Garmin 60 CS vs Magellan explorist 600

Hej! -experter och kunniga..

Jag funderar på att investera i någon av Garmin 60 CS och Magellan explorist 600. Det skulle vara intressant att höra era åsikter (och erfarenheter) av dessa!

De verkar ju ha likvärdiga funktioner förutom Magellans möjlighet att ladda kartor och data på SD-kort.

/Mats
 
Mitt tips är att ta en titt på Magellans nya karta vs. Friluftskartan innan du bestämmer dig. På papperet är ju Magellans mycket bättre (1:50 000 mot 1:100 000). Enligt gps@work (ny agent för Magellan) så skall jag få min i nästa vecka. Jag återkommer med rapport A.S.A.P.

Jag hämtade min eXplorist 500 idag. Det blev 500 eftersom jag inte kände något större behov av elektronisk kompass och barometer. Förutom då att jag är prylgalen....;)
 
Kanon! Jag inväntar med spänning på din rapport.

En till fråga.. var köpte du din och vad fick du för pris?
[Ändrat av xtrom 2005-08-25 kl 21:03]
 
xtrom; sa:
De verkar ju ha likvärdiga funktioner förutom Magellans möjlighet att ladda kartor och data på SD-kort.
Några skillnader utöver minneskort jag noterar är:
xPlorist har bara en 16-färgers skärm vilket är mycket märkligt med tanke på att det är en senare konstruktion än 60CS som har 256 färger. Magellans skärm är också klart mindre.

Magellans elektroniska kompass torde vara betydligt bättre då den, om jag förstår rätt, inte är känslig för hur man håller GPS:en. En Garmin måste man hålla horisontellt för att kompassen skall vara tillförlitlig.

Magellan använder LI-Ion-batterier medan Garmin använder standardbatterier (somliga bryr sig inte medan andra hellre äter mask än köper något som inte använder standardbatterier).

Magellans stöd för autorutt verkar fortfarande vara samma begränsade variant som i Meridian, utan automatisk omräkning och där sträckan till målet mäts fågelvägen istället för längs den uträknade rutten.
 
Standardbatterier tar jag gärna, men jag går nog inte så långt att jag hellre äter maskar! - även om de ska vara proteinrika.. ;)

Autorutt, Garmin verkar få ett plus där.

Sen har jag fått höra att Garmin har ett mera öppet kartformat, dvs att man kan göra egna eller modifiera befintliga kartor.

Är det någon som vet om de har olika bra mottagning (antenn/mottagare)?

Tack för infon!
 
xtrom; sa:
Är det någon som vet om de har olika bra mottagning (antenn/mottagare)?
xPlorist har en patch-antenn som allt annat lika anses vara något sämre vid svåra mottagningsförhållanden än 60-seriens antenntyp. Magellan har dock historiskt haft mycket god mottagning så jag skulle bli överraskad om det var några jätteskillnader mellan dessa enheter. Detta är dock bara min gissning utan att ens ha använt någon av dem eller läst något test där de jämförs.

Lite lustigt är det att Magellan nu använder den antenntyp som för inte så länge sedan här i forumet, framförallt av Magellan-frälsta, sågades som fullständigt värdelös ;)
 
PR; sa:
xtrom; sa:
De verkar ju ha likvärdiga funktioner förutom Magellans möjlighet att ladda kartor och data på SD-kort.Några skillnader utöver minneskort jag noterar är:
xPlorist har bara en 16-färgers skärm vilket är mycket märkligt med tanke på att det är en senare konstruktion än 60CS som har 256 färger. Magellans skärm är också klart mindre.


Nu blir jag verkligen helförvirrad.... enligt Magellans hemsida så har både Explorist 500 och 600, 256 färger http://www.magellansweden.se/product.asp?page=viewitem&id=6. Nån som kan bekräfta detta???
 
Nilea; sa:
Nu blir jag verkligen helförvirrad.... enligt Magellans hemsida så har både Explorist 500 och 600, 256 färger http://www.magellansweden.se/product.asp?page=viewitem&id=6.
Mycket intressant. Min uppgift kommer från Magellans internationella webbplats där man envist hävdar i både säljtexten och specifikationerna att xPlorist 500/600 Europe bara har 16 färger:
http://www.magellangps.com/en/products/product.asp?PRODID=1097

Frågan är alltså om det är tillverkaren eller den svenska importören som gjort fel? Man kan hoppas på de förstnämnda, annars är det ju gravt vilseledande marknadsföring i Sverige.
 
ja absolut!
jag står själv i valet att köpa antingen en Magellan explorist 600 eller garmin GPSMAP 60CS och eftersom bägge är dyra vill man så klart ha mest för pengarna.

Försökte maila den svenska importören men inte ens mailadressen fungerade :-(

Får väl ringa imorgon istället.
 
Det står 16 färger på länken hos Sovida också som finns här ovan.

Lutar alltså åt en inte alltför imponerande inledning av den nya importören...
 
Besked om skärm

Enligt Tord Boström, marknad/försäljningsansvarig på den svenska Magellan-importören gps@work ab är uppgifterna på den amerikanska webbplatsen fel och xPlorist 500/600 har verkligen 256-färgers skärm. Det hade som sagt varit märkligt om Magellan tagit fram nya enheter med flera år gamla skärmar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
J_B Geocashing Magellan/Garmin?? Navigering 8
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
Huggis Jämförelse Magellan o Garmin Navigering 3
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
chuck Garmin kartor vs. Magellan kartor Navigering 3
nikk Garmin Vs Magellan Navigering 1
KillerKaninen Garmin vs Magellan vs andra Navigering 3
Micke79 Magellan eller Garmin Navigering 2
Mr.Flagg Garmin GPSMAP60CS vs. Magellan Meridian Color Navigering 13
apersson850 Magellan/Garmin kartor Navigering 3
buster23 Fälttest Garmin etrex vs Magellan Sportrak pro Navigering 58
hakane60 Magellan eller Garmin Navigering 3
Tärnan Mottagning Garmin Etrex jämfört med Magellan ? Navigering 3
Tärnan Kartor till Magellan eller Garmin Navigering 5
hhenning Garmin eller Magellan? Navigering 9
tvingjohan Köpa Garmin eller Magellan Navigering 3
stefangorling Garmin vs. Magellan Navigering 0
storspov Garmin vs. Magellan Navigering 0
Magellan vs Garmin ??? Navigering 0
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.