Går det att paddla med kontaktlinser?

Jag använder glasögon till vardags, men när fjällvandrar eller paddlar kajak har jag ofta daglinser. De är av det billigare slaget och hjälper mig bara att se bra på långt håll. Behöver jag studera karta måste jag ta hjälp av ett par läsglasögon, men de kan ju se ut så här nuförtiden.

26755.jpg


HåkanF
 
Det går att paddla med kontaktlinser, men eftersom de är så små kommer du inte upp i någon högre hastighet och det kommer dessutom att vara jobbigt. Jag föreslår att du använder en paddel istället...
 
Goggels

borde vara effektivare. Ursäkta kommentaren men i avsaknad av förtydligad frågeställning från trådstartaren har vi svävat ut en hel del redan.

Thure
 
Intressant jag har själv tänkt tanken, men känns inte helt säkert med rengöringen. Ska ju helst vara varmt vatten o tvål när man tvättar händerna innan handhavandet av linserna. Känns inte säkert på övernattningsturer, värma vatten på köket först näe de är för jobbigt o meckigt. Finns det folk här som gör det? Skulle gärna vilja höra era erfarenheter just kring den biten.

Men dagsturer är det ju exemplariskt med linser, jag har dock undvikit det fast det är för jag brukar avsluta turen med att rolla, vill inte doppa huvet i vattnet med linser.
 
Intressant jag har själv tänkt tanken, men känns inte helt säkert med rengöringen. Ska ju helst vara varmt vatten o tvål när man tvättar händerna innan handhavandet av linserna. Känns inte säkert på övernattningsturer, värma vatten på köket först näe de är för jobbigt o meckigt. Finns det folk här som gör det? Skulle gärna vilja höra era erfarenheter just kring den biten.

Men dagsturer är det ju exemplariskt med linser, jag har dock undvikit det fast det är för jag brukar avsluta turen med att rolla, vill inte doppa huvet i vattnet med linser.

Om du tvättar händerna i ouppvärmt sjö-/havsvattnet med tvål räcker det bra, i alla fall för endagslinser! Om du vill vara extra försiktigt kan du ju ha med handsprit/gel också.

Det går som sagt utmärkt att rolla med kontaktlinser, de flesta blundar ju när de rollar, och gör man inte det brukar de som sagt sitta kvar ändå. (Ända gången jag känner till att folk har haft problem är vid ganska tuff forspaddling om man går runt i väldigt turbulent vatten.)
 
Om du tvättar händerna i ouppvärmt sjö-/havsvattnet med tvål räcker det bra, i alla fall för endagslinser! Om du vill vara extra försiktigt kan du ju ha med handsprit/gel också.

Det går som sagt utmärkt att rolla med kontaktlinser, de flesta blundar ju när de rollar, och gör man inte det brukar de som sagt sitta kvar ändå. (Ända gången jag känner till att folk har haft problem är vid ganska tuff forspaddling om man går runt i väldigt turbulent vatten.)

Tackar för det, då ska jag banne mig testa att paddla övernattningsturer med linser. (Det var min optiker som sa att det ska varmt vatten) Brukar också alltid blunda när jag rollar men har inte haft linser för "säkerhets skull" men då är det bara tuta och köra verkar det som skoj;)
 
Borde

det inte gå sämre att rolla om ni blundar? Jag använde linser en del när jag forspaddlade för ca 20 år sedan och det fungerade över förväntan. Jag tittade när jag rollade både ofrivilligt och frivilligt.

Men glasögon är mera allround t ex behövs de som solskydd. Så jag ser linser som praktiska men umbärliga vid friluftsliv.

Thure
 
Hej,

Har paddlat flera sommar med endag kontaktlinser bade I dagstur och hela veckan. Inga problem med hygiene så länge fast man kan inte tvätta väl hela tiden.

I fjol fick jag ena linsen tillä läsning och en till långtseende.

I roller de ibland försvinner men ingen stor skada. Har alltid I dagluckan billiga läsbrillor som man kan ta på då.


Mvh Simo
 
Har i flera år använt mig av en lins för läsning och en för att titta långt med. detta passar mig ypperligt, kan inte tänka mig att gå tillbaka till glasögon igen. Sedan jag dessutom övergått till månadslinser som kan sitta i hela månaden slipper jag fingra i ögonen varje morgon och kväll, och slipper numera de ögoninflamatione som jag kunde få tidigare. Har aldrig tappat mina linser när jag rollat fast jag alltid tittar då.
 
Intressant jag har själv tänkt tanken, men känns inte helt säkert med rengöringen. Ska ju helst vara varmt vatten o tvål när man tvättar händerna innan handhavandet av linserna. Känns inte säkert på övernattningsturer, värma vatten på köket först näe de är för jobbigt o meckigt. Finns det folk här som gör det? Skulle gärna vilja höra era erfarenheter just kring den biten.

Men dagsturer är det ju exemplariskt med linser, jag har dock undvikit det fast det är för jag brukar avsluta turen med att rolla, vill inte doppa huvet i vattnet med linser.

Jag har linser man kan använda veckovis utan att ta ur. Funkar ganska bra men jag brukar föredra att ta ur dom en eller två gånger om jag är ute en vecka.
Visst försöker jag tvätta händerna innan jag pillar med linserna, men jag har aldrig brytt mig om att värma vatten och joxa. Är man orolig för hygienen funkar våtservetter för sårtvätt från apoteket .

Doppa huvudet med linser funkar, men jag brukar försöka komma ihåg att hålla ett öga stängt för säkerhets skull. Det blir lite väl knepigt om jag skulle ha sån otur att jag tappar båda linser.
 
Varmt eller kallt vatten ska väl inte spela nån roll, huvudsaken är väl att fingrarna blir rena. Har svårt att se hur temperaturen på vattnet skulle kunna göra skillnad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qayaqer Vart tog Ni vägen? Det går att paddla än! Paddling allmänt 4
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Kanii Paddeltur som går genom Ryssland. Paddling allmänt 9
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
Kajaktobbe Går det att "buckla" en glasfiberkajak? Paddling allmänt 7
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
sebastian_a hyra kajak i Blankaholm, går det? Paddling allmänt 1
Mr Ardbeg Hur går det med stripbyggen i stugorna? Paddling allmänt 41
BKC När åskan går Paddling allmänt 11
Kajakob om paddeln går av, var går den av? Paddling allmänt 5
xxara HUR billig kajak går att få tag på? Paddling allmänt 11
Kalle E Astronom sökes för akut problem! Solen går fel. Paddling allmänt 17
ssvoh Går det att få tag på Paul Caffyns "The Dreamtime ..." Paddling allmänt 0
hs-ranger Kajak j-keln går snett !!! Paddling allmänt 16
calypso63 Kajaksport kapell som går sönder......... Paddling allmänt 1
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.