Byte av roderlina och hölje, behöver tips!

Hej, har två stycken äldre plastkajaker av märket Aquilo. Dom funkar för mina behov men måste åtgärda roderlinorna. Själva plasthöljena som linorna löper i har gått av och vid utgågen i aktern fastnar linan och rodret blir enormt trögt. Hur gör jag på smartast sett för att byta? Både vid utgången men även innuti kajaken? Jag tänker att det säkert finns smarta tips och funderar hur man gör för att komma åt och för att sen kunna trä linan igen. Tacksam för alla tips.
 
Köp tunnare slang som kan dras in i det gamla höljet, eller vid sidan av om det är helt kaputt. Sedan får man kanske byta till dyneemalina (ofta tunnare än nylon/polyester) eller rostfri vajer eftersom det blir mindre hål.
 
Trä på den nya slangen utanpå gamla linan och byt sedan innerlinan/vajern. Kanske kan du limma eller sy ihop ny och gammal lina så går det smidigare att få den nya på plats. Dyneemalina är utmärkt och förmodligen bäst med Dyneema i kärnan och polyesterhölje för minskad friktion samt lite styvare för att mata i linan om du inte kan utnyttja den gamla för att dra igenom den nya.

Thure
 
Pianotråd kallas väl den ståltråd som är styv som elektriker använder för att trä nya kablar i befintliga plaströr, sådnat borde en bygghandel kunna bistå med.
Vis av egen erfarenhet så kan jag berätta att använder du säkerhetsnål att koppla ihopa gammal och ny lina så kan den kärva och säkerhetsnålen öppna sig inuti röret och det är ett tråkigt problem. Avrådes från. Möjligen om du tejpar den först men då blir den ju tjockar - har inte prova men låter inte så bra. Sy som Thure säger eller trå igen igenom styv tråd.
Jag har tidigare frågat om hur man lagar utgångsskydd för roderlinor här:

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...