smidigt format. Jag har gamla Etrex-modellen, mycket nöjd, bra batteritid, bra skärm och robust. Den nya Etrex-serien är nog inte sämre men jag skulle hellre ta minst en Etrex 20. Om jag behöver 30:a eller kan klara mig med en 20:a, är nog mera impulsstyrt. 10:an är för basic och begränsad för mig.
Avsaknad av detaljkarta känns mindre trevligt. Med Etrex 20 eller Etrex 30 kan du köpa till detaljkarta, som gör mottagaren betydligt trevligare.
/Niklas
Vid närmare eftertanke så tycker jag inte alls att du ska köpa en 10:a. Svartvit lågupplöst display och ingen möjlighet att lägga till kartor känns inte roligt alls.
Lutar väl mer åt att det blir 20:an isåfall.
Om man köper den måste man köpa till nåt då eller är det bara att trycka på "On knappen och följa pilen" ?
Knappar man in Start och Mål och bara följer pilen?
Som ni säkert förstår så kan jag ingenting om Gps :-/
Hmm, kartor ingår inte så du kommer bara att ha en s.k. baskarta med typ E4:an och större vägar på skärmen. Dvs. du kommer att behöva köpa till antingen Friluftskartan för skogen och/eller Garmin City Navigator för att få kartor att navigera på väg med.
Hmm nu blev det ju ganska dyrt direkt :-( när den inte kommer användas jätte flitigt . blir nog att försöka lära sig karta och kompass :-/ Hur svårt kan det va egentligen?
Du får väl se till att använda din blivande kart-GPS flitigt, så att du får god valuta på investeringen.
Allvarligt talat, så lirar en kart-GPS med detaljkarta i en egen division. Har man väl testat, så känns det öken att behöva gå tillbaka till en koordinatvisande GPS + papperskarta.
/Nikas
Hmm nu blev det ju ganska dyrt direkt :-( när den inte kommer användas jätte flitigt . blir nog att försöka lära sig karta och kompass :-/ Hur svårt kan det va egentligen?
Hej.
Köpte en Etrex 30 och är helnöjd. Har kört en hel del i Danmark och använder Velomap som är en gratis OSM karta som funkar kanon. Sök på nätet och velomap.
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
4 kommentarer
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...