Friluftskartam PRO från CD till GPS?

Jag har en köpt Garmin Friluftskartan PRO i en äldre version som bara har CD alltså inget medföljande minneskort. Försöker ladda över den på en Oregon 650t. Har sedan tidigare installerat den på en äldre GPS men licensen tillåter två. Jag har fått en ny aktiveringsnyckel via nätet så det är klart. Däremot kraschar programmet när jag läser in kartfilerna från CD. Kört i Windows 8.1 och inte med Base Camp utan något annat program som startar när jag klickar på autorun.exe på skivan. Någon som vet hur jag får kartan in i GPS-apparaten? Har ingen lust att köpa en ny dyr karta.
 
Om du hittar en fil på CD-n som heter GMAPSUPP så är det den som innehåller själva kartan. Gör en ny mapp i dokument och döp den till valfritt namn. I den mappen skapar du en underrubrik som ska heta GARMIN. Till den ska du dra över gmapsupp och sedan skicka till minneskort. Inte föra över direkt till GPS-en alltså. Jag har själv aldrig jobbat med kartor från CD-skiva så helt säker är jag inte. Om kartan sedan är låst så finns det program att fixa detta med. Du kan skicka PM om du inte får till det.
 
På mitt CD-fodral till Friluftskartan PRO (första versionen av Pro) står det Windows 98SE, 2000, ME, XP.

Jag skulle prova med MapSource i dator med Windows XP.

/Per
 
Jag har installerat både gamla Friluftskartan Pro (gjord av Sportsmanship innan de köptes av Garmin) samt nyare Friluftskartan Pro v3 (som släpptes Garmin) på Windows 7 och som jag sedan har uppgraderat till Windows 10. Vet tyvärr inte hur installation direkt på Windows 8.x eller 10 går.

Går det kanske att dra igång installationen i något kompatibilitetsläge i Windows? Skapa en shortcut till installationsfilen på CDn, tag properties på shortcuten och välj ett äldre operativ på Compatibility-fliken.
 
Oregon 650t kan använda upp till 500 custom maps. Du kan ladda ner hela Terrängkartan och Fjällkartan gratis i form av Custom maps, se min blogg. De är bara att kopiera till katalogen Garmin/CustomMaps på din Garmin och slå på Custom Maps så kan du använda dem. För Fjällkartan innebär 500 kartor 500 kvadratmil i skalan 1:100000 och för teränngkartan 125 kvadratmil i skalan 1:50000. Kanske ett alternativ. Har själv en gammal friluftskarta som jag knappt använt. Använder nu Fjällkartan och Terrängkartan istället.
 
Oregon 650t kan använda upp till 500 custom maps. Du kan ladda ner hela Terrängkartan och Fjällkartan gratis i form av Custom maps, se min blogg. De är bara att kopiera till katalogen Garmin/CustomMaps på din Garmin och slå på Custom Maps så kan du använda dem. För Fjällkartan innebär 500 kartor 500 kvadratmil i skalan 1:100000 och för teränngkartan 125 kvadratmil i skalan 1:50000. Kanske ett alternativ. Har själv en gammal friluftskarta som jag knappt använt. Använder nu Fjällkartan och Terrängkartan istället.

Mycket bra jobb!! Jag kommer att använda dessa i stället för den gamla friluftskarta!
 
Oregon 650t kan använda upp till 500 custom maps. Du kan ladda ner hela Terrängkartan och Fjällkartan gratis i form av Custom maps, se min blogg. De är bara att kopiera till katalogen Garmin/CustomMaps på din Garmin och slå på Custom Maps så kan du använda dem. För Fjällkartan innebär 500 kartor 500 kvadratmil i skalan 1:100000 och för teränngkartan 125 kvadratmil i skalan 1:50000. Kanske ett alternativ. Har själv en gammal friluftskarta som jag knappt använt. Använder nu Fjällkartan och Terrängkartan istället.

Går detta att göra i en gammal Etrex Vista HCx också? Hur i så fall? På minneskort kanske?
 
Oregon 650t kan använda upp till 500 custom maps. Du kan ladda ner hela Terrängkartan och Fjällkartan gratis i form av Custom maps, se min blogg. De är bara att kopiera till katalogen Garmin/CustomMaps på din Garmin och slå på Custom Maps så kan du använda dem. För Fjällkartan innebär 500 kartor 500 kvadratmil i skalan 1:100000 och för teränngkartan 125 kvadratmil i skalan 1:50000. Kanske ett alternativ. Har själv en gammal friluftskarta som jag knappt använt. Använder nu Fjällkartan och Terrängkartan istället.

Utmärkt jobb! Har laddat ned fem kartor i närområdet. Men min Oregon 650t gnäller varje gång jag startar den att jag har för många Custom maps! Har inga andra. Men den funkar.
Tackar för tips ovan också. Har faktiskt även XP på datorn på mac och tänkte inte på att använda den. Windows 7 har jag inte. Kan pröva på XP så har jag friluftskartan också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi TOPO Sweden v6 PRO Navigering 3
errbe Locus map pro Navigering 7
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
ice69 Silva Atlas Pro Navigering 3
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
chrsan prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4 Navigering 12
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
Alfaalfa Fri Pro på SD? Navigering 4
tekman Titta på transparent stigkarta tillsammans med Fri Pro Navigering 0
375hh Fastighetsgränser i Garmin Frilutfskartan Pro Navigering 1
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
L.A. Fri Pro i Nuvi 205 Navigering 19
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
L.A. Nuvi + fri pro Navigering 4
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
reval Filuftskarta PRO CD alt Micro SD? Navigering 4
ham Ändra eller lägga till i Fri Pro Navigering 7
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
carro1976 Friluftskaran pro Navigering 9
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Kaes Brister Garmin Friluftskaratan Pro Götaland Navigering 2
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
RedBreather Friluftskartan PRO & IMG2GPS Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.