Från Uppsala till Ritsem med Sj

Jag brukar varje år beställa hela resan genom sj. Men nu hittar jag inte destination "Ritsem" genom sj. Jag ringde sj om problemet men de kunde inte ge mig något riktigt svar mer än att hon trodde att de avslutat samarbetet med fjällbussen som går mellan Gällivare och ritsem. Någon som vet något om det ? Bokar jag separata resor så är det hög risk att jag missar bussen då det är vanligt att tåget kommer in försent.

Tror inte länstrafiken har någon turlista på Ritsem nu i lågsäsong (det är ju en sommarlinje), och trafikerar inte länstrafiken den sträckan kan du inte boka genom SJ.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
När ska du resa? Ibland är länstrafiken sena med att rapportera in tidtabellerna vilket kan ställa till lite bekymmer med en kombinerad resa.

I december slutar SJ att köra nattågen till övre Norrland och istället är det Vy-tåg som tar över (SJ kommer inte att köra sina tåg längre än till Umeå). Detta kanske har något med dina bokningsproblem att göra?

Det lär inte hjälpa, SJ säljer VYs biljetter (går bra att boka en resa till t.ex. Gällivare i februari). Det är bussen som saknas, länstrafiken i Norrbotten du ska prata med.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips