"Fransig" glasfiber

Hej igen,
Efter dagens tur i min nyinköpta, begagnade kajak upptäckte jag att mina hälar (eller kanske förra ägarens hälar) har gjort glasfibern "fransig". Små trådar som står upp från ytan alltså. No big deal kanske, man kan ju ha ett liggunderlag under, men ändå fog för en undran. Är det normalt? Har inte hänt med min andra kajak.

Inte upplevt det själv, däremot att färgen på kajakbotten nötts med tiden av hälar klackar och packboxar som jag skjuter fram och tillbaka. Liknande slitage med fransighet har jag dock sett på en forskajak jag köpt begagnad men här slitage på utsidan av kajaken under sitsen där skrovet gnagts mot stenar på botten.

Slipa och måla med tvåkomponentfärg föreslår jag.

Om det är normalt? Jag tror det beror på byggteknik och kanske skicklighet hos den som laminerar. Kanske spelar också val av kemikalier och matta roll. Armeringen ger styrkan och styren eller epoxi håller ihop. Viktigt att luft arbetas bort och att plasten arbetas in maximalt i armeringsmattan så att alla fibrer fäster i omgivande fibrer. För mycket plast minskar styrkan.

Thure

Senast ändrad:

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Inte upplevt det själv, däremot att färgen på kajakbotten nötts med tiden av hälar klackar och packboxar som jag skjuter fram och tillbaka. Liknande slitage med fransighet har jag dock sett på en forskajak jag köpt begagnad men här slitage på utsidan av kajaken under sitsen där skrovet gnagts mot stenar på botten.

Slipa och måla med tvåkomponentfärg föreslår jag.

Om det är normalt? Jag tror det beror på byggteknik och kanske skicklighet hos den som laminerar. Kanske spelar också val av kemikalier och matta roll. Armeringen ger styrkan och styren eller epoxi håller ihop. Viktigt att luft arbetas bort och att plasten arbetas in maximalt i armeringsmattan så att alla fibrer fäster i omgivande fibrer. För mycket plast minskar styrkan.

Thure
Hm, det ska ändå vara en kvalitetskajak med ett nypris på 45 000 kr. Lite skumt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips