Frysa rökt lax

Köpte nyligen på mig en rejäl rökt lax, men börjar tvivla på att den hinner gå åt innan den blir dålig.

Nån som fryst ner en sån och tappar den smaken eller blir tråkig?

Hur länge kan den hålla sig förresten i kylskåpet?

Är den varmrökt eller kallrökt? Jag fryser in bägge sorterna utan att blinka. Låter dem tina långsamt i kylskåpet när det är ätdags. Märker ingen skillnad alls med den varmrökta. Den kallrökta blir möjligen en aning sladdrigare men inte mer än en del "färska" kallrökta skivor kan vara. Märker ingen smakskillnad.

Rökta saker håller ju längre än råa. Har regelmässigt varmrökt lax i kylskåp i 3-4 dagar, då försöker jag placera den alldeles intill kylelementet så kanske i inte många grader över noll. Håll bitarna så hela som möjligt under tiden så oxiderar inte fettet lika fort.

Är den varmrökt eller kallrökt? Jag fryser in bägge sorterna utan att blinka. Låter dem tina långsamt i kylskåpet när det är ätdags. Märker ingen skillnad alls med den varmrökta. Den kallrökta blir möjligen en aning sladdrigare men inte mer än en del "färska" kallrökta skivor kan vara. Märker ingen smakskillnad.

Rökta saker håller ju längre än råa. Har regelmässigt varmrökt lax i kylskåp i 3-4 dagar, då försöker jag placera den alldeles intill kylelementet så kanske i inte många grader över noll. Håll bitarna så hela som möjligt under tiden så oxiderar inte fettet lika fort.
Ok, det låter bra.

Den är varmrökt men det går väl att laga laxpudding på den annars.

avslutat250428

Avslutat
Jag röker mycket lax här hemma men det blir aldrig något över att frysa in. I kylskåpet klarar den sej 3-4 dygn.
Lägg på rejält på en knäckebrödskiva med pepparrotsvisp och dill, så tar laxen slut på nolltid och du ligger nöjd i soffan.
Då slipper du frysa in den.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
När jag köper varm/kall-rökt lax (vakumpackad) på Coop och frser in så är det inga problem med hållbarheten. När jag (varm)röker själv så äter vi alltid upp det i färsk form

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.