Ja, de är likadana var du än köper dem.
Garmin Colorado
- Trådstartare laser2
- Start datum
Hur är det förresten om man köper en Colorado 300 från USA kan man använda svenskt språk i menyerna och går det att anväda svenska kartor i den?
/Benjamin
Hej
Jag beställde en Garmin Colorado 400c och den har svenska menyer. Kartor köper du här i sverige och det är inga problem att lägga in dom. Dom kommer på minneskort som du trycker in i gpsen. Skulle tro att det är samma för Colorado 300.
Dock har jag inte fått mitt gps att signalera då man kommer nära en fartkamera
MVH
-kalle
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Stora fördelar
att köpa kartor på CD/DVD i stället och själv ladda ned på minneskort via programmet Mapsource som följer med.
Då kan du utnyttja din dator till att redigera rutter och waypoints innan du för över dessa till GPSen och framförallt så kan du spara färdspår studera dessa på kartbakgrund i datorn och dela med dig av dessa till andra användare.
Du kan inte se kartorna i datorn om du inte köpt kartorna på CD/DVD!
Den här aspekten är grundligt diskuterad i tidigare trådar.
Thure
att köpa kartor på CD/DVD i stället och själv ladda ned på minneskort via programmet Mapsource som följer med.
Då kan du utnyttja din dator till att redigera rutter och waypoints innan du för över dessa till GPSen och framförallt så kan du spara färdspår studera dessa på kartbakgrund i datorn och dela med dig av dessa till andra användare.
Du kan inte se kartorna i datorn om du inte köpt kartorna på CD/DVD!
Den här aspekten är grundligt diskuterad i tidigare trådar.
Thure
Tack för svaren "kalle2000" och "apersson850"!
Ni får ursäkta mig om någon annan har frågat den här frågan tidigare
men jag har inte haft tid att läsa igenom alla trådar om Coloradon.
Vad är det för skillnad mellan Colorado 300 och Coloarado 400t?
Som sagt ni får ursäkta mig om någon annan har frågat den här frågan tidigare!
M.v.h. Benjamin Å.
Ni får ursäkta mig om någon annan har frågat den här frågan tidigare
men jag har inte haft tid att läsa igenom alla trådar om Coloradon.
Vad är det för skillnad mellan Colorado 300 och Coloarado 400t?
Som sagt ni får ursäkta mig om någon annan har frågat den här frågan tidigare!
M.v.h. Benjamin Å.
Enligt Garmin verkar skillnaden vara att 400t är förladdad med (amerikansk) topografikarta och kostar $100 mer.Vad är det för skillnad mellan Colorado 300 och Coloarado 400t?
Ja, det är just skillnaden. Som en konsekvens av detta har även 400-modellerna (finns med olika förladdade kartor) större internt minne. Annars skulle de kartorna inte fått plats.
Colorado och sjökort
Hejsan! Har en Colorado 300 som jag precis köpt sjökort till. Bluechart G2 Vision över Stockholms skärgård. Men det fungerar lite sisådär för navigering. Så fort man "zoomar ut" så får man satellitbild och havet i mörkblått. Snyggt, men oläsligt på sjön.
Någon som vet om det går att göra någon listig inställning för att slippa det här beteendet?
Zoomar man in ordentligt, så får man sjökortsliknande (klassisk pappersdito typ), vilket jag i princip skulle vilja ha i alla skalor/zoomningar.
Vidare är det praktiskt på sjön med en kurslinje (?) så att man kan se mot vilken ö man är på väg. Finns på de större Garmin-modellerna men jag hittar inte det på denna. Finns funktionen öht månntro?
Alla tips mottages med tacksamhet,
/Thomas-inte-så-nöjd-navigatör
PS Lustigt nog kom kortet i form av ett MicroSD inkört i en SD-hållare. Smutt. DS
Hejsan! Har en Colorado 300 som jag precis köpt sjökort till. Bluechart G2 Vision över Stockholms skärgård. Men det fungerar lite sisådär för navigering. Så fort man "zoomar ut" så får man satellitbild och havet i mörkblått. Snyggt, men oläsligt på sjön.
Någon som vet om det går att göra någon listig inställning för att slippa det här beteendet?
Zoomar man in ordentligt, så får man sjökortsliknande (klassisk pappersdito typ), vilket jag i princip skulle vilja ha i alla skalor/zoomningar.
