Garmin 705 för vandring

Funderar på att skaffa en Garmin 705:a främst för cyklingen. Såg att den även skall fungera som en "vanlig" navigator för t ex fjällvandring genom att ladda in topografiska kartor för ett specifikt område. Är det någon som har erfarenhet av det? Är den likvärdig med de renodlade navigatorerna gällande funktion, tydlighet och handhavande, eller blir det en kompromiss?

/Johan

Tyvärr är det segmenterat så i alla fall jag känner att jag behöver en GPS för skogen och en för bilen (har även i min mobil). Det som skiljer mina åt är främst batteritid, ~25-30h mot 4h, och tålighet för väta. I det här fallet har du enligt spec 15 timmars batteri och kan inte byta utan du måste komma åt att ladda = inte bra. Kanske det går att komma runt med separat strömkälla, vet inte.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Använder min Garmin 705 främst till cykling men också till paddling och det fungerar bra även om displayen kunde vara lite större. Det är dock mycket lätt att "zomma" in och ut. Är det några speciella funktioner du är ute efter? Har Garmins Friluftskarta Pro från maj 2009 för både cykling o paddling. Vet inte hur den kartan fungerar i fjällen. En nackdel är att de laddningsbara batterierna inte går att byta mot vanliga batterier men det finns usb-laddare med vanliga batterier att köpa på t ex Kjell o Comp.

Tack för svaren! Det viktigaste är att den visar kartdetaljer hyfsat tydligt och att den är robust. Om den går att använda till paddling så är den nog ok för vandring för mina behov.

/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips