Galileo, glossnas och gps, hur blir det?

Hejsan!

Jag funderar hur blir det sen när galileo kommer igång, kommer man att kunna använda både deras satelitter och gamla standard gps satelitter från våra befintliga gps-mottagare?
Jag menar från exempelvis en garmin 60 SCX?

Hur är det med glonass, funkar dom satelitterna med vanliga konsumentgpser typ garmin 60?

Ställde frågan till U-blox rep på cebit-mässan. Han sade att Galileo inte ka tas emot på nu befintliga konsument-GPS.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
GPS och Galilleo kompatibla

Enligt de GPS seminarier jag varit på så har man hela tiden sagt att GPS och Galilleo kommer att vara kompatibla när det gäller den signal som är och förhoppningsvis kommer att vara gratis.

Så om jag inte missförstått detta helt galet skall man kunna använda sin "Gamla GPS mottagare" även till Galilleo.

Nu ser det ju ut som Det Europeiska systemet Galilleo kommer att dröja många år innan det kommer i bruk så vi kanske inte behöver bekymra os de närmaste 5-6 åren.

Göran

No, de kommer inte funka med Galileo. Man lär byta både hårdvara och mjukvara för att mottagaren ska funka (= ny mottagare...)
Sen vill man ju ha en mottagare med fler kanaler en dagens 12 om man vill ha "all-in-view", eller hur?

Det man menar med kompabilitet GPS och Galileo är att det ska vara billigt att tillverka kombinerade mottagare (jmf med GPS/Glonass) och har därför lagt Galileo centrerat på GPS L1 samt att respektive signal inte ska störa för varandra. Det är kombinationen som är den stora nyttan, framförallt för tillgängligheten (i stad).
Nästa generation GPS III kommer att ha en identisk signal som Galileo öppna tjänsten.

/Mårten

U-blox visade i en brocshyr jag fick på Cebit hur Galileo-satelliternas signal lagts straxt intill men på ömse sidor om GPS L1s frekvens. Sedan hör det ju till saken att det kommer en till civil GPS-signal på en annan frekvens, L2. Frågan är väl vad konsumentmottagare kommer att ta emot.

Fullt utbyggt 2019

enligt artikeln. Vi får se när och om det kommer konumentmottagare som drar nytta av kombinationen GPS och Gallileo.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips