Göra om SJ-biljett till Resplus?

Är det möjligt att "lägga till" resor i en redan köpt SJ-biljett och göra den till en Resplus-biljett? Säg till exempel att jag köper en biljett Sthlm till Gällivare tre månader i förväg när den är som billigast, ombokningsbar för flexibiliteten. Kan jag sedan lägga till bussbiljetten Gällivare-Ritsem i efterhand och därmed omfattas av Resplus-garantin ifall tåget skulle bli försenat?
Om jag köper ombokningsbar hela vägen till Ritsem så är det ju bara tågresan som blir ombokningsbar, och jag blir av med femhundringen som bussen kostar om jag bokar om.
Har försökt googla på detta utan framgång.

Systemet är ju inte direkt upplagt för oss som är lite mer spontana och bestämmer exakt vart vi vill åka nån vecka innan bara. Om man inte har tjock plånbok och kan betala SJs priser så sent som veckan innan dvs.
 
Enda sättet jag vet är att boka om den, från en resa Sthlm Gällivare till en resa Stockholm Ritsem. Då kan du inte boka om i appen eller på webben utan måste ringa kundtjänst, annars kan du förlora platsen. Det kostar ju också en ombokningsavgift, men det kanske ändå kan löna sig?
Jag har förlorat de där pengarna för bussen några gånger vid ombokning, det är irriterande. Enda anledningen till att boka Resplus är ju att tågen så ofta blir försenade, så jag tycker det borde finnas ett enklare sätt att boka om utan att förlora pengar. Ungefär som du föreslår.
 
Tack för tips, får man samma pris på sj-biljetten när man bokar om på detta sätt? Eller får man betala det pris som finns tillgängligt dagen som man ringer?
En ombokningsavgift kan ju vara okej om den inte är så hög
 
Nej du får den pris som är aktuellt i dagsläget när du ombokar din biljett.
Ombokningsbar är en liten missvisande namn för denna typ av biljett - men jag (och väl även SJ) kommar inte på en bättre namn ;) - du kan avboka din ombokningsbara biljett men du får inte pengerna (minus bokningsavgift) tillbaks "bara" en värdebevis som du kan använda för en ny biljett.
Att man tappar pengar för bussresan vid ombokning beror på att Länstrafiken inte har ombokningsbara biljetter och väl inte ens återbetalning av biljetten - men de är giltigt i 6 månader enligt https://ltnbd.se/kundservice/vanliga-fragor/
Så om man bara måste ändra resdagen skall man väl inte tappa pengar för den - men troligen måste man diskutera en stund med säljarens kundtjänst...

Henning
 
Okej! Men då faller hela grejen lite just eftersom man vill köpa så tidigt som möjligt just för att inte falla offer för SJs prissättning som följer efterfrågan i varje aktuellt tillfälle.

Men att länstrafiken Norrbottens biljetter gäller i 6 månader var ju bra att veta. Frågan är om det måste vara samma sträcka eller om man t ex kan använda en biljett Gällivare-Ritsem till Gällivare-Kvikkjokk istället och betala ev mellanskillnad. Kanske något man får ta med aktuell individ som sitter i kundtjänsten den dagen.
 
Okej! Men då faller hela grejen lite just eftersom man vill köpa så tidigt som möjligt just för att inte falla offer för SJs prissättning som följer efterfrågan i varje aktuellt tillfälle.

Men att länstrafiken Norrbottens biljetter gäller i 6 månader var ju bra att veta. Frågan är om det måste vara samma sträcka eller om man t ex kan använda en biljett Gällivare-Ritsem till Gällivare-Kvikkjokk istället och betala ev mellanskillnad. Kanske något man får ta med aktuell individ som sitter i kundtjänsten den dagen.

Försök inte med SJs kundtjänst bara, det är VY som kör tågen till övre Norrland numer.

Men det är en intressant fråga att lägga till resplusgarantin i efterhand. Giltigheten för delsträckan med buss borde länstrafiken i Norrbotten kunna svara på. I storstäderna spelar det ju ingen roll åt vilket håll jag tån spårvagnen eller tunnelbanan. Borde ju vara samma med bussen tycker man.
 
Se det från leverantörens sida: Du köper en billig tågbiljett och betalar den långt före resan och tågbolaget kan få betalt tidigt och förränta pengarna. Köper du senare får du betala mera.
Sen vill du senare addera på ett dyrlevererat tillägg (föreseningsgaranti med buss) och behålla priset för den billiga tågresan.
Jag tycker det låter osannolikt att det går eftersom det är en dålig och riskabel affärsmodell.
I min värld betyder omboknignsbar att man kan byta dag och tid på samma sträcka och avbokningsbar att man får betalda pengar tillbaka. Båda kan vara med eller utan avgift. Utan avgifr berukar betyda ett högre initialpris.
Tillköp/ändring av sträcka som du pratar om, är nog helt upp till leverantörens eventuella goda vilja.

Men lycka till om det går!

/Patrik
 
Jo men tåg och lokaltrafik ser jag som en samhällsbärande infrastrukturtjänst som ska vara till för resenärens/medborgarnas behov. Som vården. Det ska drivas av offentlig sektor. Det ska inte gå med vinst.
Jämför med t ex Indien jag var där senast, de hade mkt mer generösa av/ombokningsregler än Sverige, såväl som olika kvoter av biljetter som olika målgrupper hade förtur till (t o m en kvot för "freedom fighters" vad nu det var). En helt annan attityd iaf än svenska tåget som går på marknadslogik. Många har ju behov av att vara flexibla i sin resa, alltså bör staten tillgodose det behovet. Att bestämma sin resa 3 mån i förväg är ju mer företagets behov än resenärens i många fall.
Som det är nu verkar tåget mest satsa på business-resenärer och köpstark medelklass. Samtidigt som de mest lukrativa sträckorna konkurrensutsätts från privata aktörer där pengar som kunde förbättrat hela tågsystemet istället går till privata företag.
 
Jo men tåg och lokaltrafik ser jag som en samhällsbärande infrastrukturtjänst som ska vara till för resenärens/medborgarnas behov. Som vården. Det ska drivas av offentlig sektor. Det ska inte gå med vinst.
Jämför med t ex Indien jag var där senast, de hade mkt mer generösa av/ombokningsregler än Sverige, såväl som olika kvoter av biljetter som olika målgrupper hade förtur till (t o m en kvot för "freedom fighters" vad nu det var). En helt annan attityd iaf än svenska tåget som går på marknadslogik. Många har ju behov av att vara flexibla i sin resa, alltså bör staten tillgodose det behovet. Att bestämma sin resa 3 mån i förväg är ju mer företagets behov än resenärens i många fall.
Som det är nu verkar tåget mest satsa på business-resenärer och köpstark medelklass. Samtidigt som de mest lukrativa sträckorna konkurrensutsätts från privata aktörer där pengar som kunde förbättrat hela tågsystemet istället går till privata företag.

Tågtrafiken är ju tämligen privatiserad så den har nog inte samhällsnytta som första mål. Busstrafiken regionalt drivs väl ofta av just regioner och den kan nog ha större inslag av sammhällsnytta, även om den ofta upphandlats att utföras av privata aktörer. Men tågen blir inte automatiskt mer benägna att idka samhållsnytta bara för att de kombineras med bussar, tror jag.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
Offshore4ever Utbildning till "Fjäll- och äventyrsledare" Allmänt om friluftsliv 3
Nzuri Friluftsmiddag till många? Allmänt om friluftsliv 3
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
FreddeSkåning Kronoby folkhögskola till hösten? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.