Friluftsliv & barn

Jag vill bara säga att allt friluftsliv går bra med barn, bara man anpassar det efter åldern på barnen.

Jag tycker att man kan göra det mesta tillsammans, men visst ska man tänka sig noga för innan man ger sig ut på forspaddling t.ex.

Jag är lärare i friluftsliv & ta ut grupper med elever i åldern 12-13år & vi gör allt möjligt. Vi har varit ute & paddlat kajak, klättrat, bott ute i tält mitt i vintern.

Jag anser att man kan göra det man vill!

Hemlängtan?

Verkligen? Det låter underbart. När jag gick på mellanstadiet var vi ibland ute på hajk, men några av oss fick sån hemlängtan att de grät och skrek och ville hem. För dem var tiden i vindskydd och tält fylld av plågor, inte bara mygg.
Är detta inte vanligt i dina klasser?
Jag ska själv bli lärare, på gymnasiet dock, men jag är ju lite nervös för att dra iväg med ungdomarna, ska jag vara det?

MVH Daniel Arvidsson, Gävle

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Javisst!

Det är bara & gå ut! Men man måste ha många idéer med sig. Ofta så ta det man har planerat slut fort & eleverna vill "ha mer". Så man bör ha några extra lekar eller annat med sig att sysselsätta dem med.

Men jag tycker inte att du ska vara rädd för att ta ut elever i "skogen". Förbered dem bara väl, så att de inte kommer ut i högklackat eller tunna tröjor. Det hände mig med i början men jag har drillat dem väl & nu fungerar gruppen jätte bra.

Lycka till med din utbildning! Vilken inriktning har du? Själv är jag biologi & idrottslärare.

Ha det bäst!
Stina

Elever i skogen

När jag var lärare 98-99 hade jag ut en liten grupp i skogen på exkursion. Eftersom det var en idrottsdag då flera alternativ fanns var det endast de intresserade som valde skogsturen. När jag senare hade biologi var vi kortare turer ute och gjorde fältundersökningar. I det stora hela gick det bra, förutom några tjejer som trodde att "rejält på fötterna" var det samma som buffaloskor med jättesulor.

Helt klart att man skall ha ut eleverna. Nu arbetar jag på en annan skola och tänker åka en tur med skridskor på Hjälmaren på friluftsdagen. Hoppas isen bär bara...

Lycka till
Anders Villumsen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips