Garmin 60 CS och problem med routes

Hej

Jag har ett problem med min Garmin GPSMap 60 CS och undrar om någon har detsamma. Problemet är att då jag lagt in en route som jag gjort på datorn eller direkt i GPS:en, och försöker följa den, låser sig kompassen på den första waypointen i rutten och kompassen pekar på denna waypoint helatiden även då man passerat denna waypoint. Alla beräkningar (ETA, distans till destination osv) hänvisar sedan till denna waypoint. Det är inte heller så att jag vänt rutten på fel håll då jag även testat att göra detta......någon som har något förslag eller som har samma problem? Min firmware är den senaste 3.50...

Tacksam för alla svar!!!!:)
Mvh
Calle

Jag har råkat ut för samma sak flera gånger och dessutom att GPS:en hänger sig så hårt att man måste ta ur batterierna. Jag har slutat att göra rutter som går i en cirkel eller U för det klarar inte Garmin 60.

Har 60CS, liksom Vistan, en möjlighet att välja manuell övergång från en waypoint till nästa, när man följer en rutt?
Ställer jag in min Vista så, bär den sig åt exakt som du beskriver. Där finns automatisk och manuell.
Jag har för mig att 60CS har manuell, automatisk och en viss radie som man ska passera inom, för att övergå till nästa waypoint. Kolla den inställningen.

Anders

avslutad210712

Gäst
Finns en inställning för radien vid ruttpunkterna men kommer inte ihåg var det var. Skall kolla på gps'n.

Däremot kan du när du passerat en punkt välja menu och räkna om så byter den vilken punkt den räknar mot.

Om du inte redan har hittat ...

... inställningen finns den här: Menu Menu (= huvudmenyn) Rutter Enter Menu Fågelvägspassage (!) Enter Ruttbenets övergång (!). Välj mellan Auto, Manuell och Distans.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips