Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Från 4-manna till 1-manna
- Trådstartare Rasmus96
- Start datum
Tjenare, Rasmus här! Du, tänkte höra om det är någon som har ett tips på ett en-mannaTält där du slår upp ytterduken innan sov delen kommer upp. Jag dras nu med fjällräven akka endurance 4 men det väger lite för mycket (5.3kg) när jag går själv.
Skulle uppskatta svar. Tack på förhand![]()
Hej Rasmus!
Jag vandrade Gröna Bandet under tre månader förra hösten och hade med mig Hilleberg Soulo, ett helt suveränt enmanstält. Du sätter upp ytterduken och innertältet tillsammans. Det är superenkelt att sätta upp själv även när det blåser riktigt ordentligt på fjället. Jag har skrivit om det och min övriga utrustning i min packlista för fjällvandring med tält.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
De flesta nordiska tillverkare: Hilleberg, Fjällräven, Helsport, ArcticAlpineDesign och även en del utländska tillverkare har enmanstält där yttertältet och innertält kan slås upp separat.
Vilken typ av användning tänkte du? Sommar, vinter, skärgård, fjäll
Är du intresserad av lättvikt eller stabilare konstruktioner?
Själv har jag ett Hilleberg Enan som tillhör kategorin litet och lättvikt. Det fungerar utmärkt till det mesta förutom mer extrema situationer som vinterfjäll eller turer där jag behöver gott om plats i tältet. För dessa turer har jag annat tält.
Vilken typ av användning tänkte du? Sommar, vinter, skärgård, fjäll
Är du intresserad av lättvikt eller stabilare konstruktioner?
Själv har jag ett Hilleberg Enan som tillhör kategorin litet och lättvikt. Det fungerar utmärkt till det mesta förutom mer extrema situationer som vinterfjäll eller turer där jag behöver gott om plats i tältet. För dessa turer har jag annat tält.
+1 på den listan med tillägg för Unna. Jag har själv bl a HB Akto och Nalllo 2.
Utpräglade en mans tält som Akto och Soulo är vikteffektiva lösningar för en person med betoning på övernattning. Tvingas du spendera mer tid i tälten (ex om du blir inregnad) är de trånga och erbjuder begränsningar i sitthöjd och utrymme speciellt om du är lång. Lite mer invändig plats är det i Unna, men då tappar man absiderna som jag uppskattar för förvaring av utrustning och matlagning i dåligt väder.
Viktstraffet att gå upp till Nallo2 är bara några 100gram jämfört med ex Soulo eller Unna, och då får man ett mycket rymligt en mans boende, som även fungerar för två personer vilket ökar flexibiliteten.
+1 på den listan med tillägg för Unna. Jag har själv bl a HB Akto och Nalllo 2.
Utpräglade en mans tält som Akto och Soulo är vikteffektiva lösningar för en person med betoning på övernattning. Tvingas du spendera mer tid i tälten (ex om du blir inregnad) är de trånga och erbjuder begränsningar i sitthöjd och utrymme speciellt om du är lång. Lite mer invändig plats är det i Unna, men då tappar man absiderna som jag uppskattar för förvaring av utrustning och matlagning i dåligt väder.
Viktstraffet att gå upp till Nallo2 är bara några 100gram jämfört med ex Soulo eller Unna, och då får man ett mycket rymligt en mans boende, som även fungerar för två personer vilket ökar flexibiliteten.
Underbart med människor som vet vad de pratar om. Glad att jag kom till det här forumet! Kikade på Nallo2 där. Ett två manna på 2400g är fullt acceptabelt! Det var en bra "planlösning" där man får utrymme för packning och mat etc vid ingången (om tjejen följer med och tar upp en av de två platserna).
Att ha möjligheten att kunna lämna kvar akka endurance 4 hemma om man är två är guld. Visst är det tältet som en borg men om man ska iväg runt en vecka så är totalvikten av packningen högre än vid helg-turerna och då är det bra att kunna minska packningens vikt med 2900g bara genom att byta ut tält.
Tack för all hjälp!
Vill du spara lite pengar, så finns det ett Nallo 2 i Hillebergs outlet:
http://se.hilleberg.com/SV/tält/outlet/
http://se.hilleberg.com/SV/tält/outlet/
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 2 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar