Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå?

Jag försöker förbereda en fjällvandring med min familj och jag undrar hur man packar sin utrustning bäst. Vi har mer eller mindre införskaffat hela vår utrustning löpande under det senaste 1,5 året genom att leta efter reapriser, läsa recensioner och utrustningslistor. Våra verkliga erfarenheter av friluftslivet är ytterst begränsade och sträcker sig till några tältnätter på skåneleden under förra året. Jag kan tänka mig att det skojas en del om min typ i vissa sammanhang.

Min intention är dock att komma ut, både på lite helgturer under våren och sedan en fjällvandring i sommar. Det kommer att bli av. Jag fick Jämtlandsfjällskartan i Tyvek av min familj i födelsedagspresent igår.

Jag tycker det är svårt att få ihop utrustning och att välja rätt. Det finns ofta flera olika lösningar på en utrustningsdetalj och det bästa är självklart att pröva sig fram a posteriori. Jag försöker få till ett så bra utgångsläge som möjligt. Men ett problem med att försöka läsa andras råd om vilka grejer man ska är att dessa råd ofta skiftar. Känslan hade jag läst detta tidigare, så hade jag aldrig valt den där är inte speciellt ovanlig. Samtidigt är det fantastiskt lärorikt och roligt att ta del av alla hjälpsamma tips.

Hoppsan, min upptakt flöt iväg. Vad jag undrar, och som självklart diskuterats tidigare, är detta:
Hur packar och vattensäkrar man ryggsäcken? (eller rättare sagt, hur skulle ni gjort om ni hade haft mina grejer?)
Min ryggsäck (2,6kg) = http://www.trailspace.com/gear/the-north-face/crestone-75/
Mitt liggunderlag (0,9kg) = http://www.trailspace.com/gear/therm-a-rest/trailpro/
Mitt tält (4,3kg) = hilleberg keron4
Min sovsäck (1,5kg) = http://www.outnet.se/helsport/breheimen.php

Det är alltså frågan om riktigt tunga prylar, så att jag nästan känner mig dum, men de övriga tre i familjen har ryggsäckar, sovsäckar och liggunderlag som väger hälften så mycket.

Tältpinnar och bågar packar jag för sig, men packar jag tältet i ryggsäcken eller under topplocket? Skulle någon välja att packa tältet i bottenfacket som ju de flesta använder till sovsäcken?

Med tältet under topplocket, så passar inte det medföljande regnskyddet till min ryggsäck. Regnskydd kanske inte ens är att föredra. Det finns ju andra lösningar med vattentäta påsar, antingen en stor eller flera små, vilket kan bli riktigt dyrt. Är vanliga plastpåsar/sopsäckar ett alternativ? Eller ska jag köpa ett större regnskydd till ryggsäcken?

Är sovsäckens kompressionspåse tillräckligt skydd för sovsäcken?

Det är ju viktigt att packningen hålls torr.:)

Jag är medveten att det finns trådar på utsidan och en ocean på nätet om detta, men jag skulle bli mycket glad för argument och tips här.

/daniel
 
det generella rådet är att nära och högt skall tunga grejjer ligga. Tältet skall inte vara längst ner i sovsäcksfacket.

Det går utmärkt att använda sig av sopsäckar och annat för att "regnsäkra" innehållet i ryggan (vanliga plastpåsar funkar kanon de med). Om tältet i packat skick är avlångt kan man ställa det i mitten av ryggsäcken, men närmast ryggplattan. packa sen runt...

provpacka det du tycker att du behöver ta med dig på turen. packa sen om ett par gånger :)
Man lär sig hur och vart grejjerna ska ligga efter ett tag.

alla saker i ryggan är att rekommendera (inte under topplock med trilla ur och försvinn potential)

(andra kommer att rekommendera annat, aint life sweet)

BZ
 
jo om man packar runt så krävs det träning... det ska inte stickas under stol med.
och ibland blir det ett ovälkommet pillande att få resterande pinaler att ligga rätt vid sidorna av tältet.
Men övning ger som sagt färdighet.

Packar man tältet så att det kan ligga ner så är det ju enklare då man kan lägga det hög(s)t upp närmast ryggen på ett enklare sätt.

BZ/
 
Jag brukar ha en ordentligt genomskinlig sopsäck som "liner" inuti mitt stora fack i ryggsäcken. Min regel är att inget blött åker ner i sopsäcken.

Min variant skulle vara att slänga in sovsäcken därnere. Jag skulle inte bry mig så mycket om var den hamnar. Någonstans där den inte ligger ivägen för sånt man vill ha upp ur ryggsäcken under dagen. Då jag har en dunsäck har jag en dry-bag inköpt till den för säkerhets skull.

Liggunderlaget skulle jag ha utanpå. Jag vill kunna ha det åtkomligt för pauser att sitta och ligga på under dagen. Det verkar vara lite större så det kan bli lite jobbigt att få i det igen i ryggsäcken efter en paus.

Innertältet skulle jag lägga högt upp inne i ryggsäcken. Inte ens när det regnar och blåser ordentligt blir det särskillt blött. Skulle det vara så, så lägger jag det utanför sopsäcken. Hittils har jag aldrig behövt det. Yttertältet sätter jag utanpå ryggsäcken för att snabbt och lätt få upp det om jag vill ha lite skydd för t.ex. lunchen. Självklart har jag bågar och spik lätt åtkomligt. Att dela på inner- och yttertält har en fördel till; är yttertältet blött blir innertältet blött om man rullar ihop dem tillsammans. Genom att dela på dem har jag ett torrt tält att krypa in i, även om det regnat.

Ovanpå detta (å här är jag kanske lite onödig) har jag ett gammalt Haglöfs regnskydd (vet inte om de finns fortfarande) som utan problem täcker en 90-liters ramryggsäck med liggunderlag och tält fastspänt ovanpå ryggsäcken.

Lycka till!
Peter P.
 
Min filosofi

Regnskydd utanpå säcken vid behov (ett gammalt Haglöfs-regnskydd av stor storlek som går runt det mesta).

Innertält i tältets packpåse, hamnar "där det hamnar" i säcken. Tältets packpåse håller innertältets ev. väta i påsen.

Yttertält och tältspikar i en vattenttät packpåse med rullöppning och "pysventil", så att den kan komprimeras. Förvaras högst upp i ryggsäcken men under snörlåset).

Skalplagg och annat som kan vara blött och/eller ska användas om det regnar förvaras också högst upp i säcken, mellan topplock och snörslås. Alternativt i sidoficka.

Vid blött väder delar jag alltså på inner- och yttertält. Dels av våtsäkringsskäl, dels för att kunna slå upp yttertält som regnskydd under lunchpaus.

Om möjligt ser jag också till att det som behövs under dagen (kök, lunchmat, etc) ligger i sidofickor. Idealet är att inte behöva gå in i huvudsäcken under dagen. Om det funkar beror lite på vilken ryggsäck jag använder, årstid och om det är ensamvandring eller om vi är flera.

I övrigt använder jag inga liners eller andra fuktspärrar. Jag använder ibland OPS-packsystem, vilket iofs är en bra fuktspärr, men det är för att kunna packa och hantera packing effektivt. Inte för fuktspärr.
 
Jag är van vid äldre ramryggsäck utan "sovsäcksfack", men har nyligen införskaffat en modernare säck med öppning i botten. Jag har dock inte hunnit prova ut hur jag trivs med bottenöppningen och hur jag vill packa med den, så det mesta jag säger gäller för säck utan sovsäcksfack.

Jag packar det som ska vara torrt i en vattentät packsäck inuti ryggsäckens huvudfack. Längst ner ev reservkläder, ombyten, motsv. Ovanpå det sovsäcken, sedan mat som ska vara torr. Ovanpå packpåsen, men under snölåset, finns saker som får vara blöta, t.ex. kök och viss mat. Tält horisontellt ovanför snölåset, under topplocket. Liggunderlag utanpå säcken (äldre ramsäckar brukar kunna hålla ett vikt liggunderlag under remmarna till topplocket, moderna säckar klarar tyvärr sällan det, och då får det bli rulle istället).

Jag har alltid packat tältet komplett i sin packpåse, och är nöjd med det. Enda undantaget är vid kortare turer då rycksäckens huvudfack inte är så fullt; då plockar jag gärna ur stängerna och mölar ner tältet bäst jag kan i huvudfacket.

Jag har aldrig använt tältet som rastskydd; det är möjligt att jag också skulle dela inner- och yttertält om jag gjorde det. Men jag har aldrig märkt att innertältet skulle bli fuktigt av att packas tillsammans med yttertältet; yttertältet ska ju vara så gott som vattentätt...

Nu när jag har sovsäckfack på min nya ryggsäck kommer jag nog i princip att fortsätta som tidigare, med den skillnaden att sovsäcken (och annat sovkit) kommer att packas i en separat vattentät packsäck, just för att kunna ta ut det ur ryggsäcken utan att ta ut allt som ligger ovanför.

Sopsäckar duger bra som vattensäkring. Se till att få tag i den lite tjockare sorten, så ska du klara dig bra om du bara är lite varsam.

Jag har aldrig förstått mig på det här med utvändigt regnskydd. Det kommer ivägen när man ska in i säcken, det sitter inte nödvändigtvis bra när man blir tvungen att packa utanpå säcken, det skyddar inte mot att man tappar ryggan i en jokk, och det skyddar inte mot blöt mark efter regn, när man tagit av det. Om man istället packar viktiga saker vattentätt så har man liiite mer jobb att komma åt det två gånger om dagen, och resten av tiden behöver man inte tänka på om det regnar eller inte.
 
Det är alltså frågan om riktigt tunga prylar, så att jag nästan känner mig dum, men de övriga tre i familjen har ryggsäckar, sovsäckar och liggunderlag som väger hälften så mycket.

/daniel

Ni kan ju dela på det så att de andra tar mer mat tex. Och någon annan tar ditt liggunderlag.

När jag hade den större säcken så packade jag tältet i en compresionspåse och ner i undre delen på ryggsäcken. Funkade kanon. Lätt att få ner och ut igen när det är dags, bara att slänga in säcken i tältet och packa upp i det torra.
 
ICA-kassar fungerar utmärkt!
Brukar jag alltid packa i, t.ex. en påse för strumpor och en för käk o.s.v. o.s.v.
Det är något jag rekommenderar.
Och JA! En egen plastpåse till sovsäcken är ett måste! (Utan sömn fungerar alls ingenting...)

Om du vill kan du komplettera med ett regnskydd utanpå ryggsäcken. Det verkar vara en smaksak...

Minns bara att tunga saker bör packas högt upp och nära ryggen.
Gör du det kommer det kännas som om ryggsäcken är lättare än annars. Det ska kännas som tyngden kommer uppifrån. Vilket den ju gör! Då bär du nämligen ryggsäcken, istället för att släpa den efter dig, vilket är typiskt mycket mera jobb.

Minns också att alla faktiskt varit nybörjare någon gång! :) Varenda en...
Lycka till med allt nu! :)
 
Sopsäck innuti och regnskudd ovanpå. Även om det inte gör så mycket att få en blöt ryggsäck så känns det önädigt att bära på det extra vattnet som den suger åt sig (blir mer än vad regnskyddet väger). Inte så kul med en dyngsur rygga i tältet heller, kondensen infinner sig utan den ansträngningen...

Hur man packar beror också väldigt mycket på var man går. Går man led så skulle jag välja att packa på höjden, men om man går i snårskog vill man inte ha det över huvudet då ryggan lätt fastnar i träd, bryter av en gren, grenen trillar ned i nacken, man tar bort grenen, det kliar lite, 15 minuter senare inser man att det ligger lite bös kvar innanför tröjan... det har blivit ett litet skavsår som svider, man blir irriterad...och ja, det hände ganska mycket i sommras innan jag packade om...

MVH Erik
 
Många bra svar!

Jag är tacksam för alla tips ni kommit med. Jag läser och funderar på era olika lösningar och känner att det finns flera sätt att göra rätt på. Detta är vad jag kommit fram till så här långt.

Sopsäck/plastpåse som regnskyddsliner inne i stora facket.
Egen vattensäker påse (dry bag?) till sovsäcken.
Möjlighet att dela upp tältet då yttertältet är blött vid regn. Då packar jag innertält ovan plastpåse i storfacket och yttertält mellan snörlås och topplock.
Liggunderlaget tror jag att jag fäster utanpå säcken för att lätt komma åt det.
Ett lätt regnskydd utanpå för att undvika en dyngsur säck känns relevant, även om innehållet är torrt.

Jag kommer att prova packa ryggsäcken på lite olika sätt för prova hur vikten upplevs. Klart är i alla fall att tunga saker ska vara nära kroppen och inte långt ner i säcken.

En annan sak som jag har tänkt på är att mitt yttertält har små plastbågar vid ventilerna som känns lite vanskliga att trycka ihop hur som helst. De är lätta att ta ur, men också lätta att tappa bort. Bryr ni som komprimerar eller åtminstone ganska hårt packar/rullar ihop ert tält om detta?
/daniel
 
Svarta sopsäckar som liners är ibland inte starka nog, men det finns hjälp. Gråa trädgårdsavfavfallsäckar är av gedigen kvalitet. Ge två till envar av de som skall med på turen. Regnskydd över för att inte modifiera din tunga ryggsäck till 5,6 kg kan vara vettigt. Välj ett tillräckligt stor och lätt. Friluftsvaror har en bra modell i olika storlekar.
Tältet kan bli så blött att det kan väta ner resten i ryggsäcken, lägg det då ovanpå din hoprullade
linersäck.(Torka det snarast genom att slå upp det under ett torrt uppehåll.) Bolagskasse till regnstället. Påsar i tunn nylon eller varukassar av olika färg till kläder, mat samt trimmad heltät säck till sovutrustningen vari sovsäck, samt nattkläder, ev ljuslykta, ev flipflops.
Tältstängerna gör inga hål i linern om du bär dem utanpå ryggsäcken tex i skidkanalen. Tältpinnarna i sin påse invikt i tältduken.
Glöm inte borstarna, till tältet, kläderna, skorna, disken, naglarna och tänderna. Alla prylpåsarna som inte har någon funktion vid turen vägs och lämnas hemma. De hektona gör sig bäst där. Likaledes onödiga dubbletter. Våga lämna hemma.
Gemensamt Excelark för medfört gods, mat och utrustning så att lasterna kan fördelas någorlunda rättvist inom sällskapet. Den som insisterar på sin kilotunga extrautrustning bär den själv! Ovanpå den gemensamma.
Nybörjare har vi alla varit och de som inte lär sig längs resan fortsätter vara det.
go tur
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.