Frysa rökt lax

Köpte nyligen på mig en rejäl rökt lax, men börjar tvivla på att den hinner gå åt innan den blir dålig.

Nån som fryst ner en sån och tappar den smaken eller blir tråkig?

Hur länge kan den hålla sig förresten i kylskåpet?
 
Är den varmrökt eller kallrökt? Jag fryser in bägge sorterna utan att blinka. Låter dem tina långsamt i kylskåpet när det är ätdags. Märker ingen skillnad alls med den varmrökta. Den kallrökta blir möjligen en aning sladdrigare men inte mer än en del "färska" kallrökta skivor kan vara. Märker ingen smakskillnad.

Rökta saker håller ju längre än råa. Har regelmässigt varmrökt lax i kylskåp i 3-4 dagar, då försöker jag placera den alldeles intill kylelementet så kanske i inte många grader över noll. Håll bitarna så hela som möjligt under tiden så oxiderar inte fettet lika fort.
 
Är den varmrökt eller kallrökt? Jag fryser in bägge sorterna utan att blinka. Låter dem tina långsamt i kylskåpet när det är ätdags. Märker ingen skillnad alls med den varmrökta. Den kallrökta blir möjligen en aning sladdrigare men inte mer än en del "färska" kallrökta skivor kan vara. Märker ingen smakskillnad.

Rökta saker håller ju längre än råa. Har regelmässigt varmrökt lax i kylskåp i 3-4 dagar, då försöker jag placera den alldeles intill kylelementet så kanske i inte många grader över noll. Håll bitarna så hela som möjligt under tiden så oxiderar inte fettet lika fort.
Ok, det låter bra.

Den är varmrökt men det går väl att laga laxpudding på den annars.
 
Jag röker mycket lax här hemma men det blir aldrig något över att frysa in. I kylskåpet klarar den sej 3-4 dygn.
Lägg på rejält på en knäckebrödskiva med pepparrotsvisp och dill, så tar laxen slut på nolltid och du ligger nöjd i soffan.
Då slipper du frysa in den.
 
När jag köper varm/kall-rökt lax (vakumpackad) på Coop och frser in så är det inga problem med hållbarheten. När jag (varm)röker själv så äter vi alltid upp det i färsk form
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.