Visa spår?

Jag använder en Garmin GPS Map 64st för att dokumentera ett antal stigtäta områden. Så snart jag kommit hem lägger jag över spåren och WP i datorn. Eftersom GPS:n inte rymmer alla mina spår och WP så rensar jag sedan GPS:n. När det sedan är dags att ge sig ut i ett av dessa områden igen så lägger jag in de aktuella spåren och WP igen.
Så långt är allt gott och väl, MEN... spåren syns inte på kartan. För att kunna se spåren måste jag klicka på dem ett i taget och markera att jag vill se dem på kartan. Detta tar lång tid eftersom det i vissa områden handlar om ca 100 spår.
Det BORDE finnas ett sätt att markera alla spår och enbart behöva göra denna manöver EN gång.

Eller...?

Håkan F

Vet inget om GPSen, men om det inte går kan man ju slå ihop flera spår till ett.

Jag hade ett program, men kommer inte ihåg vad det heter. GPX editor kanske.

Eventuellt finns något onlineverktyg.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det sätt jag använder är att skapa spårkartor. En spårkarta är en "karta" (img-fil) med bara spår på och med transparent bakgrund vilket gör att spåren som ligger överst syns och den bakomliggande kartan också syns då spårkartan är transparent.
Finns lite olika sätt att göra detta men inte så svårt, har stulit en beskrivning som HMR skrivit:

Spår eller rutter konverterar jag till spårkartor med hjälp av programmet
IMGfromGPX
som kan hämtas från
http://www.javawa.nl
. Så här kan du göra för att skapa en spårkarta:
-
Skapa en .gpx eller .gdb fil med spår eller rutter med Mapsource/BaseCamp. Välj lämpliga färger på spåren.
-
Starta IMGfromGPX. Droppa filen med spår eller rutter enligt ovan.
- Välj poi style "skip" om din fil innehöll waypoints.
-
Hitta på ett kart-ID som inte finns bland dina kartor. T ex 99. Välj TYP-filen "Dotted.typ".
-
Hitta på kartnamn för BaseCamp/Mapsource och för GPS:en. Kan vara samma.
-
Skapa karta till Mapsource/BaseCamp. "Create Map". Var kartan skall läggas och om den behöver aktiveras
beror på hur din Garmin installation ser ut. Se dokumentationen till IMGfromGPX.
-
Välj spårkartan, ev även segment från lämplig bakgrundkarta, med Mapsource eller BaseCamp och tanka upp
till GPS:en.
En variant är att skapa flera spårkartor med olika kart-ID och namn som innehåller olika uppsättningar rutter. Då
får man möjlighet att i GPS:en aktivera olika olika uppsättningar "rutter" separat.

Finns flera sätt och verktyg att hantera img-filer och typ-filer men det är ju frågan hur djupt man vill gräva ner sig i Garminvärlden...

IMGfromGPX är det som borde funka bäst beroende på hur du vill använda dina gamla spår. Det räcker för att visa dem i din Garmin och om du vill se spåren tillsammans med en annan karta i Basecamp så verkar det gå genom att du trixar lite med att göra en IMG-fil av flera kartor.

På äldre modeller kunde man döpa spåren till något som började på "ACTIVE LOG" och så visades de som ditt aktuella spår. När jag gjorde en spårkarta så hade jag hundratals korta spår som alla visades.

Vet inte om det funkar med dagens modeller. Min etrex 20 sparar spår i formatet "Current Track: 15 OCT 2018 11:42" och där verkar det inte funka att döpa om dem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips