Garmin 60csx/76csx

Om jag nu tänker mig att köpa någon av 60csx eller 76csx, finns det något som talar mer för den ena eller den andra? Jag kommer ju att använda den på sjön, så att 76:an flyter är ju en stor fördel. Å andra sidan verkar det som om fler använder sig av 60:an. Varför då? De verkar ju ha identiska prestanda. Kan någon reda ut begreppen för mig. Prismässigt är de ju också ganska lika.

Knappsatsens placering

På min förra GPS (Garmin 12CX) satt knappsatsen ovanför displayen precis som på alla Garmin GPSer i 76 serien. Håller man GPSen i vänster hand och trycker på knapparna med höger pekfinger så tycker jag det är bättre med knappsatsen under/nedanför displayen för då skymmer inte handen displayen.

Använder man istället tummen så skymmer man inte alls displayen på samma sätt på 76:an.

Men det finns säkert andra argument för och emot olika modeller. Som att man slipper ha flytväst på 76:an när man har GPSen på kanotdäcket.

Per Brune

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Men man kan ju fästa båda med en snodd. Även om 76-an flyter är det ju praktiskt om den inte sticker iväg om man kapsejsar. Jag har en 76CS och 60CSx. Tycker den senare är lite trevligare att hantera.

Det blev en 76:a. Första intryck:

* Knappsatsen ovanför displayen känns lite konstigare än vad jag trodde att det skulle vara. Det fungerar ju, men man börjar alltid med att hålla den upp och ner först.
* Bra inställningsmöjligheter och lätt att hitta i friluftskartan pro.
* Bra med möjligheten till 12v-drift i båt och bil. (det kanske alla gps:er har?)
* Lite större och tyngre än vad jag trott (här hade nog 60csx varit bättre)
* Lätt att jobba med spår, POI, waypoints etc tillsammans med Mapsource.

Skall testa den mer på min nästa fjälltur i slutet av mars.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips