Från 4-manna till 1-manna

Tjenare, Rasmus här! Du, tänkte höra om det är någon som har ett tips på ett en-mannaTält där du slår upp ytterduken innan sov delen kommer upp. Jag dras nu med fjällräven akka endurance 4 men det väger lite för mycket (5.3kg) när jag går själv.

Skulle uppskatta svar. Tack på förhand :)
 
Tjenare, Rasmus här! Du, tänkte höra om det är någon som har ett tips på ett en-mannaTält där du slår upp ytterduken innan sov delen kommer upp. Jag dras nu med fjällräven akka endurance 4 men det väger lite för mycket (5.3kg) när jag går själv.

Skulle uppskatta svar. Tack på förhand :)

Hej Rasmus!

Jag vandrade Gröna Bandet under tre månader förra hösten och hade med mig Hilleberg Soulo, ett helt suveränt enmanstält. Du sätter upp ytterduken och innertältet tillsammans. Det är superenkelt att sätta upp själv även när det blåser riktigt ordentligt på fjället. Jag har skrivit om det och min övriga utrustning i min packlista för fjällvandring med tält.
 
De flesta nordiska tillverkare: Hilleberg, Fjällräven, Helsport, ArcticAlpineDesign och även en del utländska tillverkare har enmanstält där yttertältet och innertält kan slås upp separat.

Vilken typ av användning tänkte du? Sommar, vinter, skärgård, fjäll
Är du intresserad av lättvikt eller stabilare konstruktioner?

Själv har jag ett Hilleberg Enan som tillhör kategorin litet och lättvikt. Det fungerar utmärkt till det mesta förutom mer extrema situationer som vinterfjäll eller turer där jag behöver gott om plats i tältet. För dessa turer har jag annat tält.
 
Tack för svaren! Jag ska kika lite på de bi nämner.

Är ute efter ett 4 säsong tält, glömde nämna det. Och Nej, lättvikts är inte en stor prioritet så länge jag hamnar runt 3kg är jag glad. Runt 2.5kg skulle vara guld att "bli av med" när jag då byter tält. :)
 
Då skulle jag förslå att du tittar på:
Soulo
Nallo 2
Akto

+1 på den listan med tillägg för Unna. Jag har själv bl a HB Akto och Nalllo 2.
Utpräglade en mans tält som Akto och Soulo är vikteffektiva lösningar för en person med betoning på övernattning. Tvingas du spendera mer tid i tälten (ex om du blir inregnad) är de trånga och erbjuder begränsningar i sitthöjd och utrymme speciellt om du är lång. Lite mer invändig plats är det i Unna, men då tappar man absiderna som jag uppskattar för förvaring av utrustning och matlagning i dåligt väder.
Viktstraffet att gå upp till Nallo2 är bara några 100gram jämfört med ex Soulo eller Unna, och då får man ett mycket rymligt en mans boende, som även fungerar för två personer vilket ökar flexibiliteten.
 
+1 på den listan med tillägg för Unna. Jag har själv bl a HB Akto och Nalllo 2.
Utpräglade en mans tält som Akto och Soulo är vikteffektiva lösningar för en person med betoning på övernattning. Tvingas du spendera mer tid i tälten (ex om du blir inregnad) är de trånga och erbjuder begränsningar i sitthöjd och utrymme speciellt om du är lång. Lite mer invändig plats är det i Unna, men då tappar man absiderna som jag uppskattar för förvaring av utrustning och matlagning i dåligt väder.
Viktstraffet att gå upp till Nallo2 är bara några 100gram jämfört med ex Soulo eller Unna, och då får man ett mycket rymligt en mans boende, som även fungerar för två personer vilket ökar flexibiliteten.

Underbart med människor som vet vad de pratar om. Glad att jag kom till det här forumet! Kikade på Nallo2 där. Ett två manna på 2400g är fullt acceptabelt! Det var en bra "planlösning" där man får utrymme för packning och mat etc vid ingången (om tjejen följer med och tar upp en av de två platserna).

Att ha möjligheten att kunna lämna kvar akka endurance 4 hemma om man är två är guld. Visst är det tältet som en borg men om man ska iväg runt en vecka så är totalvikten av packningen högre än vid helg-turerna och då är det bra att kunna minska packningens vikt med 2900g bara genom att byta ut tält.

Tack för all hjälp! :)
 
Terra Nova!

Hilleberg gör ju bra tält, men nu börjar andra tillverkare också göra det. Terra Nova har två nykomlingar Sothern Cross 1 och 2. 1:an väger ca 1600g och 2:an ca 2100g. Jag tror att Skistart säljer dom.
 
Skistart!

Skistart säljer Terra Nova Southern Cross. Enmanstältet 5200kr och tvåmanstältet 6200kr. Bägge tälten är självstagande. Verkar väldigt intressanta. Bra alternativ till Akto och Niak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
carled 2-manna tält (2-3000 kr) North Face Triarch? Bo och sova 12
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
vandrafjäll Tält Aarnpack Pacer 2 manna Bo och sova 8
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
fremag Lättaste 4-manna tältet?? Bo och sova 20
oddput Refarenheter av Claes Ohlsons 1-manna Asaklitt Bo och sova 34
mler Köp av 2-manna tält Bo och sova 8
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.