Friluftsliv med barn utan bil?

Hej ni friluftare,

Jag är precis på väg in i friluftslivet, dels för min egen skull, dels för att jag verkligen tror att mina två små barn kommer att tycka att det är både roligt och spännande med tält, utematlagning och allt sådant. Jag siktar på både skog och fjäll på sikt.

Men nu till min fråga, vi bor i centrala Uppsala utan bil. Och många gånger känns det som att friluftsplanerna stupar på just det? Till vardags cyklar vi med barnen i en bra cykelvagn, och när vi varit ute och badat i sommar har vi en lastvagn till andra cykeln som vi kan packa full med saker. Men att ta sig ut längre, eller upp i fjällen, med barn men utan bil känns svårt! Hur gör och tänker ni andra? Jag är tex jättesugen på att åka till Storulvån eller Grövelsjön, men det är långt och med flera byten att åka kommunalt med barn. Jag skulle vilja vara billös men ändå uppleva friluftsliv. Är det att jag är nybörjare som ställer till det, ser jag för mycket problem? Bara att ta sig till Tyresta blir ett projekt, när resan dit tar flera timmar.

Vi hade en bil som vi sålde för ett par år sedan, och det var faktiskt för att den kostade så mycket när vi bara cyklar till vardags, och vi ville hellre kunna gå ner i arbetstid än att betala bilen varje månad. Vi hyr eller bilpoolar ibland, men det blir också dyrt om man skulle åka till fjälls tex.

Tips mottages tacksamt!
 
Det finns nog flera här på forumet som kan ge dig bra tips. Själv är jag stor vän av bilen som ett instrument att på ett enkelt, snabbt och bekvämt sätt få ett rikt friluftsliv. När det gäller Storulvån så vet jag att många åker till Enafors eller Storlien och sedan buss eller taxi till Storulvån. Men det händer så mycket nytt som försämrar möjligheterna till bra järnvägskommunikation i Norrlands inland så jag vet inte läget idag.
Med bilen blir det resor till platser som är omöjliga att ta sig till om man inte först går eller cyklar själva transportsträckan. Är man själv utan bil så borde man med goda vänner som har bil kunna organisera något tillsammans kanske.
 
Uppsala har ju mkt bra kommunikationer till fjällen. Direkttåg till Abisko eller Björkliden t ex. På vintern och sommaren går nattåg till Jämtland. Tåg till Mora och buss till Grövelsjön. Direktbuss till Härjedalen.

Med små barn kan jag rekommendera en familjefjällvecka på fjällstation. Vi har varit på Saltoluokta, Storulvån och Grövelsjön.

Thure
 
Tåg är ju enligt mitt tycke betydligt smidigare att åka med barn än bil, om ni ska så långt som till Storulvån. Buss kan väl vara jobbigare, men vill du ha utan byten finns förutom det som redan nämnts Lapplandspilen till Tärnaby och Hemavan. Transporterna till fjällen är gjorda för att folk ska slippa ta bilen, det är många som åker tåg och buss dit även om de har bil. Enda nackdelen är att det ofta blir rätt dyrt om man är en hel familj som ska åka tåg, men inte så dyrt som att hyra bil, och ni spar nog ändå in på det genom att inte äga någon bil.
 
Senast ändrad:
Håller med att kollektiva kommunikationer är smidigt och som boende i Uppsala tycker jag nog att vi har det ganska förspänt ändå. Det är som regel spännande att resa med barnen och klarar man att vara i det kan själva resan bli en stor del av äventyret.

Det tar mycket tid, ofta blir det ganska dyrt. Jag och en kompis reste med nattåg till Saltoluokta i somras med två barn på nattåg. 13 timmar upp respektive 15 timmar ner och 7000 kr för två vuxna och två barn som är 8 år (t.o.r). Själva resan kunde inte gått bättre. Men nu var resan helt och hållet för barnens skull. Hade den varit för mig hade jag inte gjort det stora projektet.

Det är oundvikligen ett projekt, är de för små skulle jag nog fortsätta nöja mig med att utveckla utevistelserna härhemma. Jag bor också i Uppsala och det finns iaf en del inom nära avstånd. Jag tycker det är först nu i åttaårsåldern som barnen börjar uppfatta naturupplevelsen. Förut har de följt med och varit i utflykten, då är det roligare att göra en så enkel utflykt att de bara minns det som enkelt och roligt. När de inte upplever det som ett projekt att komma ut i naturen så blir det mer en naturlig del av deras relation till att komma ut, det kan du använda senare när de blir lite större...
 
Den främsta fördelen bil har är ju att den så att säga går från dörr till dörr. Och kanske också att man inte behöver passa tider.

Men bilen har ju också en stor nackdel: Man måste starta och sluta på samma plats, där man parkerar bilen. Det kan också vara svårt att få parkera flera dygn på en och samma plats (de flesta vanliga parkeringar tillåter ju max 24 timmar i sträck, så man blir troligen tvungen att stå på avgiftsbelagd plats om man ska vara ute längre).

Så som jag ser det är bil bara vettigt för dagsturer eller enstaka övernattning i närområdet, ska man "till fjälls" eller vara ute längre så finns det bättre alternativ. Om man nu inte kan bli skjutsad och hämtad av nån annan (men då behöver man ju inte egen bil).
 
Välj rätt berg, så att kommunikationerna är från dörr till dörr. Norge är bättre än Sverige och bäst är i mina ögon alperna.
go tur
 
Bor man inte vid en tågstation eller busshållplats så är det svårt att få till dörr till dörr oavsett vilket berg man väljer:)

Avgångstiderna kan ju ställa till med problem också. Det är inte alltid byten matchar. Och småbarn har inte så stor acceptans för "nu måste vi sitta här på stationen i tre timmar innan nästa tåg kommer". Fast å andra sidan har småbarn inte så stor acceptans för "nu måste ni sitta i bilen i 6 timmar" heller.
 
Och småbarn har inte så stor acceptans för "nu måste vi sitta här på stationen i tre timmar innan nästa tåg kommer". Fast å andra sidan har småbarn inte så stor acceptans för "nu måste ni sitta i bilen i 6 timmar" heller.

Nej, "nu sitter vi här på järnvägscaféet och dricker choklad och spelar kort" brukar vara betydligt mer accepterat.
 
Hej!

Tack för kloka svar. Grövelsjön var ett bra tips, tåg till Mora och sedan buss är klart görligt i alla fall om något år eller två.

Jag tror också att jag ska ta till mig som Henwal sade att inte ens försöka åka längre än till närmsta naturreservat med barnen, det räcker gott i deras värld. Det är väl också jag som egentligen är lite för ivrig att komma till fjälls, men vill jag göra det med familjen får jag tåla mig.

Ja, både bil och kollektivtrafik har utmaningar. Bil är smidigt (men tråkigt och framför allt fastspänt!), tåg och buss är enklare och roligare men kräver också mer föräldralogistik.

Summa kardemumma - närmsta året blir det tältning på cykelavstånd. Sedan blir det Grövelsjön! Jag har tittat på Abisko också, men där blir nattåget en riktigt dyr affär om man vill ha en egen kupé (och det vill både vi och andra medresenärer att vi ska ha...).

Tack igen!
 
Nattåg är en kostnad men tänk också på att det kan spara ett par loginätter. Liggvagnskupé är vettigt med även rätt små barn de brukar oftast sova minst lika bra som vuxna resenärer.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders V Bok om friluftsliv och barn Barn och friluftsliv 1
skogsflicka Barnböcker om friluftsliv Barn och friluftsliv 6
Sejrla Ny youtube-kanal med tema familj och friluftsliv Barn och friluftsliv 2
Katjakajak Friluftsliv och tälta Barn och friluftsliv 0
bastuper Friluftsliv i Örnsköldsvik Barn och friluftsliv 0
kjegoreri friluftsliv för olika åldrar Barn och friluftsliv 1
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...