Funkar dessa skor för Kebnekaise?

Tja tja

Tänkte bestiga Kebnekaise i år och i vanliga fall så skulle jag köpt ett par rejäla kängor, men nu så är det så att jag redan har ett par hiking skor, nämligen adidas terrex free hiker 2 (if4923) som jag köpte i hong kong för ett par månader sen.

Nu så tänker jag nästan att det känns onödigt att köpa ett helt nytt par för ett äventyr, så tror ni att dessa kommer att fungera? Väldigt bekväma skor och grymma för vandring men inte direkt vattentäta utan vattenavvisande.

Iallafall, tips?
 
Ska du gå östra eller västra leden? Om du ska gå västra leden kommer du med största sannolikhet att blöta ner dig vid första vadet efter ca 30 minuters vandring, är det något mera vatten så kommer du även få problem med vatten upp efter kittelbäcken. Du kan dock fundera på att använda en vattentät socka eller neoprensockar, då håller du dig torr/varm om fötterna. Går du östra leden och det är blött i snön så lär du bli blöt om fötterna.
 
Hej, har själv vandrat mycket i Terrexmodellen från adidas, dock inte i den höga modellen. Som vanligt när det gäller valet av vandringsskor finns det både fördelar och nackdelar med en lättare sko som Terrex vs. en mer traditionell vandringskänga:
Ska du bära tung packning eller väger mycket själv och går i stenig terräng så får du ju bättre stabilitet och en behagligare vandring med en stabil sko. Vandrar du dessutom under delar av året som är kallare och blötare får du också bättre skydd mot detta om du väljer en stabil känga.
Fördelen och anledningen till att många ändå väljer en lättare sko av hiking- eller terränglöpningsmodell är just att man vill ha en smidig och lätt sko framför en tung känga. Har du endast lätt packning, typ dagtursryggsäck och vill färdas snabbt och smidigt, kanske med inslag av scrambling och klättring funkar terrexmodellen utmärkt. Det finns alltså inget rätt eller fel här utan allt beror på hur du vill vandra. Båda modellerna kommer funka, du behöver fundera själv på vilket alternativ som blir bäst för dig. Det blir ju många timmar i brant terräng. Terrexmodellen är ju relativt stabil i sig även om continental-sulan ibland kan kännas halkig vid blött underlag. När jag vandrar länge med tung packning saknar jag efter en tid också stabiliteten för fotlederna hos en högre känga.
 
Att pulsa i blöt snö är inte idealiskt med de skorna. En kompromiss kan vara vattentäta strumpor typ Sealskinz. Jag skulle överväga damasker också. Det kommer bitvis att vara snö på vägen upp och ned oavsett om du går västra eller östra leden.

Thure
 
Skall du gå Västra leden styr du själv, men var beredd på rejält med stenskravel (lätt att kliva fel eller halka om blött underlag), blött och snö på toppen. Det kan även vara nödvändigt med stegjärn för att komma upp på toppglaciären och dessa kan inte spännas fast på vilka skor som helst (stegjärn kan hyras vid fjällstationen vid behov).
Skall du däremot gå guidad tur via östra leden vet jag att STF tidigare krävt att du skall ha stadiga kängor som går upp över anklarna.
 
Jag tycker faktiskt det är lite synd att du utgår från att du ska bestiga Sveriges högsta berg men sedan aldrig mer ska vandra i fjällen, eller annan "vildmark". För egen del har jag ett flertal kängor för olika typer av vandringar. Men om det nu är som det är, så tycker jag att du ska följa råden du fått och skaffa lite mer rejäla skodon. Kostnaden kan du hålla nere genom att köpa (eller hyra?) begagnade kängor. Bra, nästan nya, kan man hitta lite här och där på nätet. Börja gärna med att kolla här på Utsidan.
 
Tja tja

Tänkte bestiga Kebnekaise i år och i vanliga fall så skulle jag köpt ett par rejäla kängor, men nu så är det så att jag redan har ett par hiking skor, nämligen adidas terrex free hiker 2 (if4923) som jag köpte i hong kong för ett par månader sen.

Nu så tänker jag nästan att det känns onödigt att köpa ett helt nytt par för ett äventyr, så tror ni att dessa kommer att fungera? Väldigt bekväma skor och grymma för vandring men inte direkt vattentäta utan vattenavvisande.

Iallafall, tips?
Nej.
 
Tack för all tips! Ska nog försöka införskaffa ett par mer rejäla kängor. Tror nog att det skulle gått bra med de jag har men man vet ju aldrig med vädret eller hur det nu blir så kanske bäst ändå köpa in bra kängor försäkerhets.

Jag tycker faktiskt det är lite synd att du utgår från att du ska bestiga Sveriges högsta berg men sedan aldrig mer ska vandra i fjällen, eller annan "vildmark". För egen del har jag ett flertal kängor för olika typer av vandringar. Men om det nu är som det är, så tycker jag att du ska följa råden du fått och skaffa lite mer rejäla skodon. Kostnaden kan du hålla nere genom att köpa (eller hyra?) begagnade kängor. Bra, nästan nya, kan man hitta lite här och där på nätet. Börja gärna med att kolla här på Utsidan.

Nej självklart skulle jag vilja vandra mer i fjällen om det visar sig vara något som jag tycker är skoj :)
 
Tror inte heller det skulle vara något problem med de där skorna. Med lite vana kan man gå till Kebnekaise med vilka skor som helst som har en bra sula (förutom att det kan bli problem med stegjärn den sista biten om man behöver det men tror det finns stegjärn som fungerar på den typen sko också.)

Lite blöt kanske man blir utan att det gör något och man kan alltid ta med torra strumpor.
 
Tack för all tips! Ska nog försöka införskaffa ett par mer rejäla kängor.
Rätt förberedelser är viktigare än "rätt" skor. Se till att gå in kängorna ordentligt innan. Annars är det garanterat bättre att välja lättare skor. Tycker du ska testa de du redan köpt på ett par turer i tuff, stenig terräng, kan fungera utmärkt.
 
Rätt förberedelser är viktigare än "rätt" skor. Se till att gå in kängorna ordentligt innan. Annars är det garanterat bättre att välja lättare skor. Tycker du ska testa de du redan köpt på ett par turer i tuff, stenig terräng, kan fungera utmärkt.
Jo, blir nu lite osäker eftersom det känns som att jag får lite olika svar. I princip från vad jag förstår så är riktiga kängor bättre men samtidigt så funkar de skorna jag har om jag förbreder mig bra genom att ta med mig t.ex. vattentäta strumpor.

Har vi några tuffa steniga terränger nära stockholm?

Hej, har själv vandrat mycket i Terrexmodellen från adidas, dock inte i den höga modellen. Som vanligt när det gäller valet av vandringsskor finns det både fördelar och nackdelar med en lättare sko som Terrex vs. en mer traditionell vandringskänga:

Skulle du personligen bara köra med terrex skorna eller skulle du köpa in ett par helt nya kängor för just denna utflykt? Är också student så vill helst inte bara kasta pengar i onödan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
FruNalleman Ulljacka med windstopper - funkar det? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
tango Vindtäta snabbtorkande zip-off som även funkar på stan Kläder 6
Bora funkar greenland wax? Kläder 12
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1
XAdamX Hur funkar det??? Kläder 2
Bora klättermusens Grim... funkar det verkligen? Kläder 0
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.