Går det att paddla med kontaktlinser?

Kanske en korkad fråga. Det är i alla fall dags att gå till optikern och jag har lite svårt att bestämma mig eftersom jag behöver progressiva glas. Jag tyckte att det var svårt nog att välja bågar!
Nu ska man välja tre-stegs-glas med varierande bredd (och pris!) på den progressiva delen.
Spontant verkar dagslinser smartast eftersom min syn lär förändras de närmsta åren.

Hur gör ni?
 
Jag själv behöver inga glasögon men har vänner som kör både med linser och med glasögonen och det verkar funkar bra med båda.
Har du glasögon kan det vara skönt att har ett extra snörre runt så de inte åka av ifall du rolla. Finns även såna snören som flyter.
Linser verkar vara smidigare på sjön bara man kommer ihåg att blunda när man rolla eller har extra simglasögon som skydd när man ska rolla/leka/träna ngt.
Finns även simglasögon som är slipade men de är nog bara bra för att rolla, räddningsövningar osv.

ska du vara på flerdagarstur och har linser kan det vara bra att har ngt att tvätta händer med sig. man bli ju inte så super ren annars
 
Jag är inte helt säker på att jag förstår frågan men jag gör ett försök att svara.

Jag ser riktigt dåligt utan korrigering. Jag klarar mig alltså inte utan glasögon eller linser. Jag har alltid linser vid "aktiviteter". Dvs segling, skidåkning, cykling, wakeboard, paddling, gymet. Ja, du förstår kanske vars jag är på väg?
Glasögonen har jag hemma eller kanske när jag jobbar, om jag inte vill ha solglasögon på väg till jobbbet...
 
Jag har sedan unga år behövt korrigering p.g.a. närsynthet, inte så mycket, klarar mig utan vid t.ex. paddling men föredrar ändå såklart att ha korrigering. Har alltid använt linser vid uteaktivitet, sedan många år engångslinser. Perfekt på tur, bara byta och inget meck med rengöring.

Men... Med åren förändras synen. Jag ser perfekt på läsavstånd utan glasögon/linser men med korrigering måste jag anstränga ögonen när jag t.ex. läser karta känner jag. Fick tipset av optikern att använda linser med lite olika styrka. Alla har ett "dominant" öga, i det har jag en lins med full styrka, i det andra ögat en svagare lins. Om behovet av progressivitet inte är alltför stort så fixar nu hjärnan automatiskt den saken i och med att korrigeringen skiljer sig åt mellan ögonen.

Funkar faktiskt - för mig i alla fall. Möjligtvis p.g.a. att jag inte har så stort behov av vare sig korrigering eller progressivitet, värt att kolla kan det hur som helst vara. Gillar inte att ha mina glasögon på i samband med någon uteaktivitet, allra minst paddling
 
Det finns progressiva kontaktlinser. Googla så finner du flera leveranörer. Jag har själv inte provat då jag ännusålänge är "bara" är närsynt med astigmatism - "än räcker mina armar till".
Jag hoppas såklart att mitt synfel minskar med tilltagnade ålderssynthet men annars får det blir progresiva kontaktlinser vid aktivitet. Till vardags kör jag glasögon men linser vid t ex paddling och mina linser korrigerar även min astigmatism (=mitt brytningsfel).
Prata med en bra linsoptiker så får du säkert bra hjälp.

/Patrik, glasögon idag
 
Jag har måttlig närsynthet (klarar nästan körkortskravet) och klarar mig utan glasögon för det mesta. När jag paddlar har jag kikaren i närheten om jag blir för nyfiken...!

Men jag misstänker att det i ditt fall handlar om den förändringen som kommer i 40-års åldern...eller har jag fel? För i så fall är mitt råd att skippa glasögonen så länge som möjligt. Och i den mån du behöver ha hjälp att se på nära håll på t.ex. sjökort, så använd förstoringsglas som du kan ha i en rem runt halsen. Eller vanliga läsglasögon om du hellre vill ha det.

Använder man glasögon mycket så vänjer sig ögat, och man kan snart inte vara utan alls.
 
Min fru ser inte tillräckligt utan korrigering och paddlar alltid med linser (och ev solglasögon), annars glasögon i vanliga fall.
Jag använder alltid glasögon, utom när jag är i naturen. jag ser tillräckligt bra och blad o grönt har inte så skarpa kanter (är närsynt/astigmatisk). När jag provat att paddla med glasögon så blir jag trött på stänken. Solglas har jag såklart ibland. Svårt att vara utan.

Daglinser är inte så dyra att tappa om det skulle hända jämfört med glasögon. varför inte kombinera?
 
Glasögon också

Jag tycker du ska satsa på linser. Det är bekvämt när man är ute glasögon kan kännas som dem är i vägen. Speciellt endagslinser så du slipper rengörandet. Man kan simma under vattnet med ögonen öppna utan att tappa linserna. Det gör jag ofta varje sommar som jag badar i havet.

Men du ska alltid ha glasögon också som reserv om du tappar en lins eller blir irriterad i ögonen.
Din optiker kommer vara på dig på detta. Min tjatade på mig i 14 år tills jag köpte ett par. Innan hade jag bara linser.
 
Välj själv

Dina preferenser kan vara helt annorlunda än andras. Personligen trivs jag inte med vare sig linser eller progressiva glasögon (undantag framför datorer då står jag ut med progressiva).

Du får prova dig fram. Men ökande ålder kan ditt synfel förändras och dina preferenser också så var beredd att ompröva strategi.

thure
 
Jag är inte heller helt säker på vad frågan är?
Det beror ju lite på hur dåligt du ser utan glas/linser, är du helt beroende av att ha dem varje vaken minut för att kunna göra nåt? Om ja tycker jag du skall ha både glasögon och linser när du paddlar!
Man blir ofta trött i ögonen efter en lång dag i sol och saltvatten och då är det väldigt skönt att byta till glasögon några timmar. Men det funkar jättebra att paddla med linser, undantaget är möjligen tuff forspaddling där man ibland kan få linser bortspolande vid hårda tumlingar när man går runt...

Sen tycker jag du skall fråga din optiker om "monovision" hade varit nåt för dig. Då har man kontaktlins med lässtyrka på ena ögat och kontaktlins med avståndsstyrka på andra och slipper då problemet med läsglasögon eller progressiva! Det funkar kanon för många, men beror lite på vad för sorts styrka mm du har.
 
Mjuka kontaktlinser är definitivt inget problem vid vattensporter. Jag har alltid linser när jag paddlar, surfar (då blir man konstant spolad med vatten) och även när jag snorklar/fridyker.

Jag blundar i normala fall när jag rollar och slår runt i kajaken, men har vid flera tillfällen råkat titta under vattnet utan att jag har tappat någon lins.

Jag har nog använt linser i 15 år vid olika typer av aktiviteter (mycket vattensport) och antalet tappade linser kan jag räkna på ena handens fingrar.

Jag började med månadslinser (man använder samma lins i 30 dagar och tar ut dem varje natt). Dock så trivs jag rätt bra i glasögon och tycker att det kan vara lite jobbigt att stoppa in linserna tidigt på morgonen innan jobbet, så jag gick över till engångslinser som jag använder vid all form av fysisk aktivitet. Då är det ingen risk att ett paket öppnade månadslinser bara ligger och blir gamla för att jag inte använder dem varje dag.

Idag använder jag glasögon till vardags, engångslinser vid träningspassen och kör dygnetruntlinser (som man kan sova med) när jag är ute på övernattningsturer, då slipper man nämligen pilla i ögonen när det kan vara knepigt att garantera att man är ordentligt ren. Had dock alltid med mig lite linsvätska och några engångs reservlinser i fall att något händer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qayaqer Vart tog Ni vägen? Det går att paddla än! Paddling allmänt 4
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Kanii Paddeltur som går genom Ryssland. Paddling allmänt 9
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
Kajaktobbe Går det att "buckla" en glasfiberkajak? Paddling allmänt 7
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
sebastian_a hyra kajak i Blankaholm, går det? Paddling allmänt 1
Mr Ardbeg Hur går det med stripbyggen i stugorna? Paddling allmänt 41
BKC När åskan går Paddling allmänt 11
Kajakob om paddeln går av, var går den av? Paddling allmänt 5
xxara HUR billig kajak går att få tag på? Paddling allmänt 11
Kalle E Astronom sökes för akut problem! Solen går fel. Paddling allmänt 17
ssvoh Går det att få tag på Paul Caffyns "The Dreamtime ..." Paddling allmänt 0
hs-ranger Kajak j-keln går snett !!! Paddling allmänt 16
calypso63 Kajaksport kapell som går sönder......... Paddling allmänt 1
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 0
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...