Garmin Colorado

Jag laddar in en ny GPX-fil en gång i veckan. Den kör jag så att tagna cachar inte finns med i den. Därför har jag ingen aning om vad som händer om man låter allt gammalt ligga kvar.

Du får kanske dubletter, när du laddar in nya filer också?
 
GPX filer

Hej,
Nej det är inte dubletter, hittills så laddar jag bara med "send to GPS" så varje ny cache blir en egen GPX fil.
Det verkar vara något med den interna databasen som tappas, som sagt funkar de som var tagna innan uppgradering till 2.54.


Tar du bort GPX filerna manuellt i utforskaren?
Vad gör foldrarna "Archive" och "Current"?
Kan / ska / bör man bort dessa med?

//D
 
Nej, jag kör en query som ger de 500 närmaste geocacharna. Den uppdateras varje vecka, så om jag tagit någon åker den bort och ersätts med någon längre bort. Sen har jag enstaka filer för speciella tillfällen, vanligtvis när jag åker någonstans utanför den ring som den första filen innehåller.
När jag laddar in den nya filen ersätter den den gamla, så tagna cachar försvinner och nya kommer in.

Mappen Current innehåller en kopia av vad din GPS har för waypoints, rutter och spår just nu. Ny information skapas varje gång du ansluter en dator. Det är det som sker under tiden meddelandet om det visas, när du satt i USB-sladden.
Mappen Archive innehåller spårloggar, som sparats undan där när den aktuella spårloggen flödat över. Den mappen är självsanerande. När den blir full tar navigatorn automatiskt bort den äldsta filen.
 
Funderar på att uppgradera till colorado 300 från 60cx. Hur står sig 60cx mot denna? Jag tyckte från dom få bilderna jag har sett att det verkade som att coloradon är 100ggr mer lättavläslig vilket kan vara skönt då jag har gps:n på skotern där det vibrerar mycket och man har inte tid att blänga på gps:n hela tiden. Kommer även att använda den som gps i bilen då och då.

Är det någon som skulle kunna lägga upp några bilder på hur kartorna ser ut i gps:n? Det skulle vara sjysst. Jag antar dock att friluftskartan pro inte ser såhär snygg ut i den: http://gpstracklog.typepad.com/photos/uncategorized/2008/01/17/garmin_colorado_300_2.jpg

Skulle jättegärna se bilder från bla friluftskartan pro och city navigator!

Är colorado 300 en bra gps för mina behov? En marin-gps skulle ju också fungera, typ 276c men den är för dyr känner jag.
 
Jag har bara tittat

i butik och på en kamrats Colorado. Jag tyckte FriPro såg mycket bättre ut i Colorado än i 60- eller Etrex-färgskärmar men det finns de som inte alls är nöjda med läsbarheten av Coloradoskärmen/Oregonskärmen i starkt solljus.

Sök på användare Ehrsa här i gamla trådar så lär du hitta relevanta inlägg.

Thure
 
ang. Colorado vs 60 CSx

Är colorado 300 en bra gps för mina behov? En marin-gps skulle ju också fungera, typ 276c men den är för dyr känner jag.

Hej!

Jag tycker det låter som du skulle behöva ha en GPS med större skärm än vad Oregon har att erbjuda. Det skiljer bara c:a 1 cm. på ena ledden till Oregons fördel jämfört med 60 CSx, mer är det inte! Och som jag har noterat och skrivit om tidigare så upplever jag Oregons display som lite mörkare än vad min 60 CS är, vilket är konstigt tycker jag! Jag höll de båda bredvid varann och vinklade dom lite olika i förhållande till solen, och min 60 CS var tydligt ljusare i alla vinklar.

Mvh!
 
Hej!

Jag tycker det låter som du skulle behöva ha en GPS med större skärm än vad Oregon har att erbjuda. Det skiljer bara c:a 1 cm. på ena ledden till Oregons fördel jämfört med 60 CSx, mer är det inte!

Skall man göra en sådan jämförelse så är antalet pixlar väl så intressant som centimetermåtten. Sedan har belysningen betraktningsavståndet och vinkeln, synen, glasögonen och preferenserna hos användaren säkert stor betydelse också. Välj själv.

60 färgskärm ________ Colorado/Oregon __________ Vista HCx

160 X 240 _________ 240X400 __________ 176X220 pixlar

3,8X5,6 _________ 3,8X6,3 ___________ 3,8X4,3 cm


Thure
 
Okej tackar för hjälpen! den enda uppgaderingen som känns aktuell nu är 276c. Den verkar ha en stor fin display och dessutom så har den högtalare för röstguidning i ciggkontakten vilket är ett enormt plus.

Får se senare om jag skaffar en sån eller har kvar min 60cx. Är igentligen ganksa nöjd med den fast den har något liten display för skoterbruk och menyerna osv känns rätt gamla och pixliga. Men den funkar utmärkt..

Har iallafall uteslutat colorado/oregon!
 
...så upplever jag Oregons display som lite mörkare än vad min 60 CS är, vilket är konstigt tycker jag!
Det är inte ett dugg konstigt. Högre upplösning betyder mindre pixlar, och mindre pixlar reflekterar mindre mängd ljus. Det är en vanlig uppoffring för högre upplösning. Dessutom är den effektiva displayen, för kartvisning, betydligt mycket större på en Colorado än på en 60 CSx, då man på Coloradon kan ta bort allting utom kartan. På en 60 CSx finns alltid åtminstone statusraden kvar. Detta tillsammans med den högre upplösningen gör att det går att se bra mycket mer karta på en Colorado än på en 60 CSx, utan att den blir så grötig att man inte ser något alls.
 
Navigeringshjulet

Navigeringshjulet på Coloradon har börjat gå väldigt trögt. Är det någon som råkat ut för samma sak?
 
Funderar på att uppgradera till colorado 300 från 60cx. Hur står sig 60cx mot denna? Jag tyckte från dom få bilderna jag har sett att det verkade som att coloradon är 100ggr mer lättavläslig vilket kan vara skönt då jag har gps:n på skotern där det vibrerar mycket och man har inte tid att blänga på gps:n hela tiden. Kommer även att använda den som gps i bilen då och då.

Beror på hur du tänker använda GPS:en. Tänker du köra efter i förväg planerade rutter så är Oregon/Colorado inte att rekommendera eftersom dom med inbyggd automatik förstör uppladdade rutter. Det gör inte 276C/60Cx/eTrex. Dvs om VÄGEN är viktigare än MÅLET så är inte Oregon/Colorado rätt.

Men om det bara är MÅLET för resan som är intressant så funkar vilken GPS som helst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.