Gå sparade spår?

Jag lägger spår åt hundarna och har hittills enbart använt gps för att se hur långt spåret är. Idag slog det mig att spåret faktiskt finns på gps:n och jag kunde lätt spara det men sedan kom problemet. Gps:n vill enbart leda mig tillbaka men jag vill givetvis gå spåret i samma riktning som jag la det. Finns det någon möjlighet att vända riktningen? Jag har en Garmin 60CSx och en Garmin Astro 220.

Jag lägger spår åt hundarna och har hittills enbart använt gps för att se hur långt spåret är. Idag slog det mig att spåret faktiskt finns på gps:n och jag kunde lätt spara det men sedan kom problemet. Gps:n vill enbart leda mig tillbaka men jag vill givetvis gå spåret i samma riktning som jag la det. Finns det någon möjlighet att vända riktningen? Jag har en Garmin 60CSx och en Garmin Astro 220.

Välj spår, visa på kartan
Sedan går du, tittar på kartbilden var du befinner dig i förhållande till spåret, så brukar jag göra...
Brukar inte starta någon "navigering"

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för ditt svar! Så kan man göra. Att jag inte tänkte på det, men blir det inte ganska grovhugget och svårt att se hur spårnoga hunden är?

Jo, det går. Jag mailade supporten på Garmin och lärde mig att jag skulle spara spåret, gå in på Returrutt, välja vilken punkt jag vill gå till och trycka Enter. Då dyker det upp två alternativ: Följ väg och Följ spår. Där ska jag välja att följa spår. Jag tycker inte att det är helt självförklarande.

Intressant och bra att det löste sig! Tror inte jag haft någon gps som är särskilt genomtänkt användargränssnittsmässigt så håller med dig.

Ett problem som kan uppstå är att din GPS får för sig att reducera antalet spårpunkter i den sparade filen.
Då missar du din spetsvinkel och andra små detaljer.

Det låter inte bra. Finns det något sätt att undvika det eller måste jag lägga en rutt istället?

Tänk på att gps:en har ett fel som kan variera en del från dag till dag (pga satelliternas position). Felet är ofta större än 5 meter, så om inte hunden tappar spåret helt så är det bättre att lita på hundnäsan.

Det låter inte bra. Finns det något sätt att undvika det eller måste jag lägga en rutt istället?
Det finns inget sätt att undvika om du använder sparade spår. De klipps till 500 punkter. Jag har för mig att rutter har ännu färre punkter per rutt.

Det du ska göra är att logga lagom ofta och länge så att dina spår som du vill spara och vända på inte blir längre än 500 punkter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips