Gaffel av stålrör

Hej!
Mycket tacksam om någon kan rekommendera en stålgaffel enligt följande kriterier:

-Stålgaffel av bra kvalitet
- 1 1/8 styrrör
-Ahead (typ av styrlager)
- För Skivbromsar
-28 tums hjul.
-Lowrider ( -fästen).


Med vänlig hälsning
Henrik.nu
 
Senast ändrad:
Hej Henkemtb!
Jo, för jag vill använda min Univega Terrano 700 som långfärdscykel i Sverige och i Europa ( alltså på vanliga asfaltsvägar inom mer bebyggda områden-alltså inte ute i bushen etc etc). Univega terrano 700 har ett sådan dämpad framgaffel och då kan det inte fästas sådana riktiga lowriders för cykelväskor fram ( har jag blivit informerad om x antal ggr). Därför skulle en lösning kunna vara att byta framgaffeln till en modell i stål så och då kunna sätta dit lowriders för cykelväska Ortlieb fram.

Med vänlig hälsning
Henrik.nu
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Tack för tipsen!!!!
Då ska jag höra mig för hos de kunniga och någon av de här fabrikanten kan passa min cykel!

Fråga: Kan en cykels köregenskaper eller cykelkomforten ( alltså själva cyklandet eller som cykeln beter sig, och hur det är att sitta på cykeln o cykla) förändras när jag byter ut en framgaffeln. I detta fall en fjädrad framgaffel mot en stel framgaffel av stål.
Förstår att det inte fjädrar längre, men kan cykelkomforten förändras på något sätt?
 
Vanlig stålgaffel

dämpar definitivt en del i och med konstruktionen med böj och att rören fjädrar. Att det kommer att kännas annorlunda är självklart. Jämför t ex att ändra fjädringsinställningen på en dämpgaffel. En sak som märks förutom fjädringsändringen är om hjulbasen förlängs vilket ökar kursstabilteten. Om du sätter på lowrider och packar vikt fram kommer även det att öka kursstabilteten.

Thure
 
Försprångets storlek bestämmer hur livligt respektive stabilt framhjulet blir.
På en landsvägshoj vill du ha stabilgång.
go tur
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips