Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur lägger sig Kartorna ex Friluftskartan i Garmin GPSer. Lägger kartorna sig automatiskt över Europa bas kartan så att man inte kommer kunna se Europa kartan över just det området förän man "delitar" Friluftskartan? Eller kan man hoppa mellan de olika kartorna?
Lägger kartorna sig automatiskt över Europa bas kartan så att man inte kommer kunna se Europa kartan över just det området förän man "delitar" Friluftskartan? Eller kan man hoppa mellan de olika kartorna?
Ja alla inladdade kartor lägger sig ovanpå grundkartan så att den inte syns i det område där kartorna överlappar. Men behöver man se en underliggande karta så kan man stänga av visningen av den karta som skymmer.
Det ser lite olika ut beroende på modell men du borde hitta ett MapSource-alternativ, där du kan välja vilka kartor som skall synas, om du tar fram menyn när du ser kartan på skärmen.
Jag har en Garmin eTrex vista med både Mapsource Metroguide och Friluftskartan inladdade. För de områden som övelappas så är det friluftskartan som visas.
Vill jag istället se metroguide så får jag gå in i en menu på GPSen och stänga av friluftskartan för aktuellt område. Det är ganska bökigt eftersom varje inladdat delområde (från båda kartorna) har ett eget namn. Listan kan bli ganska lång och namnen är på inget sätt självklara.
Jag kollade detta och även här hade jag tyvärr fel, Metroguiden är den som läger sig överst. Skulle nästan kunna ha svurit på att det tidgare fungerade tvärtom innan jag nyligen laddade in nya kartor, men det kan vara mitt minne som sviker mig.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...