Frystorkat utan smakförstärkare

I fallet med glutamaten är det ju ett lyxproblem

Fast om man tänker leva en vecka eller längre på glutamat-mat är det ju inget lyxproblem längre :)
Ett par vandrarkompisar körde med snabbnudlar (enklaste skräpvarianten, säkerligen en hel del glutamat) till varje lunch under en veckovandring och hade halsbränna efter några dagar.

Då var man rätt glad över att äta riktig mat istället. Jag kör helst med hemmatorkat under längre turer och färsk mat under kortare, men efter den här tråden blir man ju lite sugen på att testa de bästa frystorkade...

Då var man rätt glad över att äta riktig mat istället. Jag kör helst med hemmatorkat under längre turer och färsk mat under kortare, men efter den här tråden blir man ju lite sugen på att testa de bästa frystorkade...

Själv har jag både blivit (mer) sugen på att testa hemmatorkat och nyfiken på ett par olika köpevarianter jag inte viste att de fanns...

/OJ

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mat tips

http://www.getout.se/
Har mycket bra mat och där finns alla färdigsorter.
På denna sidan finns Real turmat : http://www.getout.se/sektion.asp?katid=456
Real är den maten som är bäst tycker jag, den kan va lite kryddstark, men den e så stor påsen
så den räcker till två om man kokar lite pasta eller ris till den.
På så vis så blir den oxo lite mildare i smaken.
Du häller i cirka 0.50 liter vatten i påsen o låter den stå i cirka 15 min.
Det står 0.40 men det det blir väldigt tjockt då, samma att det räcker med 10 min, nä ta lite längre o öppna påsen o rör om efter en 5-10 minuter.
Väldigt smidigt när du vill ha lite vikt o maten kokar i påsen så att säga.
En fjällvandring med torrmat e inte dumt om man har lite annat o dryga ut de med.
"Jack Link´s Beef Jerky" är gott o tugga på om du gillar torkat kött.
Torkad frukt som: bananer, äpplen mm. är väldigt gott. Gjorde alltid sånt förr.
Ta o lägg det på en plåt med aluminium folie under, skiva frukten o torka på 50 grader.
God tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips