Från Uppsala till Ritsem med Sj

Jag brukar varje år beställa hela resan genom sj. Men nu hittar jag inte destination "Ritsem" genom sj. Jag ringde sj om problemet men de kunde inte ge mig något riktigt svar mer än att hon trodde att de avslutat samarbetet med fjällbussen som går mellan Gällivare och ritsem. Någon som vet något om det ? Bokar jag separata resor så är det hög risk att jag missar bussen då det är vanligt att tåget kommer in försent.

Tror inte länstrafiken har någon turlista på Ritsem nu i lågsäsong (det är ju en sommarlinje), och trafikerar inte länstrafiken den sträckan kan du inte boka genom SJ.

När ska du resa? Ibland är länstrafiken sena med att rapportera in tidtabellerna vilket kan ställa till lite bekymmer med en kombinerad resa.

I december slutar SJ att köra nattågen till övre Norrland och istället är det Vy-tåg som tar över (SJ kommer inte att köra sina tåg längre än till Umeå). Detta kanske har något med dina bokningsproblem att göra?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Det lär inte hjälpa, SJ säljer VYs biljetter (går bra att boka en resa till t.ex. Gällivare i februari). Det är bussen som saknas, länstrafiken i Norrbotten du ska prata med.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.