Garmin 60 CS vs Magellan explorist 600

Re: Re: Kan man önska sig skärmdumpar mm?

Jimmy_L; sa:
Jag kan ta kort på min mottagare med ett kartområde. Tyvärr kan jag inte få en PC-skärmdump över samma område. Man får ju kartan färdig på minneskort och kan således inte se den i datorn. Däremot har jag en skärmdump på jobbet som jag fick från gps@work, men den är över ett område jag inte har i min mottagare.

I så fall är det en stor begränsning för många användare jämfört med Friluftskartan och Garmin. Det är kul att spara skärmdumpar med färdspår på kartbakgrund i datorn. Man kan i och för sig göra det via en annan karta t ex i ozi men det verkar vara tårta på tårta.

Är du säker på att det inte går?

Thure
 
Re: Re: Re: Kan man önska sig skärmdumpar mm?

thureb; sa:
Jimmy_L; sa:
Jag kan ta kort på min mottagare med ett kartområde. Tyvärr kan jag inte få en PC-skärmdump över samma område. Man får ju kartan färdig på minneskort och kan således inte se den i datorn. Däremot har jag en skärmdump på jobbet som jag fick från gps@work, men den är över ett område jag inte har i min mottagare.

I så fall är det en stor begränsning för många användare jämfört med Friluftskartan och Garmin. Det är kul att spara skärmdumpar med färdspår på kartbakgrund i datorn. Man kan i och för sig göra det via en annan karta t ex i ozi men det verkar vara tårta på tårta.

Är du säker på att det inte går?

Thure

Om man inte kan få upp kartan på datorns bildskärm, hur ska man då enkelt kunna skapa waypoints och rutter ?
Verkar vara för klantigt gjort av konstruktörerna, för att vara sant.

Per
 
Re: Re: Kan man önska sig skärmdumpar mm?

Jimmy_L; sa:
Man får ju kartan färdig på minneskort och kan således inte se den i datorn.
Finns det ledig plats på minneskortet eller går det inte att kombinera den med andra kartor? Vet du om den kommer på CD senare?
 
Hur funkar Magellans andra kartor?

Kanske kan någon med en kartGPS från Magellan och vägkartor eller sjökort svara på frågeställningen om skärmdumpar från PC med färdspår på kartbakgrund respektive waypoints och rutter?

Thure
 
mnorrback; sa:
+ för garmin 60 CS:
Bättre antenn
Att quadrifilar (quad helix) skulle vara bättre än en patch-antenn är ett lika tokigt påstående nu som när Garmin-hatare drev tesen här i forumet tidigare. Bättre på vadå? Antenntyperna har olika egenskaper och passar därmed bättre för olika tillämpningar. Det finns dessutom många andra saker än antennen som påverkar mottagningen om det är det som avses. Flera mottagare med omvittnat utmärkt mottagning har patch-antenner. En rättvis bedömning av mottagningen kan därför bara göras vid seriösa jämförande tester av hela mottagaren och för att de skall ha något värde för användaren bör förhållandena vara liknande de där man själv avser att använda enheten.
Snabbare processor (enligt test som jag tappat adressen till)
Utan uppgifter om vad den påstådda skillnaden verkligen innebär och utan möjlighet att kolla upp källans trovärdighet är det en ointressant uppgift som bara förvirrar jämförelsen.
+ för Explorist 600:
14-kanals mottagare
Även med mottagning av EGNOS/WAAS har jag svårt att förstå att "bara" 12 kanaler skulle vara begränsande. Det är ytterst sällan som man har så många satelliter "synliga" att de två extra kanalerna överhuvudtaget märks och även då är deras bidrag försumbart.

Antal parallella kanaler ser jag som GPS-världens motsvarighet till megapixeltävlingen på digitalkamerasidan. När man nått upp till en riktigt hög nivå saknar antalsskillnaderna betydelse i konsumentprodukter och värdet av att jämföra dem är därför mycket tveksamt.
 
