Friluftsmat som ej behöver småkoka!

Re: Militärt käk

Stoff; sa:
Militären har frystorkat från ett norskt företag, Drytech AS, kokande vatten i paketet, låt stå i fem minuter, klart att äta! Rekomenderar varmt frukosträtten. Sen kan man göra som mig: sno med sig några sopsäckar med frystorkat från lumpen. Nackdelen är att jag är så grymt trött på dem nu så antagligen kommer jag aldrig äta upp dem!

Drytech är tillverkaren som gör real (oranga påsar i den civila versionen (som sagt 49-69/påse) och grön paket som kallas dygnsranson (cirka 350 kr/dygnspaket) för militärt eller civilt bruk) som jag nämt tidigare i tråden.

Dygnsrasonen är väl genomtänkt om man arbetar hårt men väger en del. Tex finns sockerfria tuggummi "till efterrät" som plus för tänderna.

/Patrik

/Patrik
 
Re: Re: Militärt käk

tango; sa:
Tex finns sockerfria tuggummi "till efterrät" som plus för tänderna.

Det där fattar jag inte. Hur kan tandhälsan väga tyngre än behovet av kolhydrater? (Om man dessutom tar tuggummit i anslutning till en måltid gör det varken till eller från för tänderna).
Amrisarna kör också med sockerfritt tuggummi i sina fältransoner - och dessutom sockerfri saft!
Jag tycker att det är helt absurt.

Självklart ska man se till att fältransonerna (eller friluftsmat överhuvudtaget) innehåller så mycket energi som möjligt. Sockerfria produkter gör ju dessutom att man blir hungrigare eftersom aptiten stimuleras, utan att den sen kan "stängas av" av mättnadskänslorna.

Att bära med sig sockerfri mat är som att bära med sig en regnjacka av nättyg.
 
Sockermängden i ett tuggummi gör nog varken från eller till när det gäller energibehovet (hur många gram kan det vara i ett tuggummi?), men tändernas ökade exponering påverkar det (man tuggar ju rätt länge på ett tuggummi).

V6 och liknande tuggummin (med urinämne, karbamid) är väl dokumenterat bra för tänderna?
 
Re: Re: Re: Militärt käk

Nordesjö; sa:
tango; sa:
Tex finns sockerfria tuggummi "till efterrät" som plus för tänderna.

Det där fattar jag inte. Hur kan tandhälsan väga tyngre än behovet av kolhydrater? (Om man dessutom tar tuggummit i anslutning till en måltid gör det varken till eller från för tänderna).
Amrisarna kör också med sockerfritt tuggummi i sina fältransoner - och dessutom sockerfri saft!
Jag tycker att det är helt absurt.

Självklart ska man se till att fältransonerna (eller friluftsmat överhuvudtaget) innehåller så mycket energi som möjligt. Sockerfria produkter gör ju dessutom att man blir hungrigare eftersom aptiten stimuleras, utan att den sen kan "stängas av" av mättnadskänslorna.

Att bära med sig sockerfri mat är som att bära med sig en regnjacka av nättyg.

Energimässigt är det självklart inte någon bra ide med sockerfritt men att tugga sockerfritt tuggummi efter maten stimulerar ju salivproduktionen och minskar risken för hål i tänderna. Särskilt i krigiska situationer är det kanske lättare att ta ett tuggummi än att leta fram tandborste och borsta tänderna.

/Patrik
 
cous cous, äggnudlar är ju suveränt: kräver bara kokhett vatten låt dra 5 min och klart! oxå billigare baskäk, sen lite rökt renkött lite rödlök-vitlök, morötter och till det en kåsa ch musar(libanesikt höjdarvin!)
MVH/sven
 

Guest

Gäst
Re: Vad har ni för friluftsmeny?

EdgeGirl; sa:
En till fråga!
Vad har ni för dagsmenyer när ni är ute och äventyrar?
Blir ju så j-kla dyrt om man bara ska köpa dessa bara-hälla-i-påsen-och-äta-mat.
Så jag skulle kunna tänka mej:

Frukost:
Havregrynsgröt ALT Potatismos & Ölkorv eller (om man nu tycker om det! ska man dock INTE äta innan det är dags för toppattack. Ölkorvs-rapar är hemska när man redan mår lagom illa!)
Några andra förslag?!

Lunch:
Knorrs pastapåsar ALT 3-400g "Gorp-mix" (min egen blanding av "Magdalenas" muesli, russin, jordnötter, torkad frukt och några chokladbitar och bilar. Supergott och allt du behöver!

Middag:
bara-hälla-i-påsen-och-äta-mat. Dvs Wildlife, Realturmat alt Knorr.

varma koppen, choklad, powerbars, gel & sportdryck som mellanmål.

Någon med lättare och billigare alternativ?! Det får ju inte bli för tungt, advancerat och krångligt. Fram med synpunkterna och tipsen nu!
=)

// EdgegirL

Till lunch kan man äta vanlig pulversoppa eller som man själv har gjort av torkade ingredienser. Till middag är hemmatorkad köttfärssås gjord på nötfärs med snabbmakaroner en höjdare. Det ända jag vet till frukost förutom gröt och vuxenvälling är varma koppen el likn. Lycka till!
 
Re: Re: Re: Re: Militärt käk

tango; sa:
att tugga sockerfritt tuggummi efter maten stimulerar ju salivproduktionen och minskar risken för hål i tänderna.

Visst, men jag tror inte att sockret i ett sockrat tuggummi finns kvar så länge. Men det spelar ingen roll eftersom jag aldrig skulle få för mig att ta med något så onödigt som tuggummi ut på tur.
För det första för att friluftsliv ofta innebär regelbundna måltider så att syranivån i munnen hinner balanseras, för det andra för att det ju bara är att plocka nåt ur naturen om man nu vill ha nåt meningslöst att tugga på. Lite granbarr, stensöta eller varför inte ett gammal lämmel?

Nej, sockerfritt tycker jag passar lika dåligt i packningen som ...porslinspudlar.
Och att ersätta soldaters födoämnen med sockerfritt tycker jag i princip är brottsligt. Det är ungefär som att ge dem axelvaddar istället för fysisk träning :)

Det handlar om princiiiper.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Militärt käk

Nordesjö; sa:
tango; sa:
att tugga sockerfritt tuggummi efter maten stimulerar ju salivproduktionen och minskar risken för hål i tänderna.
Lite granbarr, stensöta eller varför inte ett gammal lämmel?

Och att ersätta soldaters födoämnen med sockerfritt tycker jag i princip är brottsligt. Det är ungefär som att ge dem axelvaddar istället för fysisk träning :)

Det handlar om princiiiper.

Tuggummina ersätter ju inte mat på något sätt. Tuggummit ersätter tandborste och tandkräm och är smidigare och snabbare än tandborstning så jag tycker det kan ha sin plats i militära sammanhang.

Tugga barr kanske är bra för tänderna men smakar det inte lite terpentin? Stensöta avrådes väl från inom svenska försvaret tills dess cancerogena verkan utretts noggrannare om jag minns rätt. Att tugga lämmel tror jag inte förbättrar tandhälsan. ;-)

God tur, med eller utan tuggummi!

/Patrik
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Militärt käk

tango; sa:
Tuggummina ersätter ju inte mat på något sätt. Tuggummit ersätter tandborste och tandkräm och är smidigare och snabbare än tandborstning

Ah.
Om jag inte har missförstått saker och ting blir väl inte tänderna renare av tuggummi?
Det som sker är att salivproduktionen stimuleras, vilket sänker surheten och ger en viss remineraliserande effekt. Men bakterierna och skräpet finns kvar tills man borstar bort dem.
Och för att kunna remineralisera utsatta ställen måste ju bakteriebeläggningen bort först.

Man kan kanske jämföra det med att försöka göra rent badrumskaklet genom att dutta på det med en pizzadeg (jag ser bilden framför mig :)).

Jag tror helt enkelt att tuggummi är ett komplement till tandborstning - inte en ersättare.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Militärt käk

Nordesjö; sa:
Ah.
Om jag inte har missförstått saker och ting blir väl inte tänderna renare av tuggummi?
Det som sker är att salivproduktionen stimuleras, vilket sänker surheten och ger en viss remineraliserande effekt. Men bakterierna och skräpet finns kvar tills man borstar bort dem.
Och för att kunna remineralisera utsatta ställen måste ju bakteriebeläggningen bort först.

Man kan kanske jämföra det med att försöka göra rent badrumskaklet genom att dutta på det med en pizzadeg (jag ser bilden framför mig :)).

Jag tror helt enkelt att tuggummi är ett komplement till tandborstning - inte en ersättare.

Inte för att jag bryr mig så mycket men enligt min tandläkare så är det riktigt bra med sockerfria tuggumin efter måltider. Det minskar risken för hål radikalt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Militärt käk

crazy; sa:
Inte för att jag bryr mig så mycket men enligt min tandläkare så är det riktigt bra med sockerfria tuggumin efter måltider. Det minskar risken för hål radikalt.

Apselut!
Men det är inte en ERSÄTTARE till tandborstning, utan ett komplement.
Det tar inte bort något skräp utan stimulerar saliven så att syror neutraliseras och emaljen remineraliseras.

I friluftslivet (och särskilt i det militära) skulle jag prioritera det extra näringsintaget framför den extra tandhygienen.

Som sagt: det handlar om princiiiper.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Militärt käk

Nordesjö; sa:
Men det är inte en ERSÄTTARE till tandborstning, utan ett komplement.

Det beror väl på hur man tolkar ordet "ersättare".

Militärerna får ut sockerfritt tuggummi eftersom de oftast ändå inte skulle ha tid att borsta tänderna. På så vis är det en ersättare, nåt man tar till när man inte har möjlighet att borsta tänderna.

Men det är inte så att de får ut tuggummit för att de ska slippa borsta tänderna.

(Sen fungerar väl tuggummit som "tidsfördriv" också.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.