Fy f_n, jag valde fel.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det jobbiga är ju att man inte har några som helst garantier för att det har gullats med gässen bara för att man köper täcket för flera tusen på Hästens.
Men man kan ju fråga varifrån de köper sitt dun. Hästens priser öppnar ju åtminstone möjligheter för att dunet är plockat från avlivade gäss.

F ö skulle jag nog avstå att gulla alltför mycket med de djur jag senare ska skicka till slakt...

Det jobbiga är ju att man inte har några som helst garantier för att det har gullats med gässen bara för att man köper täcket för flera tusen på Hästens.

det är absolut inga garantier men chanserna ökar, därför är märkningar viktiga även om det är skitlätt att komma runt dessa.. man får på något sätt inte ge upp och ge efter..

Jag inväntar svar från Roberts.pl om vilken leverantör de använder sig av... Känns naivt att man inte frågade innan köp, men i min enfald trodde jag inte att sådant här förekom. Samtidigt finns knappast någon anledning att vara förvånad.

Exakt, som framgick av inslaget hade ju Fjällräven kontrakt med uppförandekoder som deras leverantörer fått skriva på. Liknande dokument har det hänvisats friskt till efter andra avslöjanden. Verkar mest vara till för att man skall kunna frånskriva sig ansvar och sparka underleverantörer som inte döljer svineriet tillräckligt bra. Ingen tror väl på alvar att dessa underleverantörer blir mer benägna att följa miljö eller etiska regler efter att kontrakten sagts upp?

Det är nog bra med en debatt och höjning av vår konsument medvetenhet/ansvar. Men någon förändring kommer nog inte till stånd förrän vi i i-världen delar med oss av vårt välstånd och kunnande samtidigt som vi villkorar vidare handel.
Tyvärr pekar allt på att dessa nya tiger ekonomier inte plöjer ner sina inkomster i ett långsiktigt sammhälsbygge. Korruptionen har snarare institutionaliserats och företagare köper sig fria från de internationella avtal om utsläpp, mänskliga rättigheter, djurhållning osv man trots allt har skrivit under. Mao dags att kräva mer från våra företag och folkvalda politiker!

Många tillverkare av friluftsprylar är ju inte speciellt stora företag. Har de verkligen resurser att kontrollera om leverantören följer villkoren?

Undrar om naturkompaniet slutar sälja fjällräven kläder nu, så som dom gjorde med patagonia, för att dom inte kunde vara säkra på sitt duns ursprung..

Naturkompaniet och Fjällräven ägs av samma företag så risken att dom slutar sälja sina egna kläder i sina egna butiker måste ses som mycket liten.

Ägare heter fö Fenix Outddor AB:
http://www.fenixoutdoor.se/

:)
Det var lite det jag ville komma till.
Det går bra att straffa dom ärliga, men när tveksamheten om sitt egna dun dyker upp. Vad gör dom? Det får tiden se.
Fortsätter dom sälja Fjällräven kläder, så ska dom i så fall börja sälja Patagonia igen, och inte hymla och verka duktiga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips