Friluftsliv och förhållanden

Ni som har familj som inte delar ert intresse - hur ofta sticker ni ut ensamma (eller med andra kompisar)? Och hur länge brukar ni vara ute då?

Jag har "förmånen" att vara scoutledare (fast jag lyckades aldrig få mina egna barn intresserade, men själv har jag alltså varit scout över 30 år) så jag kommer ut lite tack vare det. Men det är ju oftast bara helger och det blir ju inte riktigt samma sak som att vara ute "för sin egen skull" så att säga.

Det jag saknar mest är att få ge mig ut på lite längre vandringar, nån vecka eller så. Gärna längre, men vet inte om familjen gillar att jag tar två av mina semesterveckor för mig själv... Det ställer till det hela att min sambo har hela 7 veckors semester och jag bara 5. I många år så rök dessutom en av mina veckor alltid till scoutläger, men jag har trappat ner på senare år och försöker att bara åka på läger varannat år ungefär.
 
Vi verkar vara ganska många som har känt/känner att tiden inte riktigt räcker till för ett friluftsliv som man skulle vilja ha det.

Men det blir att försöka ta sig i kragen och ge mig ut ensam om ingen vill följa med. Det blir nog mest dagsturer kan jag tänka mig. En heldag räcker ganska långt och det är ganska skönt att komma hem efter en lång dag i skogen/på havet.

Tack för era svar!
 
Vi verkar vara ganska många som har känt/känner att tiden inte riktigt räcker till för ett friluftsliv som man skulle vilja ha det.

Men det blir att försöka ta sig i kragen och ge mig ut ensam om ingen vill följa med. Det blir nog mest dagsturer kan jag tänka mig. En heldag räcker ganska långt och det är ganska skönt att komma hem efter en lång dag i skogen/på havet.

Tack för era svar!

Nu har jag ju bara följt tråden lite sporadiskt, men visst tycker egentligen våra partners att det är skönt om vi drar iväg en helg ensamma ibland? Så tycker iaf jag när jag blir gräsänkling ibland.
 
Ni som har familj som inte delar ert intresse - hur ofta sticker ni ut ensamma (eller med andra kompisar)? Och hur länge brukar ni vara ute då?
...

Jag brukar åka på en övernattningstur någon eller några gånger i månaden, oftast ensam. Avfärd vid sjutiden på kvällen och hemma till lunch följande dag. Förhållandet upplevelse/tid är enligt mitt åsikt bra. En dagstur tycker jag själv tar för mycket tid från familjen. Barnen är nu åtta och nio år, så jag tycker inte att jag ska vara borta från dem för mycket. Dock följer barnen numera också med ibland.

Dessutom blir det någon veckotur per år samt några flerdagarsturer. Familjen kommer i första hand, men nog måste man ibland få lite tid till egna saker också, speciellt som de egna sakerna inte alltid lätt kan kombineras med familjeaktiviteter.
 
Jag brukar åka på en övernattningstur någon eller några gånger i månaden, oftast ensam. Avfärd vid sjutiden på kvällen och hemma till lunch följande dag. Förhållandet upplevelse/tid är enligt mitt åsikt bra. En dagstur tycker jag själv tar för mycket tid från familjen. Barnen är nu åtta och nio år, så jag tycker inte att jag ska vara borta från dem för mycket. Dock följer barnen numera också med ibland.

Dessutom blir det någon veckotur per år samt några flerdagarsturer. Familjen kommer i första hand, men nog måste man ibland få lite tid till egna saker också, speciellt som de egna sakerna inte alltid lätt kan kombineras med familjeaktiviteter.

Det låter ju som en ganska bra lösning!:)
 
Är inte tillgänglig tid problemet?

Vi verkar vara ganska många som har känt/känner att tiden inte riktigt räcker till för ett friluftsliv som man skulle vilja ha det.

Liten trådkapning. Varför inte ifrågasätta hur man får mer tillgänglig tid?

Hur mycket tid man lägger på jobb vs. fritid vs. fritid ihop med sambon är inte det pudelns kärna? Om vi idag har 10 timmar fritid tillsammans och jobbet tar 60 timmar i veckan varför inte då se att mer friluftstid kan man få genom att prioritera andra världen i livet en jobba 100% eller 140% ;-)

Hur många ifrågasätter att 40-60 timmars jobb alltid skall finnas? Känns som denna diskussion bara tittar på att ändra på fördelningen av parametern tid efter det att 40 timmars jobb plus resa till och från jobbet (ca. 5 timmar) är avklarat.

Att minska ned jobbtiden ==> att ifrågasätta sina konsumtionsmönster och väderingar vad som är viktigt.... pengar vs. friluftstid vs. tid ihop med sambo och barn

Lite intressant intervju i veckans sommarprat med förre chefdesignern på IKEA som tycker IKEAS konsumtionstänk är förkastligt och att dagens medelklass med sina värderingar är livsfarlig. Vi borde leta mer efter kraft i naturen än i prylar....

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/221404?programid=3494
tid 27:00

"Behaivorism och värdering hur folk idag använder konsumtion som psykosociala drivkrafter bakom konsumtionsmönstret... där vi konsumerar för att visa andra vilka vi är och vilka vi vill vara och för att själv må bra... drivkrafter eller motivation... detta driver konsumtionen uppåt... den västerländska medelklassen är livsfarlig... konsumtion har blivit för stor del av vårt liv.... vi borde hitta icke materiella värden ut i naturen....."

9449494373_10fea726bc_n.jpg
9449494071_06edb4cc87_n.jpg
 
Liten trådkapning. Varför inte ifrågasätta hur man får mer tillgänglig tid?

Hur mycket tid man lägger på jobb vs. fritid vs. fritid ihop med sambon är inte det pudelns kärna? Om vi idag har 10 timmar fritid tillsammans och jobbet tar 60 timmar i veckan varför inte då se att mer friluftstid kan man få genom att prioritera andra världen i livet en jobba 100% eller 140% ;-)

Hur många ifrågasätter att 40-60 timmars jobb alltid skall finnas? Känns som denna diskussion bara tittar på att ändra på fördelningen av parametern tid efter det att 40 timmars jobb plus resa till och från jobbet (ca. 5 timmar) är avklarat.

Att minska ned jobbtiden ==> att ifrågasätta sina konsumtionsmönster och väderingar vad som är viktigt.... pengar vs. friluftstid vs. tid ihop med sambo och barn
...

Säkerligen är det flera än jag som gärna skulle jobba mindre och i motsvarande grad få mindre lön, men det är nog lite naivt att tro att det skulle gå så lätt. Arbetsgivaren är i allmänhet inte så positivt inställd till det. (Jag jobbar nu 40 timmar i veckan i inklusive resa till och från jobbet).
 
Vi har ett par lönerevisioner fått välja mellan nån extra procent eller en extra semesterdag och jag har valt extra semesterdag alla gånger.

Jag läste nån artikel om att det är lite fascinerande att all industrialisering och automatisering bara inneburit högre vinstmarginaler för arbetsgivaren och inte kortare arbetstid. Tittar man på hur man på 40-50-talet såg på framtiden så var ju alla teorier att maskiner skulle ta över mer av jobben så människorna fick mer fritid... och så blev det ju?
 
Säkerligen är det flera än jag som gärna skulle jobba mindre och i motsvarande grad få mindre lön, men det är nog lite naivt att tro att det skulle gå så lätt. Arbetsgivaren är i allmänhet inte så positivt inställd till det. (Jag jobbar nu 40 timmar i veckan i inklusive resa till och från jobbet).

Då kanske du skall byta arbetsgivare ;-) Har du frågat? Eller bli din egen?!?! Vad kommer du att ångra mest att du inte gjorde eller vad kommer du att uppskatta mest av det du gjort?

Vandrade runt i Kebnekaise i somras och hamnade då på Kungsleden där jag pratade bl.a. med några Holländare som levde utan barn men som tar då och då och slutar sina jobb för att cykla runt i världen. Dom hade cyklat hela Sydamerika en gång och en annan Asien.

När dom sedan kommer hem efter en resa och skulle söka jobb så hos vissa arbetsgivare ville man bara veta mer om hur resan var och framtida planer dvs. hittar man rätt arbetsgivare och har rätt kompetens så finns det nog större flexibilitet än man ibland tror.....

Ibland blir livet lite att man bara springer på i ekorrhjulet och aldrig funderar på om det finns andra lösningar....

Nedan lite djupare funderingar vad vi gör med våra liv och hur vi kan kontrollera våra liv eller vad som kontrollerar våra liv idag.... är det viktigt att köpa "Smart water" och ha status...

http://www.youtube.com/watch?v=EEZkQv25uEs

676.jpg
 
Då kanske du skall byta arbetsgivare ;-) Har du frågat? Eller bli din egen?!?! Vad kommer du att ångra mest att du inte gjorde eller vad kommer du att uppskatta mest av det du gjort?
...

Jo, byte av arbetsgivare kunde säkert i vissa fall hjälpa, men det förändrar inte det faktum att de flesta arbetsgivare faktiskt förutsätter heltidsarbete (vissa av arbetsgivarens kostnader sjunker ju inte om man jobbar deltid). Och jo, jag har frågat. För min egen del har jag en del planer på längre sikt (5-10 år) och börjar precis vid sidan av jobbet en utbildning till vildmarks- och naturguide. Så hoppet är inte förlorat :)

Ekorrhjulet är ett faktum för de flesta och det är en chimär att det skulle gå att bryta så lätt. Med barn i skola och en familj att försörja är friheten begränsad. Att starta eget är i de flesta fall ett säkert sätt att använda all sin tid på jobb (detta är statistisk belagt), vilket inte lätt låter sig förenas med familjelivet. Dock har jag en del bekanta som sadlat om efter att barnen blivit självständiga. I det skedet är ju möjligheterna flera och behovet av pengar mindre.

Men allt detta kanske är en fråga för en annan tråd...
 
Att starta eget är i de flesta fall ett säkert sätt att använda all sin tid på jobb (detta är statistisk belagt),..... Dock har jag en del bekanta som sadlat om efter att barnen blivit självständiga. I det skedet är ju möjligheterna flera och behovet av pengar mindre.

Men allt detta kanske är en fråga för en annan tråd...

Faran är väl att man fastnar i ett tänk och kanske inte reflekterar över vad som är viktigt....

Jag har ett vuxet barn på 23 år och kände bara att jag vill göra grejer nu som 50+ och inte vänta tills jag blir 65+. Bor sjukt billigt(smått) med en fast utgift av 2000 Skr i månaden ==> att det behövs inte mycket med pengar att dra runt hjulet.....

Såg min far som hade världens alla pensionsförsäkringar sitta still sina sista 10 år utan att kunna göra något.... han hade hus plus 2 lägenheterdvs. det kostade att dra runt det hela >15000 Skr varje månad

------------------

Kollar jag tillbaka så när min grabb föddes 1989 så var jag hemma med honom 9 månader. Ångrar inte en minut av detta utan kan känna att det var då jag ville ha mer tid och vara hemma. Skulle gjort samma sak idag.... jag löste det så att jag bytte arbetsgivare men tror inte det varit problem att gå tillbaka till min dåvarande arbetsgivare....

------------------
Starta eget för mig har inneburit att jag kunnat jobba långa tider hemifrån med kund i Schweiz vilket har gjort att jag haft enormt stor flexibilitet. Inser att jag haft tur men friheten att vara egen är också enormt skön.....
 
Att minska ned jobbtiden ==> att ifrågasätta sina konsumtionsmönster och väderingar vad som är viktigt.... pengar vs. friluftstid vs. tid ihop med sambo och barn

För att litet smidigt återgå till trådens ämne, så tänkte jag undra litet vad era partners skulle säga om att försörja er så att ni får tid med mer friluftsliv. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.