Från hällefors svartån till göteborg med kanot?

Är det möjligt att ta kanoten från svartån i Hällefors ---> Karlskoga ---> sjön skagern ---> Vänern till vänersborg sedan trollhättan till göteborg?

I sådana fall hur lång tid kan det tänkas ta i en kanadensare och vad kan tänkas krävas för att genomföra denna "expedition"?

Mvh Christian

Jag vet inget om övriga delar, men Vänern i kanadensare bör man verkligen fundera på om det verkligen är bra! Även om man hela tiden håller sig längs stranden, så kan höga vågor bli mycket besvärliga!

Här finns en beskrivning av en kortare vänerkorsning i kanadensare:

http://www.loparlarsson.se/content/view/39/38/

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jodå

När du skriver Svartån så förstår jag ätt du menar Svartälven. Det finns en Svartån i närheten av Hällefors, Karlskoga men den har sin mynning i Örebro.
Du kan ju starta ännu längre norrut än Hällefors, fin vildmarks natur den sträckan av älven.
Området runt Karlskoga är den svåraste biten med många dammluckor som på sommaren torrlägger nån kilometer av älven. Det finns dock så mycket vatten ätt det går att vada med kanoten. Mina bilder i mitt album är från den sträckan ner Möckeln i Karlskoga.
Ett lyft genom Degerfors för ätt komma förbi Järnverket, sen är det fin natur i ett par mil.
Längre söderut har jag inte varit.
Svaret på din fråga är iallafall fall, ja det är möjligt om du är beredd på ätt lyfta och släpa lite.

Jag vet inget om övriga delar, men Vänern i kanadensare bör man verkligen fundera på om det verkligen är bra! Även om man hela tiden håller sig längs stranden, så kan höga vågor bli mycket besvärliga!

Här finns en beskrivning av en kortare vänerkorsning i kanadensare:

http://www.loparlarsson.se/content/view/39/38/

Okay, finns det någon annan älv eller å som man kan paddla i som är lång?

Vill paddla en ganska lång period så skulle vara kul att paddla från sträcka a till b ist för att paddla runt å komma tillbaka till samma ställe.

mvh 'C

Titta på kanotguiden så finns det en hel del förslag, men i stället för att padda från punkt A till B och ha 80% av sträckan olämpliga eller tråkiga sträckor så kan det ju vara bättre att välja att padda från punkt C till D och sedan välja sträcka E till F, och välja bra sträckor i stället men kortare.

Planera mera

Kurt är inne på rätt spår, köp kartor över området och planera rutten så att du med kortare eller längre landtransporter får en bra tur. Jag har paddlat i området kring Hällefors sedan barnsben, det finns nästan oändliga möjligheter om man använder fantasin.

God tur!

Ciao!

Uffe

Sträckan ovanför Hällefors är jättefin med bara ett par bekväma lyft även om de är uppåt ett par hundra meter långa. Kolla kartan från ex vis Älvsjöhyttan som ligger 31 km paddling norr om Hällefors.

Ett alternativ är Bergslagskanalen från Filipstad till Karlskoga och vidare.
http://www.bergslagskanal.se/

Ett tips att undersöka för er är STÅNGÅN!
Börja vid Rumskulla och ner till Storebro och sedan hela vägen till Linköping
Hälsningar
Lennart

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips