Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå

Hej!
Planerar sommarens tur, 10-12 dagar i skiftet av juli/augusti, som ska gå från Ritsem till Sulitelma via Gisuris - Ruohtesvágge ner till Skárjá - Guohpervágge till Násasvágge - ner till Alkavare Kapell - västerut längs norra sidan av Álájávrre - toppbestiga Álátjåhkkå - ner på västra sidan till Árasluokta - Stáloluokta - Nordkalottleden till Sulitelma.

Sträckorna känns ganska självklara och det finns mycket information att utgå ifrån, med ett undantag: norra sidan av Álájávrre till Árasluokta via toppbestigning av Álátjåhkkå. Någon som vet något om den sträckan? Något man ska tänka på?

Någon annan information eller invändning rörande vår planeringen?
 
Norra sidan av Alájávrre är mycket lättgången. Och mycket vacker sträcka tyckte vi förra sommaren. Långa sträckor kan man gå enkelt på stranden. Toppbestigning vet jag inget om tyvärr. Kanske har Hans Nydahl skrivit om det?
 
Hejsan.

Har knatat upp på Álátjåhkkå och vill minnas att det var en enkel topp att ta sig upp på och dessutom med en fantastisk utsikt.

Men då gick jag upp på den från norr och dessutom var det 1988, så minnet är väl inte 100%-igt 😄

/ Stefan
 
Att gå upp på Álátjåhkkå från söder är inga problem - jag var uppe i juli 2021. Att gå ner mot norr har jag inte gjort och av höjdlinjerna drar jag slutsatsen att det är brantare än från södra sidan. Att Stefan gått upp den vägen betyder inte att det är lätt att gå ner samma väg då det alltid är lättare att ta sig upp än ner.

Men att - som du planerat - gå ner på västra sidan är enkelt om du först tar dig ner till svackan mellan 1579 och 1380 och därifrån går mot väster. Bilden visar 1579 strax innan jag kommit till svackan på cirka 1330 meters höjd.
DSC08075.jpg
 
Tjusig bild Hans,

Vill dock bara för tydlighetens skull komplettera med att jag gick upp och ned samma väg. Om jag minns rätt så sprätte jag upp och ner på en eftermiddagstur, efter att vi slagit upp tältet nere vid Miellädno.

/ Stefan
 
Det var intressant att veta att även den norra sidan fungerar för en uppstigning och nedgång. Den södra var oproblematisk med en stigning på 656 meter. Tältar man vid Miellädno får man minst 930 meters stigning. :)
Båda vägarna blir runt 4,4 km enkel väg.
Bild mot sydvästra Sarek från toppen. Tyvärr var jag där mitt på dagen så ljuset blir platt. Nästa gång får jag se till att vara där sen kväll eller tidig morgon.
DSC08126-M.jpg
 
Platt ljus kanske, men jösses vilken utsikt och lika vacker bild som vanligt :)

Vill bara som försiktighetsåtgärd påpeka att jag var 21 år på den tiden och hade precis avslutat lumpen, så att tuffa upp 930 höjdmeter gick betydligt snabbare än nu för tiden. Hade dock gärna bestigit toppen igen!

/ Stefan
 
Hej!
Planerar sommarens tur, 10-12 dagar i skiftet av juli/augusti, som ska gå från Ritsem till Sulitelma via Gisuris - Ruohtesvágge ner till Skárjá - Guohpervágge till Násasvágge - ner till Alkavare Kapell - västerut längs norra sidan av Álájávrre - toppbestiga Álátjåhkkå - ner på västra sidan till Árasluokta - Stáloluokta - Nordkalottleden till Sulitelma.

Sträckorna känns ganska självklara och det finns mycket information att utgå ifrån, med ett undantag: norra sidan av Álájávrre till Árasluokta via toppbestigning av Álátjåhkkå. Någon som vet något om den sträckan? Något man ska tänka på?

Någon annan information eller invändning rörande vår planeringen?
Kolla vår tur 2018. Vi startade i Sulitjelma, vandrade in i Padjelanta, sedan Sarek och avslutade i Ritsem.
Hoppas att den turen kan inspirera.
Hälsningar Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...