Frakta MTB på flyg

Hoppas detta är rätt forum.

Planerar att cykla genom sydtyskland till Österrike i sommar. Vill ta med min egen cykel till Nürnberg (Air Berlin) och sedan ta med den hem från Salzburg (samma bolag). Det kostar 50 euro extra och det är ju billigt, tycker jag.

Men jag vill att den är hel när den kommer fram och att fraktsättet blir smidigt. Det finns ju många typer av väskor men jag måste ju ha med mig väskan på cykeln (60 mil) och då kan den ju inte se ut hur som helst och väga hur mycket som helst.

Har ni några tips? Hur brukar ni göra? Finns det något annat knep?
 
Wellpapplåda från cykelaffären. Har flugit m det en gång, funkade fint, o åkt en del tåg (har också funkat fint). Jag har sett lådan stå lite hursom helst men cykeln har alltid verkat må bra ändå. Lätt att få tag på, billigt o bara att kasta när du använt den färdigt.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Wellpapplåda från cykelaffären. Har flugit m det en gång, funkade fint, o åkt en del tåg (har också funkat fint). Jag har sett lådan stå lite hursom helst men cykeln har alltid verkat må bra ändå. Lätt att få tag på, billigt o bara att kasta när du använt den färdigt.

Kan ju iofs vara lite jobbigt att transportera wellpapplådan till Salzburg för hemresan..
 
Kan ju iofs vara lite jobbigt att transportera wellpapplådan till Salzburg för hemresan..

I Saltzburg går man in till den lokala cykelhandlaren och tigger till sig en ny låda...

Det brukar som sagt funka bra med låda som cyklar levereras i. Man får ju skruva isär lite och distanser i gafflarna kanske kan vara smart .
Man behöver dock inte demontera mer än att det går att skruva ihop på flygplatsen när man kommer fram...
 

HasseQ

Temp. avstängd
Har flygit flera gånger t/r ned till europa med cykeln, utan cykelkartong eller emballage, har funkat bra varje gång ! Kolla bara med flygbolaget att det är ok. Ta av pedalerna, vrid på styret, sänk sadeln, och montera på någon typ av enkelt skydd för växeln, ( tex tejpa fast en pinne på bakgaffeln som sticker ned utanför växeln så ett den inte kan få några stötar) och lämna in hela härligheten på specialbaggage-inlämningen.
Sen är det bara att bygga ihop och cykla iväg när man kommer fram.
 
Wellpapp, pedalnyckel och multiverktyg

I Saltzburg går man in till den lokala cykelhandlaren och tigger till sig en ny låda...

Det brukar som sagt funka bra med låda som cyklar levereras i. Man får ju skruva isär lite och distanser i gafflarna kanske kan vara smart .
Man behöver dock inte demontera mer än att det går att skruva ihop på flygplatsen när man kommer fram...

Jag har fraktat min cykel kors och tvärs genom europa ett antal gånger. Smidigast och billigast är som många säger: cykellåda i wellpapp/kartong.

Ta av framhjulet, skruva av pedaler, vrid styret och fundera vad du gör med bakväxeln. Jag har både skruvat av och låtit sitta på. Om man går till en cykelaffär så brukar man kunna få tag på skyddsploppar som sitter för växeln vid transport i cykelkartongen. Distans för framaxel kan vara bra att ha.

Om du har ett löst växelöra så skaffa ett extra och ta med. Om du har ett fast växelöra så kolla det extra noga när du får tillbaka hojen från bagaget. Min erfarenhet är att det är växelörat som brukar få stryk mest (och mest störande då växeln inte går rätt efteråt).

Om du får problem under frakten ner så har du en ypperlig butik värd att besöka i Nürnberg: Zweirad-Stadler. Ligger i närheten av Dianaplatz/Gibitzenhof. Skulle nästan säga: ett måste. Det är en för oss sinnessjuk butik. Sort som ett coop forum men enbart cyklar och därtill hörande prylar. De har en kompetent och prisvärd verkstad.

När du är i Saltzburg söker du upp första bästa handlare och tigger en ny kartong.

Om man är rädd för repor så kan jag rekommendera lite skumplast/kartong kring rören. Brukar finnas i skräphögen hos cykelhandlare.

Sedan så kan jag bara (lite avis) önska en trevlig resa och påpeka att man inte skall ta med sig för mycket cykelrelaterade prylar ner utan köpa där... Billigt, trevligt och mycket skoj som man inte ens hittar här hemma.
 
Om flygbolaget har en fast extra kostnad för att ta med cykel är det ju bara att packa ihop och ta med. Men hur brukar ni göra när cykeln får tas med men måste ingå i ens 20 kg?

Jag har bara flugit med bolag där man betalar en extra avgift och får ta med cykel i låda utöver ens normala 20 kg. Då är det väldigt praktiskt att packa exempelvis cykelväskor och verktyg i cykellådan, för att slippa att de ingår i ensa vanliga vikt. Det är dock väldigt drygt att vara begränsad av bolag som ger denna möjlighet.

När jag fög från Chengdu till Rom hade jag totalt närmare 40 kg utrustning, det hade varit orimligt att betala 20 kg övervikt.

Har någon testat skicka cykeln som cargo?
 
Flyger ner till Nairobi, Kenya på måndag morgon med cykel och utrustning. Cykeln är packad i en vanlig cykelkartong med framhjulet avtaget samt styret. (ingen luft i slangarna). Flyger ner med BA där jag får ta med 2*23 kg. Cykelkartongen 23 kg och huvudbagage 23 kg samt handbagage i en ryggsäck med laptop, kamera mm.

http://plixi.com/p/69920887

Mvh Daniel
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips