Galdhöpiggen och Glittertind

Tänkte bestiga både Galdhöpiggen och Glittertind om ett par veckor. Planen är att utgå från Spiterstulen.

Är det något en bör tänka på innan vi ger oss av? Jag har förstått det som att det är väl markerade leder då det är populärt att gå upp för bergen.

Hur är det med tältplatser kring fjällstationen?

Är inte total nybörjare men ingen expert heller.

Finns bra tältplatser norr om fjällstationen, är man snål håller man lite avstånd så man slipper betala. Liten bit att gå till Glittertind men inga problem, tydlig led osv. Samma på Galdhöpiggen.

I kiosken på Galdhöpiggen ska man ha jämna pengar, när jag var där fick jag köpa en extra chokladbit istället för att få växel.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kom just därifrån. Tältning i anslutning till hyttan sker på "anvisat område" i närheten. Kostar vad jag förstod 90 kr per person och dygn och såg fint ut. Annars såg jag flera som tältade en bit bort, antingen uppströms eller nedströms.
Vi var uppe på Galdhöpiggen, inga konstigheter, väl markerad led. Det enda är väl att ta med någon liter vatten; få möjligheter att fylla när man kommit upp en bit.
Det är ju mycket folk vilket jag tycker är trevligt, det blir lite folkfest om det är fint väder.

Glittertind lär vara liknande men något längre att gå.

/Nils

Var uppe i Jotunheimen förra sommaren och besteg då både Galdhöpiggen och dagen efter Glittertind. Välmarkerade leder så man kan ej gå fel. Leden upp till Glittertind är väldigt seg och stenig. Vi fortsatte sen vidare ner till Glitterheim så vi hade full utrustning med oss över toppen så vi fick slita i den steniga stigningen. men väl värt mödan.
Rekommenderar att betala för tältplatsen vid Spiterstulen, väl värt pengarna och en bra "campingplats"
Som redan nämnts se till att ha jämna pengar! På Spiterstuelen är det endast täckning med telenord, medan man uppe på topparna kan ringa även med Telia.
Skickar med en länk från min vandringsblogg med bilder från båda turerna (Piggen den 5 juli och Glitter den 6)
http://www.jarkenstedt.se/Vandringsdabok/2018/01jotunheimenrunt/blogg/2018bloggstart.html
Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips