Gå sparade spår?

Jag lägger spår åt hundarna och har hittills enbart använt gps för att se hur långt spåret är. Idag slog det mig att spåret faktiskt finns på gps:n och jag kunde lätt spara det men sedan kom problemet. Gps:n vill enbart leda mig tillbaka men jag vill givetvis gå spåret i samma riktning som jag la det. Finns det någon möjlighet att vända riktningen? Jag har en Garmin 60CSx och en Garmin Astro 220.
 
Jag lägger spår åt hundarna och har hittills enbart använt gps för att se hur långt spåret är. Idag slog det mig att spåret faktiskt finns på gps:n och jag kunde lätt spara det men sedan kom problemet. Gps:n vill enbart leda mig tillbaka men jag vill givetvis gå spåret i samma riktning som jag la det. Finns det någon möjlighet att vända riktningen? Jag har en Garmin 60CSx och en Garmin Astro 220.

Välj spår, visa på kartan
Sedan går du, tittar på kartbilden var du befinner dig i förhållande till spåret, så brukar jag göra...
Brukar inte starta någon "navigering"
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tack för ditt svar! Så kan man göra. Att jag inte tänkte på det, men blir det inte ganska grovhugget och svårt att se hur spårnoga hunden är?
 
Jo, det går. Jag mailade supporten på Garmin och lärde mig att jag skulle spara spåret, gå in på Returrutt, välja vilken punkt jag vill gå till och trycka Enter. Då dyker det upp två alternativ: Följ väg och Följ spår. Där ska jag välja att följa spår. Jag tycker inte att det är helt självförklarande.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Intressant och bra att det löste sig! Tror inte jag haft någon gps som är särskilt genomtänkt användargränssnittsmässigt så håller med dig.
 
Ett problem som kan uppstå är att din GPS får för sig att reducera antalet spårpunkter i den sparade filen.
Då missar du din spetsvinkel och andra små detaljer.
 
Det låter inte bra. Finns det något sätt att undvika det eller måste jag lägga en rutt istället?
 
Tänk på att gps:en har ett fel som kan variera en del från dag till dag (pga satelliternas position). Felet är ofta större än 5 meter, så om inte hunden tappar spåret helt så är det bättre att lita på hundnäsan.
 
Det låter inte bra. Finns det något sätt att undvika det eller måste jag lägga en rutt istället?
Det finns inget sätt att undvika om du använder sparade spår. De klipps till 500 punkter. Jag har för mig att rutter har ännu färre punkter per rutt.

Det du ska göra är att logga lagom ofta och länge så att dina spår som du vill spara och vända på inte blir längre än 500 punkter.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.