Funderingar efter min första fjällvandring...

Har precis kommit hem från min första fjällvandring i Jämtland.
Vi vandrade från Enafors över Snasarna-Blåhammaren-Sylarna-Gåsen-Storulvån.
Det var en fantastisk vandring med varierande terräng och vyer och vädret bjöd på allt från regn, dimma och stormvindar men mestadels var förhållandena perfekta.

Efter 5 tältnätter kände jag mig långtifrån mätt och hade gärna stannat en vecka till. Jag har redan börjat planera nästa vandring som blir i Lappland och nu blir det en lång vinter.
Jag lärde mig en hel del och har kommit fram till följande:

Nästa gång ska jag bära lättare. Nu startade jag med ca 25 kg vilket gick bra men det var motigt emellanåt.
Jag kommer byta ut min ryggsäck (Lundhags V8 90+10) mot en Bergans Helium 55l.
Jag skall använda liggunderlag av cellplast.
Jag skall byta från trangia spritkök till ett minimalt gaskök.
Jag hade för tjocka och tunga kläder och kommer nästa gång skippa fleece och softshell och istället endast ha underställ och vindjacka. Regnjackan får fungera som förstärkningsplagg.

Denna gång körde jag frystorkad frukost, lunch och middag vilket var dyrt men värt varenda krona. Det var underbart att aldrig behöva diska :)

Kängorna var Lundhags och dem vill jag nog tyvärr byta ut. Trots flitigt användande blev vi aldrig riktigt vänner. Dom gjorde sitt jobb och jag slapp skoskav men dom var konstant obekväma och kändes klumpiga.
Nästa gång blir det ju lättare packning och då kan jag även ha lättare skor tänker jag. Jag är sugen på Salomons GTX vandringskängor. Har inte provat dom men dom ser ut som lite grövre löparskor. Jag gillar tanken med skalkängor men lätthet och komfort är min nya ledstjärna.

Trist att vara tillbaka i civilisationen men nästa år blir det nog en vår och en höstvandring...
 
Jag kommer byta ut min ryggsäck (Lundhags V8 90+10) mot en Bergans Helium 55l.

Titta gärna på Osprey Exos 58 som alternativ till Bergans. Den har ett helt annat bärsystem och är enligt min mening bland det bekvämaste du kan ha på ryggen så länge du bär hyfsat lätt. Nu har jag inte provat Bergans, så jag har inga synpunkter på just den säcken, men det ska mycket till för att jag ska byta ut min Exos mot något annat...

Min basvikt för ensamvandring ligger på 5.5-8 kg och till det tillkommer då mat, vatten och gas.

L_OSPREYEXOS58_1.jpg
L_OSPREYEXOS58.jpg
 
Skippa inte försärkningsplagget om du ska vandra i Lappland. Sylarna är tropiskt jämfört med Lappland.
25 kg för 5 dagar är jävligt mycket, så surfa runt på forumet, lättviktspackning, och klura ut vad som passar dig för att dra ner på vikten. T ex skippa ombyten :)
Ett liggunderlag i cellplast är typ lätt, men det isolerar så dåligt att det är stor risk att frysa och därmed sova dåligt. Jysk säljer världens lättaste helkroppsliggunderlag: 120 g styck, men bara 6 mm tjocka, 79 kr ord. pris. Intersport har ett uppblåsbart på 400 g och typ 300 spänn. McKinley, ljusblått. Kombinera dessa två för bästa isolering och säkerhet (punktering) för det priset.
Själv började jag vandra med lätta sommarkängor men har nu gått över till joggingskor, ännu lättare och bättre för foten (man vet var man har den).
Lycka till
 
Har vandrat i lätta kängor, tunga kängor, gymnastikskor och testat barfotaskor vissa sträckor. Låga skor funkar så länge det inte är stenskravel, blockteräng, blött eller brant - vilket det är om du inte bara följer Kungsleden. Utanför stigarna vill jag ha stöd och skydd för fotleden, gör ont att bara slå emot en sten med vristen. Barfotaskor med otillräckligt mönstrad sula blir skridskor på lera, jag stukade foten så förra året. Lätta kängor funkar bra, men se till att de inte har alltför många sömmar som kan haka i stenar och samla smuts. Se också till att de torkar hyfsat snabbt.
 
Klura lite till innan du byter bort kängorna tycker jag. Fodrade GTX-kängor går fasen inte att torka när man väl blött ner dem. Inne på 6:e året med mina Lundhags nu och de kommer att hålla "hur länge som helst".
 
Skippa inte förstärkningsplagg, om du hade så varmt på denna tur så att du inte behövde något så har du haft extremväder.

25 kg på 5 dagar är 3 kg mer än jag hade på min 6-dagars påsktur (skidor, snötältning).
Och jag har inte UL-packning utan normal utrustning. Så kolla vad du bär med dig och rensa bort
onödiga prylar först (dock inte fleecetröjan ;) ).

//J
 
Osprey Exos 58 ser mycket bra ut. Den verkar likna Bergans Helium i specen så jag får väl prova och klämma på bägge innan jag bestämmer mig. Granit gears variant verkar sakna ett vettigt topplock vilket jag inte gillar. Tack för tipsen.

Vad gäller förstärkningsplagg: Jag har ett tunt merinounderställ samt ett tjockare i ullfrotté. Detta i kombination med vindjacka och regnställ. Räcker inte det? Jag kryper ned i sovsäcken så fort solen går ner...

Kängorna är ett svårt val jag får fundera över... Jag gillar verkligen funktionen med Lundhags men jag har säkert gått 45 mil i dom och dom känns fortfarande obekväma. Jag kanske borde prova någon annan modell bara?

Vad gäller packningen på 25 kg så kanske jag bör nämna att jag vandrade med min fru. Jag bar därför all gemensam utrustning, mat samt fiskeutrustning för två. Nästa gång lämnar jag dock fiskegrejorna eftersom vi knappt använde dom.
 
Du nämnde inte dubbla underställ ;). Men visst, ett merinounderställ, ett ullfrotte och en fleece samt en softshell är kanske att ta i.

Jag skulle ta ett underställ plus en fleece, alt ett underställ plus extra underställströja. Dubbelt på benen är för mig vinterutrustning.

//J
 
kolla också exped lightning 60, den väger 1.1 kg och har alla detaljer rätt, inklusive ett mycket bra höftbälte:

http://www.backpackinglight.co.uk/50-litres-plus/UD102-5.html

Jag ock min flickvän vandrade triangeln och vi hade mat för 5 dgr och en vikt på 15 resp 12 kg och då hade vi ändå ett 4 kg tält plus en tung rygga, så det går att kapa vikt. se upp för vädret, vi hade storm, horisontellt regn och nollgradigt upp mot blåhammaren, vid sådana tillfälen uppskattar man torra kläder.
 
(...) Jag har ett tunt merinounderställ samt ett tjockare i ullfrotté. Detta i kombination med vindjacka och regnställ. Räcker inte det? Jag kryper ned i sovsäcken så fort solen går ner...
Jag har exakt samma kit, minus vindjacka (som jag ersätter med en tunn men tätvävd vanlig herrskjorta i polyester/bomull (vikt 150 g), men fortfarande plus ett rast/värmeplagg, i mitt fall en fluffigt stickad ulltröja. Min regnjacka får däremot dubbelarbeta som vindjacka vid riktigt stark vind - då är ventilationsproblematiken obefintlig.
Jag vet att det finns folk som är så funtade att de kan hålla konstant kroppstemperatur oavsett om de rör sig eller står stilla, men jag tror ändå att de flesta skulle längta efter något extra att dra på sig, när man svettig och hungrig stannar till i blåsten för att t ex fixa lunch eller bara ta rast på ett vackert ställe. Jag blir i alla fall väldigt snabbt avkyld under sådana omständigheter.
Jag får nog räknas till lättpackare (baskit exkl. mat ca 4 kg), men mer avkall på klädmarginaler än så skulle jag inte vilja göra.
Kängorna är ett svårt val jag får fundera över... Jag gillar verkligen funktionen med Lundhags men jag har säkert gått 45 mil i dom och dom känns fortfarande obekväma. Jag kanske borde prova någon annan modell bara?
Jag tycker inte heller att Lundhagare är någon höjd av fotkomfort eller främjare av någon kattlik smidighet ;). På renodlade tältturer av någon längd, när man inte får chansen att torka upp blöta kängor, tycker jag ändå att skalkängor smäller högst. Men jag får "fodra" mina gamla Jämtkängor med hela tre par ullstrumpor (ett tunt och två tjocka) för att få det någotsånär skönt om fötterna.
Ett annat tips, ifall det är de hårda sulorna som är problemet, är att pröva med lyxigare/mjukare/mer formade innersulor, än vad som följer med som standard.
 
värmelager

Jag frös hela natten vid Nallo för två veckor sedan trots att jag hade merino t-shirt, merino långärmad, merino kallingar och merino lånkallingar, buff, mössa, dubbla ullsockar, liners på händerna och en tunn fleece på överkroppen. Sovsäcken är en Marmot Sawtooth som ska klara ner till -9. Först på morgonen kom jag på att jag hade en tunn dunjacka som huvudkudde. Suck. Med den hade jag nog inte frusit.

Jag kommer fortsätta att släpa på en tunn fleece som förstärkningslager och dunjacka som värmelager, iaf i Lappland.

Men det var otroligt vacker natthimmel med stjärnor och norrsken när jag var ute och pinkade, och frös.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
castingsport Kebnekaise 19 mars, tips/funderingar tack! Fjällvandring 6
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Ruhl Funderingar runt fjällmaten Fjällvandring 27
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Swift Funderingar vid Stuorrajiegnas jökelbäck Fjällvandring 13
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
Lottisen Ryggsäcks-funderingar Fjällvandring 1
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Tomas P Spår efter 4-hjuling i Abisko NP Fjällvandring 98
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
brigas Reflexioner efter att ha gått "ovan Skierfe" Fjällvandring 0
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
umemorgan Spana efter rovdjur Fjällvandring 4
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
fjällerik längtar efter semester! Fjällvandring 3
motumba Efter tågkompaniet? Fjällvandring 3
Svartkjelen Lars Monsen i mål efter 8000 km! Fjällvandring 16
laurentiusweg Kvikkjokk / Gamajåhka efter säsongen Fjällvandring 5
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
Lars G A Mårmamassivet efter midsommar? Fjällvandring 8
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.