Re: Hur funkar Magellans andra kartor?

thureb; sa:
Kanske kan någon med en kartGPS från Magellan och vägkartor eller sjökort svara på frågeställningen om skärmdumpar från PC med färdspår på kartbakgrund respektive waypoints och rutter?

Thure
Jag var till lokala Magellan försäljaren för att kolla om den topografiska Magellan kartan kommit. Det hade den ej, för dom skulle börja med ”bränningen” av kort idag.

Men jag passade på att fråga om hur det var med övriga Magellan kartor (sjökort) och dator.

Svaret var långt, men entydigt. Det går inte att visa Magellan kartor i datorn (PC) ”för det är inte samma operativsystem i datorn som i GPSen”. Att operativsystemen inte är desamma är en självklarhet för en ”gammal Asseblerprogrammerare”, men likväl har Garmin lyckats med att kunden kan använda samma karta i såväl PC som GPS.

Ett något kort svar, för jag har fortfarande bara ett finger att skriva med :(

Jag gör ett nytt besök hos den lokala Magellan försäljaren om cirka en vecka för att kolla igen.

Per
 
Re: Re: Hur funkar Magellans andra kartor?

Brune; sa:
thureb; sa:
Kanske kan någon med en kartGPS från Magellan och vägkartor eller sjökort svara på frågeställningen om skärmdumpar från PC med färdspår på kartbakgrund respektive waypoints och rutter?

Thure
Jag var till lokala Magellan försäljaren för att kolla om den topografiska Magellan kartan kommit. Det hade den ej, för dom skulle börja med ”bränningen” av kort idag.

Men jag passade på att fråga om hur det var med övriga Magellan kartor (sjökort) och dator.

Svaret var långt, men entydigt. Det går inte att visa Magellan kartor i datorn (PC) ”för det är inte samma operativsystem i datorn som i GPSen”. Att operativsystemen inte är desamma är en självklarhet för en ”gammal Asseblerprogrammerare”, men likväl har Garmin lyckats med att kunden kan använda samma karta i såväl PC som GPS.

Ett något kort svar, för jag har fortfarande bara ett finger att skriva med :(

Jag gör ett nytt besök hos den lokala Magellan försäljaren om cirka en vecka för att kolla igen.

Per

Den lokala Magellanhandlaren visste inte riktigt vad han pratade om eller så missförstod ni varandra. Jag har DirectRoute (CitySelect på Utsidanspråk), BlueNav (BlueChart på Utsidanspråk)och WorldWide BaseMap (grova topokartor med 100% täckning av världen). Alla tre kan jag se i datorn och skicka waypoints, rutter, trackspår samt se detaljerad information om höjdprofilen på mitt spår (tid, position, höjd m.m.) och få det grafiskt uppritat i genomskärning.
Enligt Tord Boström (nämnd ovan) på GPS@work så har man börjat leverara kartor till dom som beställde tidigt (jag) men att det är mycket kartor som skall levereras och att det tar tid.

--------------------------------------------------

Har för övrigt gjort ett ovetenskapligt test av mottagningen mellan min explorist 500 och min polares 60CS. Inne i hans hall (villa i villaområde i Mölndal) med stängd dörr (sådan med "bubbligt" glas). Jag hade 3 satelliter han hade 1. I hans carport, jag hade 5 han hade 3. På hans gräsmatta, jag hade 9 han hade 8.
Som sagt, inget vetenskapligt test men kanske ändå en indikation. Angående kartorna så citerar jag min Garmin frälste vän; "Min ser ju löjlig ut bredvid din!"

Om nu någon har någon hållhake (vet att explorist 500 är kass) så vill jag inte veta. Jag har ju lagt ut nästan hela semesterkassan på det här (gillas INTE av familjen).

Den som har flest prylar när han dör vinner!

/Jimmy
 
Den vektorprogramvara (Mapsend?) som Magellan sålde för Sportrak gick alldeles utmärkt att använda på dator, för att se kartan och för att hantera spår och brytpunkter. Men då laddade man också kartutsnitt från PC till mottagare via kabel.

Frågan är vad de tänker erbjuda för karta för att kolla spår osv på PC'n. De kan väl inte gärna mena att folk ska använda Mapsouce??

