Ha ha! Jag har använt flergångskassar av nåt nylonaktigt material i åratal. Får dem från Holland via en kompis. Säljs i vanliga matbutiker där för €1. Har en liten tryckknappspåse som man lätt packar ner dem i. Påsen är försedd med en karbinhake som man fäster i en ögla på kassen när den inte används. Supersmart och enkelt.
Så var det rea i den lokala butiken på den här
http://www.seatosummit.se/Shopping-Bag.htm i julas. Tänkte att jag skulle unna mig en kvalitetskasse och köpte en.
Jo, den är ju lite större än de billiga. Men den är gjord i rätt stel, prasslig nylon, de billiga i mjuk och tyst. Den tål 130 kg. Det gör garanterat inte de billiga. Handtagen är besvärande långa för en person som är kort i rocken, får lyfta när jag går i trappor för att den inte ska slå i.
Och, tillbaks till ämnet, det tog mig flera minuter att få ut påsen ur fodralet och ännu längre tid att trycka tillbaks den! Nu har jag övat upp mig lite, men det är fortfarande ett pillgöra. Visst, liten volym är bra o.s.v., men hallå, det är en shoppingkasse för stadsbruk! En halv cm mer på längd och bredd och den hade varit lika enkel att packa som de billiga snabbköpskassarna. Är nästan pinsamt att stå där vid kassan på ICA och slita och dra för att få ut eländet ur påsen... Dessutom blir den till en hård boll när den är packad eftersom påsen är så tajt. Besvärande att ha t.ex. i en trång jeansficka. De billiga kassarnas rymligare förvaringspåse gör ju att paketet kan forma sig efter behov så att säga och man känner sig inte som om man går omkring med en bandyboll i fickan.
Tur att den pallar 130 kg och antagligen är outslitlig...