friktionsväxel eller indexväxel?

Vad är att föredra för långdistans cykling?
Vill gärna höra fördelar och nackdelar med båda.

Själv har jag fått intrycket av att friktionsväxling är bekvämare då risken är mindre att växlarna hoppar? Helt klart en fördel när man cyklar längre sträckor.
 
SteveSP; sa:
Vad är att föredra för långdistans cykling?
Vill gärna höra fördelar och nackdelar med båda.

Själv har jag fått intrycket av att friktionsväxling är bekvämare då risken är mindre att växlarna hoppar? Helt klart en fördel när man cyklar längre sträckor.

Jag skulle säga att de indexerande är helt klart är bekvämare(ett klick upp eller ett klick ner, enkelt och tydligt) tills dess att skador eller slitage inte längre tillåter normal funktion, men du kan hinna många hundra mil innan den skillnaden blir blir märkbar.
Friktionsväxlarna kräver lite mera känsla i sin hantering, eftersom du inte har någon återkoppling i spaken som talar om när du nått rätt läge. De är alltså mindre "bekväma" redan från början. I gengäld gör dock avsaknaden av lägen som "måste" stämma att friktionsväxlar kan fortsätta att fungera även då utrustningen är både skadad och sliten. Så länge fjädern som drar tillbaka växelvajern orkar med så fortsätter en friktionsväxel att fungera.

Den största fördele jag kan se med friktionsväxel är väl om du tvingas byta bakhjul. Ett indexerat system kräver en ganska bra matchning mellan växelväljare och kassett för att fungera, medan friktionsväxeln nöjer sig med att ändlägena är rätt ställda.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Om "klickväxlar"

Jag har haft en Madison Ridegeback med tidiga indexväxlar, Exage tror jag de hette. Och en Centurion Pro Tourer med ett Suntor system med index Dessa var sena åttiotalscyklar och indexet krånglade aldrig bak. Körde friktion fram då det var svårt att få indexet att funka utan att kedjan rabbade i framväxeln.

Sedan 2002 cyklar jag på en Batavus M'Prove med Deore/Alivioväxlar. På 18 500 km ca. har aldrig indexet malfungerat en enda gång. Har det börjat växla dåligt så har det varit dags att byta trissor på bakväxelns arm. Kasett har väl bytts 4 eller 5 ggr. Kedja oftare. Framväxeln en Alivio byttes till en Deore vid ca. 15 000 km.

I år har jag satt på nya växelväljare då de gamla började att kännas slaskiga i funktionen. Så nu är det krispiga växlingar igen.
 
SteveSP; sa:
Vad är att föredra för långdistans cykling?
Vill gärna höra fördelar och nackdelar med båda.

Fördelen med friktion är att det är enklare, lättare att reparera etc, men idag är indexerade växlar så bra att detta saknar praktisk betydelse.

De är mycket lättare att använda, man bara klickar i dem, och de är i praktiken idiotsäkra. Använder man billig vajer kan den töjas en aning men detta är lätt att korrigera för.

För egen del skulle jag inte ens fundrar på friktionshandtag. Tror knappt det finns idag.

Per
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips