Friluftskartan i Garmin?

Hur lägger sig Kartorna ex Friluftskartan i Garmin GPSer. Lägger kartorna sig automatiskt över Europa bas kartan så att man inte kommer kunna se Europa kartan över just det området förän man "delitar" Friluftskartan? Eller kan man hoppa mellan de olika kartorna?

sotter; sa:
Lägger kartorna sig automatiskt över Europa bas kartan så att man inte kommer kunna se Europa kartan över just det området förän man "delitar" Friluftskartan? Eller kan man hoppa mellan de olika kartorna?
Ja alla inladdade kartor lägger sig ovanpå grundkartan så att den inte syns i det område där kartorna överlappar. Men behöver man se en underliggande karta så kan man stänga av visningen av den karta som skymmer.

Det ser lite olika ut beroende på modell men du borde hitta ett MapSource-alternativ, där du kan välja vilka kartor som skall synas, om du tar fram menyn när du ser kartan på skärmen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har en Garmin eTrex vista med både Mapsource Metroguide och Friluftskartan inladdade. För de områden som övelappas så är det friluftskartan som visas.

Vill jag istället se metroguide så får jag gå in i en menu på GPSen och stänga av friluftskartan för aktuellt område. Det är ganska bökigt eftersom varje inladdat delområde (från båda kartorna) har ett eget namn. Listan kan bli ganska lång och namnen är på inget sätt självklara.

elrisco; sa:
Det är ganska bökigt eftersom varje inladdat delområde (från båda kartorna) har ett eget namn.
I vissa andra modeller (alla nyare?) kan man slå på eller av visningen för alla inladdade segment samtidigt av en viss kartprodukt.

apersson850; sa:
Det kan man göra i Vistan också.
Helt korrekt, den funktionen hade jag missat. Har bara haft min vista i några år nu men tydligen är det aldrig försent att lära sig något nytt :) .
Men Metroguide brukar hamna ovanpå Friluftskartan, inte tvärtom?

Anders
Jag kollade detta och även här hade jag tyvärr fel, Metroguiden är den som läger sig överst. Skulle nästan kunna ha svurit på att det tidgare fungerade tvärtom innan jag nyligen laddade in nya kartor, men det kan vara mitt minne som sviker mig.

/Rikard

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips