Frystorkat utan smakförstärkare

Jag blir så fruktansvärt trött på all glutamat som finns i frystorkad mat. Det är OK ett par dagar, men sen tycker jag allt smakar likadant.

Härom sommaren köpte jag på vinst och förlust ett par påsar frystorkat i sportaffären Jokkmokk. Det bara blev så när jag skulle slå ihjäl ett par timmar där i väntan på att bussen fortsatte till Kivkkjokk.
De två påsarna var otroligt mycket godare än resten av maten vi hade med oss. Eftersom vi hade pratat om att just glutamatsmaken var så tröttsam kollade vi innehållsförteckningen. Mycket riktigt, fritt från glutamat. Dessutom innehöll den inget mjöl, vilket jag tror hjälpte upp ytterligare.

Nu är det så att när gud delade ut minnena hade jag lite otur och fick ett måndagsexemplar, så jag minns naturligtvis inte vad märket hette, eller var det var tillverkat.

Är det någon där ute som kan hjälpa mig? Vet ni något märke som har låtit bli att ha i en massa glutamat för att "förstärka" (dvs förstöra) smaken? Och har de dessutom låtit bli mjölpåsen?

/OJ
 
Senast ändrad:
Ring!

Jag blir så fruktansvärt trött på all glutamat som finns i frystorkad mat. Det är OK ett par dagar, men sen tycker jag allt smakar likadant.

Härom sommaren köpte jag på vinst och förlust ett par påsar frystorkat i sportaffären Jokkmokk. Det bara blev så när jag skulle slå ihjäl ett par timmar där i väntan på att bussen fortsatte till Kivkkjokk.
De två påsarna var otroligt mycket godare än resten av maten vi hade med oss. Eftersom vi hade pratat om att just glutamatsmaken var så tröttsam kollade vi innehållsförteckningen. Mycket riktigt, fritt från glutamat. Dessutom innehöll den inget mjöl, vilket jag tror hjälpte upp ytterligare.

Nu är det så att när gud delade ut minnena hade jag lite otur och fick ett måndagsexemplar, så jag minns naturligtvis inte vad märket hette, eller var det var tillverkat.

Är det någon där ute som kan hjälpa mig? Vet ni något märke som har låtit bli att ha i en massa glutamat för att "förstärka" (dvs förstöra) smaken? Och har de dessutom låtit bli mjölpåsen?

/OJ
"Sportaffären i Jokkmokk" bör väl kunna upplysa dig om vilket fabrikat det var du köpte, om inte de också har dåligt minne förstås!
 
Torka egen mat!

Det är kanske lite "off track" men, att torka egen mat för att ta med ut, har den fördelen att du har full kontroll på innehållet i maten!
Dessutom är det både roligare och mycket godare än mycket av den frystorkade maten som finns i handeln.
En del tips om hur man torkar livsmedel finns att hitta här på forumet.

/Lars
 
Tack Bulingen!
Det kommer jag definitivt börja med. Jag ser att det finns en hel del bra tips här.

De gånger det inte finns tid/ork för att torka eget vore det skönt med det bekväma alternativet att köpa färdigt.

/OJ
 
De två påsarna var otroligt mycket godare än resten av maten vi hade med oss.

Nu är det så att när gud delade ut minnena hade jag lite otur och fick ett måndagsexemplar, så jag minns naturligtvis inte vad märket hette, eller var det var tillverkat.

/OJ

Kan du meddela oss andra vad det var för sorts påsar det handlar om, om Gud är allsmäktig och ger dej minnet tillbaka någon dag :)?
 
Kan du meddela oss andra vad det var för sorts påsar det handlar om, om Gud är allsmäktig och ger dej minnet tillbaka någon dag :)?

Ni kan ju alla hjälpa mig att bearbeta Honom i den frågan!

Jag ringde även till Intersport i Jokkmokk (varför tänkte jag inte på det själv?). Tyvärr har de inte kvar det märket, men han som har hand om de bitarna jobbar på måndag igen. Så jag ska försöka igen då.

/OJ
 
Kan det vara Real Turmat?

realr.gif


Den har ju rykte om sig att vara just "godare än resten" (jag har inte ätit frystorkat i några mängder på många år, och Real har jag bara provsmakat, så jag kan inte intyga den goda smaken, eller om den är umamibefriad).

innehållsförteckningen på webben nämns inte natriumglutamat, men det står i och för sig "kryddor" och "köttbuljong", vilket såklart kan innehålla smakförstärkare.
 
Senast ändrad:
Beroende på hur mycken möda ni lägger ner ner kan ni själva producera näringsriktigare, godare och frächare hemmatorkad mat som blir väsentligt billigare än köpepåsarna. Utan mjöl och saltutfyllnad.
//J
 
Hmm, Skall du ha glutamatfri mat så får du verkligen leta, natriumglutamat är en salt av Glutaminsyra som är en av 20 amniosyrorna som bygger upp proteiner som finns i mat och bygger upp celler i vår kropp. Den är alltså nödvändig men inte essentiell då kroppen kan skapa nya sådana vid behov. Ibland har man sett rykten om misstänkt cancerrisk etc. när det gäller glutamat i mat - men då har man glömt bort att vi, maten vi äter och framförallt i hjärnan till stor del består av Glutaminsyra. Just Glutaminsyra fungerar också som signalsubstans och 'utlösare' mellan nerverna i hjärnan och ger en förklaring varför den fungerar som smakförstärkare för våra smaklökar.

Natriumglutamat är i sig närmast smaklös (men kallas den 'femte smaken' i asien) men retar smaknerverna så att det behövs betydligt mindre mängd smakämnen för en viss upplevd smakstyrka, vilket gör att även salt och annat upplevs 'vassare' och inte alltid så passande i smakmixen, kanske är det av vissa som kallas 'glutamatsmak'

Natriumglutamat fins naturligt i höga halter i tex. tomatskal och är alltså inte någon 'främmande kemikalie' som matindustrin har uppfunnit och syntiserat för att dryga ut råvarorna som många kanske tror - även om det används ogenerat just som sådan utdrygningsmedel.

.
 
Senast ändrad:
Hmm, Skall du ha glutamatfri mat så får du verkligen leta /.../,

Men i den här tråden är det väl implicit att det är tillsatt glutamat vi pratar om?
Jag tror inte att den naturliga mängd som finns i kött och vissa grönsaker är det man blir tokless på. Det är inte heller de naturliga doserna som överkänsliga får ont i huvudet, illamående, tryck över bröstet eller halsbränna av.

Tyvärr får man verkligen leta även för att hitta helfabrikat utan tillsatt natriumglutamat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
hobbit Reda utan att koka Friluftsmat 10
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett Friluftsmat 48
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer Friluftsmat 13
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
josohl Ångbakade bröd utan ugn? Friluftsmat 0
Anders.T Äta örter utan att dö! Friluftsmat 6
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.