Min tro är att det har med kopieringsskydd att göra. Jämför C-map på små dyra minneskort. Numer finns det läsare som gör att man kan se sjökorten på PCn också, förutom att man kan köpa kartmaterialet på PC och ladda ned det i vissa mottagare.

För Navionicskorten på compac flash känner jag dock inte till någon pc-programvara som tillåter läsning.

För övrigt så kan väl olika operativsystem använda samma databas, ta t ex data på SD kort i palmdatorer som kan läsas av pcapplikationer.
 
Re: Re: Re: Hur funkar Magellans andra kartor?

Jimmy_L; sa:
Angående kartorna så citerar jag min Garmin frälste vän; "Min ser ju löjlig ut bredvid din!"

/Jimmy

Vilka kartor jämfördes?

Upprepar mn tidigare önskan:
Vore roligt om någon kunde hjälpa till med skärmdumpar/foton av GPS-display, där Garmins Friluftskarta jämförs med Magellans motsvarighet men även samma jämförelse mellan Garmins och Magellans vägkartor respektive sjökort vore intressanta.

Thure
 
Re: Re: Re: Re: Hur funkar Magellans andra kartor?

thureb; sa:
Jimmy_L; sa:
Angående kartorna så citerar jag min Garmin frälste vän; "Min ser ju löjlig ut bredvid din!"

/Jimmy

Vilka kartor jämfördes?

Upprepar mn tidigare önskan:
Vore roligt om någon kunde hjälpa till med skärmdumpar/foton av GPS-display, där Garmins Friluftskarta jämförs med Magellans motsvarighet men även samma jämförelse mellan Garmins och Magellans vägkartor respektive sjökort vore intressanta.

Thure

Friluftskartan och min nya Mapsend topo sweden.

Jag löser skärmdumpar för magellangrejerna när jag får tid, ork och lust (har inte PC-programen installerade ens). Jag skall ta mig tid.
 
Det bord väl i högsta grad ligga i den svenska leverantörens intresse att lägga ut några skärmdumpar och visa hur de nya topokartorna ser ut, framför allt eftersom de kommer in och tävlar på en marknad där det finns en etablerad konkurrent.
 
jonasolof; sa:
Det bord väl i högsta grad ligga i den svenska leverantörens intresse att lägga ut några skärmdumpar och visa hur de nya topokartorna ser ut, framför allt eftersom de kommer in och tävlar på en marknad där det finns en etablerad konkurrent.
Japp, men så smarta är dom nog inte, för då hade dom nog haft en större marknadsandel än man nu har.

Jag hittade via den norska sidan http://www.gps.no/ en länk i Norge där man åtminstone kan se var skarvarna mellan kartorna ligger. http://www.dkdigital.no/oslo/semitronic.nsf/id/7934ED52CE0E3B3FC1257068003F0764?OpenDocument

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
J_B Geocashing Magellan/Garmin?? Navigering 8
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
Huggis Jämförelse Magellan o Garmin Navigering 3
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
chuck Garmin kartor vs. Magellan kartor Navigering 3
nikk Garmin Vs Magellan Navigering 1
KillerKaninen Garmin vs Magellan vs andra Navigering 3
Micke79 Magellan eller Garmin Navigering 2
Mr.Flagg Garmin GPSMAP60CS vs. Magellan Meridian Color Navigering 13
apersson850 Magellan/Garmin kartor Navigering 3
buster23 Fälttest Garmin etrex vs Magellan Sportrak pro Navigering 58
hakane60 Magellan eller Garmin Navigering 3
Tärnan Mottagning Garmin Etrex jämfört med Magellan ? Navigering 3
Tärnan Kartor till Magellan eller Garmin Navigering 5
hhenning Garmin eller Magellan? Navigering 9
tvingjohan Köpa Garmin eller Magellan Navigering 3
stefangorling Garmin vs. Magellan Navigering 0
storspov Garmin vs. Magellan Navigering 0
Magellan vs Garmin ??? Navigering 0
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 7
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.