Vidare är det praktiskt på sjön med en kurslinje (?) så att man kan se mot vilken ö man är på väg. Finns på de större Garmin-modellerna men jag hittar inte det på denna. Finns funktionen öht månntro?
PS Lustigt nog kom kortet i form av ett MicroSD inkört i en SD-hållare. Smutt. DS
Dina problem vet jag inte hur man löser, utgår från att du kör i Marine mode och har valt marina färger mm? Kurslinje har jag inte heller funnit, inte heller i min gamla 60CS.
Men ett annat problem av allvarligare art med BlueChart, både vanliga och g2 Vision, är att vissa typer av standardprickar blir helt fel placerade. Det syns tydligt då man tittar på prickarna i olika zoomskalor. Ju mer inzoomat, desto mer rätt placerad, men i t.ex. en överblickbar zoom på ca 200m hamnar ofta prickarna på fel sida av grunden, inte helt bra...
Har man möjlighet att se sjökorten i MapSource och jämför ser man det också tydligt. Problemet har även uppmärksammats av andra, bl.a.:
http://www.milvang.no/gps/Colorado-300/issuelist/ver251beta.html
Dessutom är alla BC symboler löjligt stora, både grund, hus, prickar mm. Det är betydligt rimligare proportioner på symbolerna i mina gamla 60CS som har betydligt lägre upplösning. 60:an placerar dessutom prickarna där de skall vara och det går att klicka på dem för att få mer info om dem eller för att segla mot dem. Detta går inte heller i Coloradon.
Har kontaktat Garmins tekniska support om dessa problem men det luddiga svar man fått var att Colorado bara supportar BlueChart g2 Vision men med begränsningar. De skickade iofs vidare mina synpunkter till design teamet.
/Mikael
Senast ändrad:
Problem
Hej jag har ett litet problem med min colorado, går det inte att ta bort gamla cacher som man redan hittat?
Jag kan bara ta bort dom via datorn!
Det skulle vara enklare att bara kunna göra det med ett par knapptryck på gpsen.
Hoppas på att någon hjälte dyker upp och klarar upp detta för mig...
Hej jag har ett litet problem med min colorado, går det inte att ta bort gamla cacher som man redan hittat?
Jag kan bara ta bort dom via datorn!
Det skulle vara enklare att bara kunna göra det med ett par knapptryck på gpsen.
Hoppas på att någon hjälte dyker upp och klarar upp detta för mig...
Nej, redan tagna cachar ligger kvar, och kan visas om man väljer det. De finns ju i den GPX-fil som du laddat in. Om du uppdaterar den försvinner de tagna cacharna (ja, under förutsättning att de inte är i den nya filen, förstås).
Tagna cachar blir otagna
Hej,
Får ett annat problem med mina GPX filer. Det kom efter jag laddade 2.54
Jag har gärna kvar alla Geocachar i minnet som ett kul minne. Problemet är bara att de tagna hoppar tillbaks som otagna när jag laddat nya cachar (nya GPX filer).
Det inträffade inte innan SW 2.54. De som togs "på den tiden" ligger alltid kvar som tagna.
Känt fel?
Kör 2.6 nu.
Det andra positioneringsfelet (tidigare i denna tråd) jag fick verkar vara ett känt sporadiskt fel. Kollade lite andra GPS forum och många verkar få det. Alternativet till att återstarta verkar vara att stå still c:a 15 minuter för den som har tålamod.
Oklart dock vad felet egentligen beror på. Det är kvar i 2.60 som jag kör nu.
mvh
David
Hej,
Får ett annat problem med mina GPX filer. Det kom efter jag laddade 2.54
Jag har gärna kvar alla Geocachar i minnet som ett kul minne. Problemet är bara att de tagna hoppar tillbaks som otagna när jag laddat nya cachar (nya GPX filer).
Det inträffade inte innan SW 2.54. De som togs "på den tiden" ligger alltid kvar som tagna.
Känt fel?
Kör 2.6 nu.
Det andra positioneringsfelet (tidigare i denna tråd) jag fick verkar vara ett känt sporadiskt fel. Kollade lite andra GPS forum och många verkar få det. Alternativet till att återstarta verkar vara att stå still c:a 15 minuter för den som har tålamod.
Oklart dock vad felet egentligen beror på. Det är kvar i 2.60 som jag kör nu.
mvh
David
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 733
- Svar
- 0
- Visningar
- 2 K
- Svar