frågor om utrustning för alperna

Hejsan!
Skall åka ner till Mont Blanc i sommar och vandra/klättra (mest glaciärvandra) på Mont Blanc. Kanske blir en topptur om det vill sig.

Undrar vilka byxor som passar bra. Räcker det med vanliga vandringsbyxor eller behövs svindyra gore-tex?

Sen undrar jag också hur nödvändigt det är att ha damasker över skorna.

hjälp behövs......åker snart....
 
Man måste inte ha Gore-tex, i många fall kan det vara sämre (andas inte så bra om man blir varm som tillverkaren vill göra gällande), men utan en windstopper byxa med någorlunda vattenavvisande förmåga hade jag inte gett mig iväg. Vindtätt är viktigt det kan blåsa på rätt bra ibland. Enligt mig behöver det däremot inte vara vattentätt eftersom det sällan regnar (kanske bara är jag som haft tur?). Vattenavvisande är däremot bra, man rör sig i snö (sitter på knä/rumpa) o för att inte bli blöt då eller om det snöar är det bra om materialet funkar hyfsat mot väta. Snö har en besynnerlig förmåga att smällta o bli vatten när det blir varmt. Gaiters kan vara bra, framförallt så du inte tar sönder dina dyra nyinköpta windstopper byxor (?) på stegjärnen... Snö i skon för att man inte haft gaiters har jag aldrig upplevt som ett problem.
Lycka till
 
Tack för tipset. Glömde dock att tillägga. Inför vasaloppet i vintras köpte jag "kroppskondom", eftersom den inte var vindtät köpte jag ett underställ som har gore vindstopper på framsidan. Tänkte andvända det under byxorna eventuellt.
 
Det är ingen dum idé. Det som är viktigt att tänka på är att ha windstopper i det yttersta lagret också. Har man det t ex i baslagret men inte nån annanstans så kommer vinden blåsa in till det innersta lagret genom övriga lager med kläder o kyla den luft som finns där. Har man windstopper ytterst hjälper det till att hålla luften mellan de olika klädlagren varm eftersom vinden inte kommer in o kyler. När åker du?
 
Jag åker v.25 först ner till Sormiou och klättrar. V26 blir det en vecka med UCPA i alperna. Sen, om vädret tillåter, tänkte jag försöka ta en topptur. Då har man förhoppningsvis lärt sig tillräckligt för att på ett förnuftigt sätt nå toppen. Tycker det verkar mycket roligare att försöka på egen hand än att vara guidad, förutsatt att man har ett humm om vad man ger sig in på.
 
Jo, gör man det själv är ju prestationen så mycket större. Har man bra väder så är Mont Blanc relativt lätt och en riktigt behaglig tur. Vilket håll har du tänkt att gå?
 
Har inte riktigt bestämt det ännu. Men den "vanliga" vägen känns inte så rolig. Funderar på att ta Mystique vägen upp, den verkar lite mindre överbefolkad. Sen kanske normalvägen ner. Får se. Tror att jag är rätt acklimatiserad efter en vecka. Så jag tror inte det skall vara några större bekymmer.

Det verkar som att det finns ganska gott om ställen som hyr ut utrustning. Behöver nog hyra stegjärn och yxa, eventuellt tar jag med mig sele och rep.

Vilken väg tog du? Tips?
 
Jag har gått upp både från Gouterhyttan samt från Midi över tacul o maudit. Den senare är ju helt klart roligare lite brantare partier framförallt på maudit. Acklimatisering ska nog inte vara några problem. Jag gjorde det på 3-4 dagar med bara lite huvudvärk dagen innan toppdagen, alvedon är bra... Juni brukar inte vara några problem med mycket folk på någon av rutterna. I alla fall inte när jag varit där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Påveen Utrustning keb classic winter Alpin / Bigwall 5
seobserver Mallorys utrustning Alpin / Bigwall 11
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Friis Aconcagua och utrustning Alpin / Bigwall 2
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
hulken Utrustning för Liongrat, Matterhorn Alpin / Bigwall 3
KarolinaS utrustning för mont blanc? Alpin / Bigwall 18
peon Köpa utrustning i Chamonix? Alpin / Bigwall 7
dangermouse Hyra utrustning Alpin / Bigwall 2
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
johnliungman Hur får ni tag i lokal väderprognos i alperna? Alpin / Bigwall 9
Jones Rimlig kostnad för en bergsguide i alperna? Alpin / Bigwall 17
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
Pallet Lämpliga nybörjartoppar i Alperna? Alpin / Bigwall 7
Polarnatt Tragedi i Alperna Alpin / Bigwall 8
jontek alperna i juli Alpin / Bigwall 16
Paroscar Kurser i aplinkättring i alperna februari Alpin / Bigwall 2
nitrox50.II Kort solotur i Alperna Alpin / Bigwall 0
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
Nordbjörn Klättra i Alperna i sommar, någon?! Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Böter för tältning i Alperna? Alpin / Bigwall 0
mipert Svenskar i nöd i Alperna, en var klädd i gymnastikskor Alpin / Bigwall 18
Keras2006 Bergsklättrare omkom i franska Alperna Alpin / Bigwall 0
plommon1 Berget med den finaste klättringen i alperna Alpin / Bigwall 1
honeysucklerose Ledbeskrivningar Alperna Alpin / Bigwall 5
amontan Kurser i Alperna Alpin / Bigwall 1
ww-user Alperna v9 Alpin / Bigwall 0
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
reachjohn Funkar Fuji för Alperna? Alpin / Bigwall 4
nitrox50 Alperna med kids..... Alpin / Bigwall 10
dh Bil alperna-sthlm 19/12 Alpin / Bigwall 0
nikcar75 Alperna runt jul/nyår Alpin / Bigwall 1
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...