Garmin Colorado

Jag laddar in en ny GPX-fil en gång i veckan. Den kör jag så att tagna cachar inte finns med i den. Därför har jag ingen aning om vad som händer om man låter allt gammalt ligga kvar.

Du får kanske dubletter, när du laddar in nya filer också?
 
GPX filer

Hej,
Nej det är inte dubletter, hittills så laddar jag bara med "send to GPS" så varje ny cache blir en egen GPX fil.
Det verkar vara något med den interna databasen som tappas, som sagt funkar de som var tagna innan uppgradering till 2.54.


Tar du bort GPX filerna manuellt i utforskaren?
Vad gör foldrarna "Archive" och "Current"?
Kan / ska / bör man bort dessa med?

//D
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nej, jag kör en query som ger de 500 närmaste geocacharna. Den uppdateras varje vecka, så om jag tagit någon åker den bort och ersätts med någon längre bort. Sen har jag enstaka filer för speciella tillfällen, vanligtvis när jag åker någonstans utanför den ring som den första filen innehåller.
När jag laddar in den nya filen ersätter den den gamla, så tagna cachar försvinner och nya kommer in.

Mappen Current innehåller en kopia av vad din GPS har för waypoints, rutter och spår just nu. Ny information skapas varje gång du ansluter en dator. Det är det som sker under tiden meddelandet om det visas, när du satt i USB-sladden.
Mappen Archive innehåller spårloggar, som sparats undan där när den aktuella spårloggen flödat över. Den mappen är självsanerande. När den blir full tar navigatorn automatiskt bort den äldsta filen.
 
Funderar på att uppgradera till colorado 300 från 60cx. Hur står sig 60cx mot denna? Jag tyckte från dom få bilderna jag har sett att det verkade som att coloradon är 100ggr mer lättavläslig vilket kan vara skönt då jag har gps:n på skotern där det vibrerar mycket och man har inte tid att blänga på gps:n hela tiden. Kommer även att använda den som gps i bilen då och då.

Är det någon som skulle kunna lägga upp några bilder på hur kartorna ser ut i gps:n? Det skulle vara sjysst. Jag antar dock att friluftskartan pro inte ser såhär snygg ut i den: http://gpstracklog.typepad.com/photos/uncategorized/2008/01/17/garmin_colorado_300_2.jpg

Skulle jättegärna se bilder från bla friluftskartan pro och city navigator!

Är colorado 300 en bra gps för mina behov? En marin-gps skulle ju också fungera, typ 276c men den är för dyr känner jag.
 
Jag har bara tittat

i butik och på en kamrats Colorado. Jag tyckte FriPro såg mycket bättre ut i Colorado än i 60- eller Etrex-färgskärmar men det finns de som inte alls är nöjda med läsbarheten av Coloradoskärmen/Oregonskärmen i starkt solljus.

Sök på användare Ehrsa här i gamla trådar så lär du hitta relevanta inlägg.

Thure
 
ang. Colorado vs 60 CSx

Är colorado 300 en bra gps för mina behov? En marin-gps skulle ju också fungera, typ 276c men den är för dyr känner jag.

Hej!

Jag tycker det låter som du skulle behöva ha en GPS med större skärm än vad Oregon har att erbjuda. Det skiljer bara c:a 1 cm. på ena ledden till Oregons fördel jämfört med 60 CSx, mer är det inte! Och som jag har noterat och skrivit om tidigare så upplever jag Oregons display som lite mörkare än vad min 60 CS är, vilket är konstigt tycker jag! Jag höll de båda bredvid varann och vinklade dom lite olika i förhållande till solen, och min 60 CS var tydligt ljusare i alla vinklar.

Mvh!
 
Hej!

Jag tycker det låter som du skulle behöva ha en GPS med större skärm än vad Oregon har att erbjuda. Det skiljer bara c:a 1 cm. på ena ledden till Oregons fördel jämfört med 60 CSx, mer är det inte!

Skall man göra en sådan jämförelse så är antalet pixlar väl så intressant som centimetermåtten. Sedan har belysningen betraktningsavståndet och vinkeln, synen, glasögonen och preferenserna hos användaren säkert stor betydelse också. Välj själv.

60 färgskärm ________ Colorado/Oregon __________ Vista HCx

160 X 240 _________ 240X400 __________ 176X220 pixlar

3,8X5,6 _________ 3,8X6,3 ___________ 3,8X4,3 cm


Thure
 
Okej tackar för hjälpen! den enda uppgaderingen som känns aktuell nu är 276c. Den verkar ha en stor fin display och dessutom så har den högtalare för röstguidning i ciggkontakten vilket är ett enormt plus.

Får se senare om jag skaffar en sån eller har kvar min 60cx. Är igentligen ganksa nöjd med den fast den har något liten display för skoterbruk och menyerna osv känns rätt gamla och pixliga. Men den funkar utmärkt..

Har iallafall uteslutat colorado/oregon!
 
...så upplever jag Oregons display som lite mörkare än vad min 60 CS är, vilket är konstigt tycker jag!
Det är inte ett dugg konstigt. Högre upplösning betyder mindre pixlar, och mindre pixlar reflekterar mindre mängd ljus. Det är en vanlig uppoffring för högre upplösning. Dessutom är den effektiva displayen, för kartvisning, betydligt mycket större på en Colorado än på en 60 CSx, då man på Coloradon kan ta bort allting utom kartan. På en 60 CSx finns alltid åtminstone statusraden kvar. Detta tillsammans med den högre upplösningen gör att det går att se bra mycket mer karta på en Colorado än på en 60 CSx, utan att den blir så grötig att man inte ser något alls.
 
Navigeringshjulet

Navigeringshjulet på Coloradon har börjat gå väldigt trögt. Är det någon som råkat ut för samma sak?
 
Funderar på att uppgradera till colorado 300 från 60cx. Hur står sig 60cx mot denna? Jag tyckte från dom få bilderna jag har sett att det verkade som att coloradon är 100ggr mer lättavläslig vilket kan vara skönt då jag har gps:n på skotern där det vibrerar mycket och man har inte tid att blänga på gps:n hela tiden. Kommer även att använda den som gps i bilen då och då.

Beror på hur du tänker använda GPS:en. Tänker du köra efter i förväg planerade rutter så är Oregon/Colorado inte att rekommendera eftersom dom med inbyggd automatik förstör uppladdade rutter. Det gör inte 276C/60Cx/eTrex. Dvs om VÄGEN är viktigare än MÅLET så är inte Oregon/Colorado rätt.

Men om det bara är MÅLET för resan som är intressant så funkar vilken GPS som helst.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips