Frystorkat utan smakförstärkare

I fallet med glutamaten är det ju ett lyxproblem

Fast om man tänker leva en vecka eller längre på glutamat-mat är det ju inget lyxproblem längre :)
Ett par vandrarkompisar körde med snabbnudlar (enklaste skräpvarianten, säkerligen en hel del glutamat) till varje lunch under en veckovandring och hade halsbränna efter några dagar.

Då var man rätt glad över att äta riktig mat istället. Jag kör helst med hemmatorkat under längre turer och färsk mat under kortare, men efter den här tråden blir man ju lite sugen på att testa de bästa frystorkade...
 
Då var man rätt glad över att äta riktig mat istället. Jag kör helst med hemmatorkat under längre turer och färsk mat under kortare, men efter den här tråden blir man ju lite sugen på att testa de bästa frystorkade...

Själv har jag både blivit (mer) sugen på att testa hemmatorkat och nyfiken på ett par olika köpevarianter jag inte viste att de fanns...

/OJ
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Mat tips

http://www.getout.se/
Har mycket bra mat och där finns alla färdigsorter.
På denna sidan finns Real turmat : http://www.getout.se/sektion.asp?katid=456
Real är den maten som är bäst tycker jag, den kan va lite kryddstark, men den e så stor påsen
så den räcker till två om man kokar lite pasta eller ris till den.
På så vis så blir den oxo lite mildare i smaken.
Du häller i cirka 0.50 liter vatten i påsen o låter den stå i cirka 15 min.
Det står 0.40 men det det blir väldigt tjockt då, samma att det räcker med 10 min, nä ta lite längre o öppna påsen o rör om efter en 5-10 minuter.
Väldigt smidigt när du vill ha lite vikt o maten kokar i påsen så att säga.
En fjällvandring med torrmat e inte dumt om man har lite annat o dryga ut de med.
"Jack Link´s Beef Jerky" är gott o tugga på om du gillar torkat kött.
Torkad frukt som: bananer, äpplen mm. är väldigt gott. Gjorde alltid sånt förr.
Ta o lägg det på en plåt med aluminium folie under, skiva frukten o torka på 50 grader.
God tur
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.